Page 20 - SNT_34
P. 20
Campbell har tappat däcket och sladdar över mållinjen. Däcket syns mitt i bilden. Fotot från
boken Historien om Fanø Motorløbene 1919-19 24 av J Clausen Nielsen, J Lind och B Barrett,
Fanø 1996.
Campbell blev anhållen som vållande till poj- Den 25 oktober var det dags för en av de klas-
kens död men senare frikänd. Diskussionerna siska landsvägstävlingarna: Københavns
om olyckan fortsatte länge och en följd blev Motorklubs Døgnløb over Själland för bilar
att reglerna för den här typen av hastighets- och motorcyklar. Hela 28 tävlande kom till
tävlingar skärptes, men det blev inga mera start på Halmtorvet i Köpenhamn. Så gick fär-
strandtävlingar i Danmark efter Fanø 1924. den kors och tvärs över Själland: Vordingborg,
Köge, Roskilde, Slagelse, Skelsör, Roskilde
Så gör vi ett hopp till den 21 september och igen, så norrut mot Kalundborg och ett back-
Nordre Birk Motorklubs Orienteringsløb prov på vägen mot Gilleleje. I backen var
som visade sig bli ganska svårt rent oriente- Svend Friis Hansen på Harley snabbast med
ringsmässigt, sju av sjutton startande bröt. 31 sekunder. Erlind på AJS klarade backen på
Tävlingen var öppen för både bilar och mc och 35,5 och ytterligare två stora maskiner var
bland tvåhjulingarna var en nykomling, under 40 sekunder. Snabbaste Nimbus var,
Ingemann-Rasmussen, vinnare. Ib Krøyer naturligtvis, Ingemann Petersen med 39,6 och
Christiansen, Nimbus, kom på tredje plats och Christian Krogh med 42 sekunder. Snabbaste
ytterligare en Nimbusförare på sjätte. bil var en Fiat med 57,2 sekunder.
Så ville man pröva att köra distanslopp på ba- Totalvinnare blev Henry Erlind på AJS, Harry
nan i Glostrup, den 12 oktober körde man Ingemann Petersen vann ”Nimbusklassen” och
300 km. Denna typ av tävlingar var populära Svend Friis Hansen den stora mc-klassen.
på Brooklandsbanan i England och man ville
undersöka om det fungerade i Danmark också.
Tävlingen var bara för motorcyklar och man
körde i tre klasser, upp till 350 cc, 350-750 cc
och över 750 cc. Sammanlagt startade 27
maskiner, tio var i den minsta respektive den
största klassen och sju i mellanklassen.
Naturligtvis var det de största maskinerna som
kom in som nummer ett och två men på tredje
plats kom en AJS som tävlade i den minsta
klassen. Segrartiden var 3 timmar, 19 minuter
och 21,6 sekunder. På nionde plats kom Harry
Ingemann Petersen med Nimbus på tiden 3.
44. 25. Bantävlingar var egentligen inte något
för Nimbussen med dess begränsade toppfart.
Tävlingen blev en sportslig succé men en eko-
nomisk besvikelse med ”bara” 4000 betalande
åskådare. Vid målet i Köpenhamn.
20