Page 18 - SNT_34
P. 18

Vid Odense hade man ställt i ordning en
         provisorisk bana för kilometertävling och
         evenemanget gick av stapeln söndagen den 17
         augusti. Man bedömde att det var cirka 8 000
         åskådare på plats, men tävlingarna blev kan-
         ske inte så publikvänliga eftersom det var en
         rakbana och organisationen var inte helt
         lyckad. Tävlingarna drog ut på tiden tills de
         omkring 17.30 avbröts av polisen. Då hade
         man bara hunnit genomföra den del som om-
         fattade en kilometer med stående start. Man
         körde mc-tävlingen i tio klasser och bilar i lika
         många.

         Det var tre deltagare i klassen 600-750 cc, alla
         var Nimbus och Harry Ingemann Petersen var          1919 och därefter hade man kört varje år. Det
         snabbast med 41,36 sekunder före A. Jørgen-         var den fasta sandstranden som lockade. Om
         sen från Svendborg. I sidovagnsklassen för          vind och vågor varit gynnsamma blev sanden
         samma motorstorlek var positionerna om-             mycket jämn och hårt packad. Ön är drygt 15
         kastade.                                            kilometer lång och bilar och publik fick tas
                                                             över med båt från Esbjerg, nog så spännande
                                                             bara det!




















         Ingemann Petersen startar vid Odense  den 17
         augusti. Observera den smala banan och be-
         läggningen!                                         De som tävlade på motorcykel var uppdelade
                                                             på ett stort antal klasser efter motorstorlek
         Ingemann Petersens segertid i soloklassen var       och dessutom om de var turistmaskiner,
         bättre än alla de deltagande bilarnas och då        sportmodeller eller racermaskiner. De flesta
         var det ändå en del specialbyggen med, tre          deltagarna var naturligtvis danskar men här
         Hudson på 4,7 liter med specialkarosser, en         fanns även en stark representation från
         Bugatti Brescia samt en Ford- och en Chev-          Sverige i form av tre kända namn; Fredrik von
         rolet-racer.                                        Malmborg, Ivar Liljequist och inte minst Eric
                                                             Westerberg. För bilarna fanns motsvarande
         Söndagen efteråt, den 24 augusti fortsattes         indelning efter motorstorlek och i turist-,
         den avbrutna tävlingen, men nu med bara             sport- och racervagnar. Förarna var även här
         några hundra åskådare och en mindre antal           övervägande från Danmark men här fanns fem
         tävlanden än tidigare. Det verkar som om            svenskar, två från Tyskland och en engels-
         Ingemann Petersen nu var ensam i klassen            man, sir Malcolm Campbell med flera vagnar
         600-750 cc och han körde sträckan med sido-         däribland sin stora Sunbeam kallad Bluebird.
         vagn på 43,76 sekunder, en medelhastighet           Campbell tävlade i klass 25 med Bluebird,
         på 82,3 km/h.
                                                             motorstorlek 18000-22000 cc.
         Samma helg som Odenselöpets andra omgång            I ”Nimbusklassen”, turistmaskiner upp till 750
         körde man Fanø-loppet, en av tävlingsårets          cc var två ekipage anmälda, Fredrik von
         stora begivenheter i Danmark och en tävling         Malmborg på sin egna konstruktion S.O.K. På
         med ordentligt internationellt deltagande.          700 cc och vår gamle bekante Esbjergförare
         Detta var femte gången som man skulle köra          Poul Rasmussen på Kakelugnsrör.
         hastighetstävlingar på ön. Första gången var

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23