Page 15 - SNT_34
P. 15
de tappart fart och sjunkit tillbaka till sista
plats och Maico-föraren Gubela gått upp i led-
ningen, 18 minuter före Walters Schmidt.
Klockan sju på fredagskvällen passerade
Walters Schmidt tidskontrollen i Leipzig, nu
åter i ledningen hela 38 minuter före Gustav
Gubela. Einar Holm hade kört omkull och bru-
tit armen i fallet, även Maicoföraren Herold
hade utgått. Med fem förare kvar i klassen
körde man vidare mot Breslau.
Förste man till pausen i Breslau var Walters
Schmidt som kom in klockan 04.43 på lör-
dagsmorgonen, efter nästan 25 timmar i sa-
deln. Gubela och Weichelt rullade in 06.40,
Foto ur Motorbladet nr 25 1924. Ingemann Ingemann Petersen 06.56 och Christian Krogh
Petersen till vänster, Einar Holm med passa- 07.01. I Breslau var det hela fem timmars
gerare samt Christian Krogh till höger. obligatorisk paus och cyklarna låstes in. I
Stettin hade Nimbusförarna kommit förbi Mai-
gon och de största motorcyklarna en timme coförarna och låg nu drygt två timmar före
senare.
dem, men Walters Schmidt var nu fem timmar
före.
Tiderna vid de olika kontrollerna utmed vägen
finns redovisade i Motorbladet. Där framgår I mål i Köpenhamn var ställningen i klass tre
att motorcyklarna i klass 3 låg samlade vid densamma: Walters Schmidt hade använt 53
första tidskontrollen i Hamburg. Walters timmar och 3 minuter, Ingemann Hansen 59
Schmidt på FN ledde med fem minuter över timmar och 32 minuter, Weichelt och Krog
Gustav Gubela och Curt Weichelt som körde ytterligare två timmar och Gubela fyra timmar
Mabeco. Ingen stor ledning efter tre timmars efter Ingemann Petersen. Ännu snabbare än
körning. I Hannover, tre timmar senare hade Schmidt var de två dubbelsegrarna i klass 4,
ledningen ökat till ungeför en halvtimma. Då Primgard Nielsen på Harley och Lundstrøm på
låg Einar Holm på Nimbus på andra plats följd Henderson som båda använde 49 timmar och
av de tre Maico-förarna och med Christian 50 minuter.
Krogh och Ingemann Petersen sist i klassen.
Men i Berlin hade en del skett. Einar Holm ha-
Tävlingssträckan, 2384 km kördes motsols med en obligatorisk vila i Breslau där fordonen var
inlåsta och inte fick röras under natten. Kartan hämtad från Motorbladet nr 25 1924.
15