Page 12 - SNT_34
P. 12

Ett av årets stora tävlingar var Skagenlöpet        både Danmark och Tyskland. Kakelugnsrören
         Odense-Skagen-Odense. Deltagarna var                hade varit framgångsrika i tävlingen både
         uppdelade i sex klasser, tre för motorcyklar        1922 och 1923. En sådan tävling krävde
         och tre för bilar. Klass 1 var mc upp till 500 cc,  mycket av arrangören med många tillstånd
         klass 2 upp till 750 cc och klass 3 för större      från flera polisdistrikt i två länder, kontroller,
         maskiner. Sidovagnsmaskiner tävlade i klas-         tidtagning och rapportering till hemmapubli-
         sen under sin motorstorlek så ett Kakelugnsrör      ken. År 1924 hade man hoppats köra täv-
         med sidovagn körde i klass 1.                       lingen igen men myndigheterna i Berlin sade
                                                             nej eftersom det inte var någon tysk klubb
         Tävlingen kördes den 5-6 april och bjöd på          som medarrangör, något som man tyckte be-
         hårda villkor vad gäller vädret. Länge var sista    hövdes för kommunikationerna med de tyska
         delen av vägen fram till Skagen, från Ålbæk,        myndigheterna.
         känd som den sämsta i Danmark. Vägen var
         smal och hårt drabbad av flygsand. Den här          Helgen 31 maj-1 juni var det dags för Frede-
         gången var det emellertid inte detta parti som      riksbergs Motorklubbs 1000 km-tävling,
         var det största problemet. På återvägen från        ett lopp som från starten i Glostrup väster om
         Skagen gick vägen längs Jyllands västkust, det      Köpenhamn tog deltagarna över Själland och
         var natt och en tjock dimma kom in från ha-         Fyn till Jylland där man körde norrut för att
         vet. Senare på natten sjönk temperaturen till       bestiga Himmelsbjerget. Vi låter en av delta-
         minusgrader och vägarna blev isiga med              garna, Harry Ingemann Petersen, berätta:
         många avkörningar som följd. En del motor-
         cyklister tyckte att det var bättre grepp i dike-
         na än på de ishala vägarna!
         Vid 12-tiden på söndagen kom de första del-
         tagarna åter i mål i Odense och vid 14-tiden
         var alla inkomna. Bästa ekipage blev segraren
         i klass 1, Leth Jensen från Köpenhamn som
         körde en Cleveland. Det var första gången
         som den amerikanska Cleveland deltog i en
         tävling i Danmark. En Nimbus med sidovagn
         förd av Valdemar Frederiksen från Odense var
         andre man i klassen. I klass 2, mc upp till



                                                             Tävlingen gick vidare mot nordväst, i Skive
                                                             bjöd den lokala motorklubben på portvin,
                                                             madeira och kakor så det stod härliga till. Nu
                                                             var det lördag kväll och mörkret föll. Vägen
                                                             gick mot sydväst utmed Jyllands västkust och
                                                             mellan Ringkøbing och Esbjerg fick man åter-
                                                             igen kämpa mot igensandade vägar, ännu vär-
                                                             re än på Himmelsbjerget. Strapatserna var in-
                                                             te slut på något sätt, vid den dåvarande tyska
                                                             gränsen vid Aabenraa öppnade sig himmelen i
                                                             ett syndaflodsregn och detta gjorde att många
                                                             tävlande tvingades ge upp. Sedan hade man
                                                             ”bara” vägen över Fyn och Själland kvar till
         750cc, segrade N Heilbuth från Odense på            målet.
         Nimbus. Andre man i den klassen var också
         han Nimbusförare, Poul Rasmussen från Es-           Två motorcyklar kom i mål utan prickbelast-
         bjerg. De första i största klassen körde Rea-       ning, Ingemann Petersen på Nimbus och
         ding Standard respektive Indian Chief.              Kragh Hansen på HD. Detta var Harry
                                                             Ingemann Petersens första stora seger på
         Det här Skagenlöpet organiserades av Fyns           Nimbus men flera skulle komma. Det är inte
         Stifts Motorklubb, en klubb som inte tvekade        klart vilken maskin han körde i 1000 km-
         att ta sig an stora uppgifter. Man ordnade täv-     tävlingen, men av segerfotot i Motorbladet att
         lingar i den högre divisionen, år 1921 och tre      döma, var det en Nimbus A, maskinen hade
         år framåt arrangerade man landsvägstävling          den karakteristiska framgaffeln uppbyggd av
         Odense-Berlin-Odense med deltagare från             tunna rör, se bilden på nästa sida. Den 30 ok-


                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17