Page 18 - SNT_34
P. 18
Vid Odense hade man ställt i ordning en
provisorisk bana för kilometertävling och
evenemanget gick av stapeln söndagen den 17
augusti. Man bedömde att det var cirka 8 000
åskådare på plats, men tävlingarna blev kan-
ske inte så publikvänliga eftersom det var en
rakbana och organisationen var inte helt
lyckad. Tävlingarna drog ut på tiden tills de
omkring 17.30 avbröts av polisen. Då hade
man bara hunnit genomföra den del som om-
fattade en kilometer med stående start. Man
körde mc-tävlingen i tio klasser och bilar i lika
många.
Det var tre deltagare i klassen 600-750 cc, alla
var Nimbus och Harry Ingemann Petersen var 1919 och därefter hade man kört varje år. Det
snabbast med 41,36 sekunder före A. Jørgen- var den fasta sandstranden som lockade. Om
sen från Svendborg. I sidovagnsklassen för vind och vågor varit gynnsamma blev sanden
samma motorstorlek var positionerna om- mycket jämn och hårt packad. Ön är drygt 15
kastade. kilometer lång och bilar och publik fick tas
över med båt från Esbjerg, nog så spännande
bara det!
Ingemann Petersen startar vid Odense den 17
augusti. Observera den smala banan och be-
läggningen! De som tävlade på motorcykel var uppdelade
på ett stort antal klasser efter motorstorlek
Ingemann Petersens segertid i soloklassen var och dessutom om de var turistmaskiner,
bättre än alla de deltagande bilarnas och då sportmodeller eller racermaskiner. De flesta
var det ändå en del specialbyggen med, tre deltagarna var naturligtvis danskar men här
Hudson på 4,7 liter med specialkarosser, en fanns även en stark representation från
Bugatti Brescia samt en Ford- och en Chev- Sverige i form av tre kända namn; Fredrik von
rolet-racer. Malmborg, Ivar Liljequist och inte minst Eric
Westerberg. För bilarna fanns motsvarande
Söndagen efteråt, den 24 augusti fortsattes indelning efter motorstorlek och i turist-,
den avbrutna tävlingen, men nu med bara sport- och racervagnar. Förarna var även här
några hundra åskådare och en mindre antal övervägande från Danmark men här fanns fem
tävlanden än tidigare. Det verkar som om svenskar, två från Tyskland och en engels-
Ingemann Petersen nu var ensam i klassen man, sir Malcolm Campbell med flera vagnar
600-750 cc och han körde sträckan med sido- däribland sin stora Sunbeam kallad Bluebird.
vagn på 43,76 sekunder, en medelhastighet Campbell tävlade i klass 25 med Bluebird,
på 82,3 km/h.
motorstorlek 18000-22000 cc.
Samma helg som Odenselöpets andra omgång I ”Nimbusklassen”, turistmaskiner upp till 750
körde man Fanø-loppet, en av tävlingsårets cc var två ekipage anmälda, Fredrik von
stora begivenheter i Danmark och en tävling Malmborg på sin egna konstruktion S.O.K. På
med ordentligt internationellt deltagande. 700 cc och vår gamle bekante Esbjergförare
Detta var femte gången som man skulle köra Poul Rasmussen på Kakelugnsrör.
hastighetstävlingar på ön. Första gången var
18