Page 17 - SNT_34
P. 17
stånd att avlysa den för allmän trafik under
bilar och motorcyklar och det var alltså bästa tävlingen. Detta lyckades man med den här
klubb som skulle koras, men de enskilda pla- dagen.
ceringarna blev naturligtvis också uppmärk-
sammade. Hur man beräknade klubbpoängen Som vanligt skulle man köra flygande kilome-
är oklart när 24 av de 32 startande var med- tern i två riktningar och enligt motortidning-
lemmar i en och samma klubb, Nordre Birks arna var förhållandena för bra tider goda. I
Motorklub. Av de tävlande körde fem stycken 750 cc-klassen var Ingemann Petersen snab-
Nimbus, sex på Excelsior och lika många på bast på sin Nimbus med hela 102 km/h. Även i
Harley, tre på Reading Standard och en var på sidovagnsklassen för 750 cc var en Nimbus
Indian, AJS, Henderson och Triumph. snabbast, E. Jørgensen med 83,5 km/h. Da-
gens snabbaste gjorde Knud Rasmussen på en
Förstaplatsen bland motorcyklarna togs av Harley 998 cc med 143 km/h.
Charles Andersen på AJS, följd av Torkil Olsen
som körde Triumph och tredjeplatsen erövra-
des av Ingemann Petersen som även här kör-
de Nimbus, även på fjärdeplatsen fanns en
Nimbus, framförd av Ib Krøyer Christensen,
han som tio år senare tillverkade Dania sido-
vagnar och motorcyklar. Nordre Birks Motor-
klubb blev Själlandsmästare.
Den 10 augusti prövade man en hastighets-
tävling utanför Nyborg på Fyn, Knudshoved-
løbet. Vid gynsamma förhållanden var en
hastighetstävling på en sandstrand mycket
lämplig eftersom banan kunde bli mycket slät
och fast, men om man hade vädrets makter
emot sig kunde det bli mycket svårkört eller
till och med omöjligt att genomföra en tävling.
En landsväg kunde ge jämnare förhållanden
om man fann en god sträcka - och fick till-
17