Page 15 - SNT_34
P. 15

de tappart fart och sjunkit tillbaka till sista
                                                             plats och Maico-föraren Gubela gått upp i led-
                                                             ningen, 18 minuter före Walters Schmidt.
                                                             Klockan sju på fredagskvällen passerade
                                                             Walters Schmidt tidskontrollen i Leipzig, nu
                                                             åter i ledningen hela 38 minuter före Gustav
                                                             Gubela. Einar Holm hade kört omkull och bru-
                                                             tit armen i fallet, även Maicoföraren Herold
                                                             hade utgått. Med fem förare kvar i klassen
                                                             körde man vidare mot Breslau.

                                                             Förste man till pausen i Breslau var Walters
                                                             Schmidt som kom in klockan 04.43 på lör-
                                                             dagsmorgonen, efter nästan 25 timmar i sa-
                                                             deln. Gubela och Weichelt rullade in 06.40,
         Foto ur Motorbladet nr 25 1924. Ingemann            Ingemann Petersen 06.56 och Christian Krogh
         Petersen till vänster, Einar Holm med passa-        07.01.  I Breslau var det hela fem timmars
         gerare samt Christian Krogh  till höger.            obligatorisk paus och cyklarna låstes in. I
                                                             Stettin hade Nimbusförarna kommit förbi Mai-
         gon och de största motorcyklarna en timme           coförarna och låg nu drygt två timmar före
         senare.
                                                             dem, men Walters Schmidt var nu fem timmar
                                                             före.
         Tiderna vid de olika kontrollerna utmed vägen
         finns redovisade i Motorbladet. Där framgår         I mål i Köpenhamn var ställningen i klass tre
         att motorcyklarna i klass 3 låg samlade vid         densamma: Walters Schmidt hade använt 53
         första tidskontrollen i Hamburg. Walters            timmar och 3 minuter, Ingemann Hansen 59
         Schmidt på FN ledde med fem minuter över            timmar och 32 minuter, Weichelt och Krog
         Gustav Gubela och Curt Weichelt som körde           ytterligare två timmar och Gubela fyra timmar
         Mabeco. Ingen stor ledning efter tre timmars        efter Ingemann Petersen. Ännu snabbare än
         körning. I Hannover, tre timmar senare hade         Schmidt var de två dubbelsegrarna i klass 4,
         ledningen ökat till ungeför en halvtimma. Då        Primgard Nielsen på Harley och Lundstrøm på
         låg Einar Holm på Nimbus på andra plats följd       Henderson som båda använde 49 timmar och
         av de tre Maico-förarna och med Christian           50 minuter.
         Krogh och Ingemann Petersen sist i klassen.
         Men i Berlin hade en del skett. Einar Holm ha-





































         Tävlingssträckan, 2384 km kördes motsols med en obligatorisk vila i Breslau där fordonen var
         inlåsta och inte fick röras under natten. Kartan hämtad från Motorbladet nr 25 1924.

                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20