Page 19 - SNT_34
P. 19

Poul Rasmussen på Fanø strand 1924. Observera att maskinen är en Nimbus A.
                                                             ten Campbell med en Sunbeam i hastigheten
         Von Malmborg var anmäld även i 350 cc klas-         166,5 km/h.  Klass 20 var för racers på 8-10
         sen för turistmaskiner samt i sportklassen upp      liter och här tog tysken Carl Jörns priset på en
         till 750 cc med S.O.K. Men finns inte i prislis-    Opel med 169 km/h. Jörns fick även priset för
         tan så antagligen kom han inte till start. Poul     tävlingens snabbaste lopp.
         Rasmussen blev den ende i prislistan för 750
         cc-klassen turist och inget pris utdelades i 350    Hur gick det då för Campbell med Bluebird
         cc turist och 750 cc sport. Rasmussens medel-       frågar man sig? Vagnen hade en betydligt
         tid för de två körningarna, en i var riktning,      större motor än de andra tävlanden, 18,3 liter
         var 35,8 sekunder vilket ger en hastighet på        och därmed möjlighet till hastigheter av ett
         100,6 km/h, utan tvekan en bra prestation           helt annat slag. Vid tävlingen körde Campbell
         med ett Rör!                                        med  vulstdäck där däcket hölls fast i fälgen
                                                             med speciella klämmor. Detta skulle möjlig-
         I racerklasen för motorcyklar gick det natur-       göra större hastigheter än med kanttrådsdäck.
         ligtvis en hel del snabbare. Erik Westerberg        Vid första körningen tappade Bluebird båda
         med 998 cc Harley segrade med 155,2 km/h,           bakdäcken vid målet och däcken fortsatte i
         Ivar Liljequist, också Harley, på andra plats       tangentens riktning med förfärande fart ut i
         hade 141,2 km/h och tredje man dansken              havet. Campbell lyckades få stopp på vagnen
         Hedegaard Schou med en Indian, 115,4 km/h.          på ett ordnat sätt. Vid det bortre målet fanns
                                                             som tur var inga åskådare.
         Så var det en hel del bilar som skulle köra sina
         kilometrar innan racerklassen, som alla natur-      Inför körningen i andra riktningen monterade
         ligtvis såg fram emot. Det är intressant att se     man kanttrådsdäck, men bara på bakhjulen.
         att det var först med klass 16, turistmodeller      När Campbell nästan var i mål under andra
         2,5-3 liter som en vagn var snabbare än Poul        körningen släppte ett framdäck, Campbell
         Rasmussens 100,6 km/h. Den vagnen var en            lyckades undvika att köra in i publiken och
         Austro Daimler på 2650 cc, körd av Oscar            hälsades som en hjälte när han fått stopp på
         Widner från Malmö.                                  bilen. Men däcket hade studsat mot domare-
                                                             tribunen där den dödat en 15-årig pojke som
         I racerklasserna blev tre priser utdelade. I        var funktionär och satt vid tribunen, sedan
         klass 16 2,5-3 liter körde Malcomb Campbell         studsade däcket över publiken och vidare ut i
         en Ballot på 2976 cc med medelhastigheten           naturen. Man bedömde att hastigheten vid
         144,5 km/h och i klass 18, 4-6 liter, åter kap-
                                                             olyckstillfället varit cirka 220 km/h. Kapten

                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24