Page 13 - SNT_34
P. 13
tober 1924 står Ingemann Petersen antecknad en vinnare var man tvungen att tillgripa
för en Nimbus B nr 635 i fabrikens lagerbok. sekundräkning. Mellan förste och tionde man
skiljde det 142 sekunder. De fyra första
platserna togs av engelska maskiner, Royal
Enfield och Rudge, och så tre amerikanska, HD
och Cleveland och därefter två Nimbus.
Nimbusförarna var Heilbuth, som vann
Berinloppet 1923, samt en grosshandlare
Jensen från Nörresundby. Denne Jensen var
troligen samme man som Mary Berthelsen
senare gifte sig med.
Grosshandlare Jensen till vänster och en av
HD-förarna till höger. Foto ur Jydsk Motor nr
23 1924.
Vi håller oss kvar på Jylland för söndagen den
1 juni ordnade Midtjysk Motorforening en
backtävling, Midtjysk Bakkeløb nära Silke-
borg. Det här var verkligen inte någon stor
tävling utan en klubbtävling med en hel del
social samvaro. Efter tävlingsmomentet skulle
man äta medförd matkorg i det gröna och
sedan köra till Horsens för eftermiddagskaffet.
Detta var tionde gången som klubben körde
sin årliga backtävling, det vill säga att man
kanske startade 1910-12, för under kriget fick
Ingemann Petersen efter segern i 1000 km- man säkert inte någon bensintilldelning till
tävlingen. Foto från Motorbladet nr 23 1924. sådana här nöjen.
Tävlingsdagen rann upp för klubben, ja just
På Nimbus-fabrikens brevpapper från 1934
finns de tre tävlingarna Mesterskabsløbet, rann upp för den 1 juni 1924 regnade det vid
Skagenløbet och 1000km-løbet upptagna som Silkeborg, det öste ner! Tävlingsbacken hade
särskilt viktiga segrar år 1924. förvandlats till en bäck där vattnet forsade
ned. Trots detta mötte 75 medlemmar upp och
Så vändes blickarna mot Jylland och Jydsk 22 bilar och motorcykelekipage gjorde sig kla-
Grand Prix, genomfört under pingsten. ra att tävla. Den första tävlande släpptes iväg
Starten skedde i Randers och man skulle köra uppför backen klockan 09.01, motströms skall
ner till tyska gränsen, norrut ända till Skagen man kanske tillägga. Tävlingsmomentet var
och så tillbaka till Randers för målgång. Av de klart efter tre timmar och nu skulle det alltså
19 startande motorcyklarna fullföljde hela 15 bli lunch i det gröna, men regnet fortsatte att
och 10 av dem var prickfria. För att skilja ut ösa ner. Efter en del diskuterande bestämde
13