Page 12 - SNT_34
P. 12
Ett av årets stora tävlingar var Skagenlöpet både Danmark och Tyskland. Kakelugnsrören
Odense-Skagen-Odense. Deltagarna var hade varit framgångsrika i tävlingen både
uppdelade i sex klasser, tre för motorcyklar 1922 och 1923. En sådan tävling krävde
och tre för bilar. Klass 1 var mc upp till 500 cc, mycket av arrangören med många tillstånd
klass 2 upp till 750 cc och klass 3 för större från flera polisdistrikt i två länder, kontroller,
maskiner. Sidovagnsmaskiner tävlade i klas- tidtagning och rapportering till hemmapubli-
sen under sin motorstorlek så ett Kakelugnsrör ken. År 1924 hade man hoppats köra täv-
med sidovagn körde i klass 1. lingen igen men myndigheterna i Berlin sade
nej eftersom det inte var någon tysk klubb
Tävlingen kördes den 5-6 april och bjöd på som medarrangör, något som man tyckte be-
hårda villkor vad gäller vädret. Länge var sista hövdes för kommunikationerna med de tyska
delen av vägen fram till Skagen, från Ålbæk, myndigheterna.
känd som den sämsta i Danmark. Vägen var
smal och hårt drabbad av flygsand. Den här Helgen 31 maj-1 juni var det dags för Frede-
gången var det emellertid inte detta parti som riksbergs Motorklubbs 1000 km-tävling,
var det största problemet. På återvägen från ett lopp som från starten i Glostrup väster om
Skagen gick vägen längs Jyllands västkust, det Köpenhamn tog deltagarna över Själland och
var natt och en tjock dimma kom in från ha- Fyn till Jylland där man körde norrut för att
vet. Senare på natten sjönk temperaturen till bestiga Himmelsbjerget. Vi låter en av delta-
minusgrader och vägarna blev isiga med garna, Harry Ingemann Petersen, berätta:
många avkörningar som följd. En del motor-
cyklister tyckte att det var bättre grepp i dike-
na än på de ishala vägarna!
Vid 12-tiden på söndagen kom de första del-
tagarna åter i mål i Odense och vid 14-tiden
var alla inkomna. Bästa ekipage blev segraren
i klass 1, Leth Jensen från Köpenhamn som
körde en Cleveland. Det var första gången
som den amerikanska Cleveland deltog i en
tävling i Danmark. En Nimbus med sidovagn
förd av Valdemar Frederiksen från Odense var
andre man i klassen. I klass 2, mc upp till
Tävlingen gick vidare mot nordväst, i Skive
bjöd den lokala motorklubben på portvin,
madeira och kakor så det stod härliga till. Nu
var det lördag kväll och mörkret föll. Vägen
gick mot sydväst utmed Jyllands västkust och
mellan Ringkøbing och Esbjerg fick man åter-
igen kämpa mot igensandade vägar, ännu vär-
re än på Himmelsbjerget. Strapatserna var in-
te slut på något sätt, vid den dåvarande tyska
gränsen vid Aabenraa öppnade sig himmelen i
ett syndaflodsregn och detta gjorde att många
tävlande tvingades ge upp. Sedan hade man
”bara” vägen över Fyn och Själland kvar till
750cc, segrade N Heilbuth från Odense på målet.
Nimbus. Andre man i den klassen var också
han Nimbusförare, Poul Rasmussen från Es- Två motorcyklar kom i mål utan prickbelast-
bjerg. De första i största klassen körde Rea- ning, Ingemann Petersen på Nimbus och
ding Standard respektive Indian Chief. Kragh Hansen på HD. Detta var Harry
Ingemann Petersens första stora seger på
Det här Skagenlöpet organiserades av Fyns Nimbus men flera skulle komma. Det är inte
Stifts Motorklubb, en klubb som inte tvekade klart vilken maskin han körde i 1000 km-
att ta sig an stora uppgifter. Man ordnade täv- tävlingen, men av segerfotot i Motorbladet att
lingar i den högre divisionen, år 1921 och tre döma, var det en Nimbus A, maskinen hade
år framåt arrangerade man landsvägstävling den karakteristiska framgaffeln uppbyggd av
Odense-Berlin-Odense med deltagare från tunna rör, se bilden på nästa sida. Den 30 ok-
12