Page 20 - SNT_34
P. 20

Campbell har tappat däcket och sladdar över mållinjen. Däcket syns mitt i bilden. Fotot från
          boken Historien om Fanø Motorløbene 1919-19 24 av J Clausen Nielsen, J Lind och B Barrett,
                                                      Fanø 1996.

         Campbell blev anhållen som vållande till poj-       Den 25 oktober var det dags för en av de klas-
         kens död men senare frikänd. Diskussionerna         siska landsvägstävlingarna: Københavns
         om olyckan fortsatte länge och en följd blev        Motorklubs Døgnløb over Själland för bilar
         att reglerna för den här typen av hastighets-       och motorcyklar. Hela 28 tävlande kom till
         tävlingar skärptes, men det blev inga mera          start på Halmtorvet i Köpenhamn. Så gick fär-
         strandtävlingar i Danmark efter Fanø 1924.          den kors och tvärs över Själland: Vordingborg,
                                                             Köge, Roskilde, Slagelse, Skelsör, Roskilde
         Så gör vi ett hopp till den 21 september och        igen, så norrut mot Kalundborg och ett back-
         Nordre Birk Motorklubs Orienteringsløb              prov på vägen mot Gilleleje. I backen var
         som visade sig bli ganska svårt rent oriente-       Svend Friis Hansen på Harley snabbast med
         ringsmässigt, sju av sjutton startande bröt.        31 sekunder. Erlind på AJS klarade backen på
         Tävlingen var öppen för både bilar och mc och       35,5 och ytterligare två stora maskiner var
         bland tvåhjulingarna var en nykomling,              under 40 sekunder. Snabbaste Nimbus var,
         Ingemann-Rasmussen, vinnare. Ib Krøyer              naturligtvis, Ingemann Petersen med 39,6 och
         Christiansen, Nimbus, kom på tredje plats och       Christian Krogh med 42 sekunder. Snabbaste
         ytterligare en Nimbusförare på sjätte.              bil var en Fiat med 57,2 sekunder.

         Så ville man pröva att köra distanslopp på ba-      Totalvinnare blev Henry Erlind på AJS, Harry
         nan i Glostrup, den 12 oktober körde man            Ingemann Petersen vann ”Nimbusklassen” och
         300 km. Denna typ av tävlingar var populära         Svend Friis Hansen den stora mc-klassen.
         på Brooklandsbanan i England och man ville
         undersöka om det fungerade i Danmark också.
         Tävlingen var bara för motorcyklar och man
         körde i tre klasser, upp till 350 cc, 350-750 cc
         och över 750 cc. Sammanlagt startade 27
         maskiner, tio var i den minsta respektive den
         största klassen och sju i mellanklassen.

         Naturligtvis var det de största maskinerna som
         kom in som nummer ett och två men på tredje
         plats kom en AJS som tävlade i den minsta
         klassen. Segrartiden var 3 timmar, 19 minuter
         och 21,6 sekunder. På nionde plats kom Harry
         Ingemann Petersen med Nimbus på tiden 3.
         44. 25. Bantävlingar var egentligen inte något
         för Nimbussen med dess begränsade toppfart.

         Tävlingen blev en sportslig succé men en eko-
         nomisk besvikelse med ”bara” 4000 betalande
         åskådare.                                                        Vid målet i Köpenhamn.

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25