Page 11 - SNT_34
P. 11

katalog för Nimbus B 1924, ett gott exempel         Ännu en påminnelse om den hårda vintern gav
         på P.A. Fiskers förmåga att få gratisreklam.        ingenjör R.T. Fraugde i två tidningsnotiser.
                                                             Fraugde hade deltagit med framgång i täv-
                                                             lingar på Nimbus, bland annat i Jydsk Grand
                                                             Prix 1923 och som en i det danska laget i
                                                             Sixdays i Sverige 1923. Sedan hade han enga-
                                                             gerats av Nimbusfabriken för att främja för-
                                                             säljningen utomlands. I den egenskapen hade
                                                             Fraugde under januari 1924 startat sin Nimbus
                                                             på den 140 mil långa resan Köpenhamn-Wien
                                                             och nådde målet på fem dagar under svåra
                                                             förhållanden med uppkörda vägar och mycket
                                                             snö.



















         Vintern 1923-24 var kall och snörik. Med Sve-
         rige och Norge som förebild ordnade man
         hastighetstävlingar på tillfrusna sjöar även i
         Danmark. En lokal istävling på Maribou Sjö
         på Lolland lockade uppåt 4000 åskådare som
         stod tätt inpå banan ute på isen. Man körde 1
         km med flygande start i två riktningar och
         snabbaste motorcykel var en Excelsior som
         kom upp i 91 km/h, följd av en Nimbus med
         72 km/h ytterligare en Nimbus presterade 59
         km/h. Även på Bagsværd Sjö norr om Kö-
         penhamn körde man en istävling som gick den
         17 februari. Här var det ännu mera åskådare,
         organisatörerna uppskattade dem till 15 000!
         Man körde en och en, flygande kilometern,
         men bara i en riktning. När tävlingen gick sken
         solen så det blev gott om vatten på banan
         som var grusad ovanpå isen. Man körde också
         i en stark motvind så hastigheterna blev inte
         så imponerande.

         Det var här på Bagsværd Sjö som Mary
         Berthelsen vann över C.V. Hansen som vi
         skrev om i förra numret. Mary Berthelsen kör-               Ur Politiken den 19 mars 1924.
         de på 54,14 sekunder vilket motsvarar en has-
         tighet av 66,5 km/h, verkligen inte dåligt om
         det var motvind och vatten på banan! Med den        I slutet av februari, söndagen den 24, körde
         tiden var hon snabbare än fem av de åtta täv-       Frederiksbergs Motorklubb sin årliga mäs-
         lande i den närmast högre mc-klassen 750-           terskapstävling för bilar och motorcyklar. Man
         1000 cc. Bland dem hon slog fanns Harry             hade lagt upp en 275 km lång tur på norra
         Ingemann-Petersen som körde Indian den där          Själland. Förste man, och därmed klubbmäs-
         dagen. Tre Harley var snabbare, vann klassen        tare blev Harry Ingemann Petersen på Indian,
         gjorde Primgaard Nielsen med hela 96 km/h.          därefter kom två Nimbus och en Excelsior.




                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16