Page 10 - SNT_34
P. 10
Rörens tävlingshistoria
1924
Källmaterialet framtaget av Niels Øwre
Det första flera av de danska motortidningarna
rapporterade om var efterdyningarna av in-
ternationella Sixdays som hade körts i Sverige
under augusti 1923. Det schweiziska laget
hade överklagat resultaten och den internatio-
nella federationen (FICM) hade tagit upp över-
klagandet på ett möte där Sverige inte var
representerat. Klagomålen gällde att reglerna
varit ofullständiga, att funktionärer varit par-
tiska till svenska lagets förmån vid vägvisning
bland annat mellan Kungälv och Göteborg, att
svenska mc hade reparerats när det inte var
tillåtet och med delar utifrån samt mycket an-
nat. På federationens möte hade klagomålen
godkänts och det svenska laget fråntogs se-
gern. Hela affären väckte diskussion i Dan- En del av F & Ns monter vid utställningen. Den
mark och naturligtvis protester i organisatörs- Rörmotor med eldrift som idag fins på
länderna Sverige och Norge. Vid ett senare Danmarks Tekniske Museum, syns till vänster.
möte, där Sverige var representerat, under-
kändes klagomålen av FICM och Sverige åter- var en broder till H.M. Nielsen, han som en-
fick segern. gång var kompanjon med P.A. Fisker, inblan-
dad i produktionen av Odin. Ett exemplar av
Odin har överlevt i Danmark och är fullständigt
restaurerad. Odin var en intressant konstruk-
tion som vi återkommer till i ett kommande
nummer.
En stor händelse var ”Motorcycleudstillingen”
som pågick i Köpenhamn mellan den 15 och
24 februari. Här presenterade två motorcykel-
tillverkare och flera importörer tillsammans
med tillbehörsfirmor sina produkter. Det var
en stor satsning men kanske inte så många Lars Klitgaards Odin 1924 vid Fladtankerlöpet
2016. Foto Obbekær från DVM Veteranen
besökare man önskat. De två tillverkarna var 1/2017.
A/S Fisker & Nielsen med Nimbus samt det
nya märket Odin, en maskin med längsliggan-
de tvåcylindrig boxermotor på 577 cc. Maski- Samtidigt med reportageet från mc-utställ-
nen hade vissa tävlingsframgångar men till- ningen hade tidskriften Motorbladet en lång
verkades bara i 24 exemplar. Underligt nog artikel om Nimbus, direkt saxad ur fabrikens
10