Page 16 - SNT_34
P. 16
Fotot är inte från Breslauerlöpet. Platsen heter idag Israels Plads men i dåtidens Köpenhamn var
namnet Grøntorvet, start och mål för många tävlingar. Tre Nimbusförare med Harry Ingemann
Petersen i mitten. Föraren till höger är Christian Krogh men de två till vänster har jag inte
lyckats identifiera än. Observera att Christian Krogh har en ihoprullad reservslang runt styret,
Ingemann Petersen ser ut att ha två.
Men det fanns även tre klasser för bilar i täv- Så, den 5-6 juli, var det dags för Nordjysk
lingen med sammanlagt tio deltagare och hälf- Strandløb vid Løkken. Tyvärr hade man otur
ten av dessa kom i mål. Snabbaste bilekipage med vädret båda dagarna, regn och mycket
var en FN som genomförde tävlingen på 47 vind, men trots det blev det en del bra resul-
timmar och 36 minuter. En stor framång för tat. På lördagen körde man flygande kilome-
FN som blev totalsegrare och vinnare både i tern i två riktningar. I ”Nimbusklassen” var en
klass 8 och klass 3. FN snabbast med genomsnittshastigheten 99,4
km/h, på andra plats Poul Rasmussen på
Man kan naturligtvis spekulera i varför Walters Nimbus med 93,5 km/h. I lilla sidovagns-
Schmidt var en så överlägsen vinnare av klass klassen, upp till 750 cc, vann Mary Berthelsen
3. Naturligtvis var han en duktig och mycket på sin Nimbus med en snitthastighet på 73
erfaren förare, men det var de andra också. I km/h, hennes medvindstid var hela 90,5 kmh.
motorpressen diskuterades detta efter täv- Ytterligare en Nimbus kom på andra plats och
lingen och en sak var att Schmidt körde på de en FN på tredje. Dagens snabbaste tid gjorde
då nya ballongdäcken medan de flesta andra Primgaard-Nielsen på en Harley 1208 cc med
körde på traditionella vulstdäck. Schmidt hade en genomsnittshastighet på 126,3 km/h.
råkat ut för en enda punktering under loppet
medan till exempel totalvinnaren bland bilar- På söndagen kördes handicaplopp vid Løkken,
na, Bertram Rasmussen på FN hade haft 19 Poul Rasmussen körde ett heat mot en HD och
stycken. Till skillnad från motorcyklisterna ha- förlorade, inga andra Nimbus var i elden.
de givetvis bilförarna en färdmekaniker som
kunde laga däcken och helt annan plats för Nästa veckohelg, den 12-13 juli, körde man
reservdäck. Sjællands mesterskapsløb med start i
Roskilde. Det var en klubbtävling för både
16