Page 14 - SNT_34
P. 14

de olika förarnas chanser. Motorcyklarna inde-
                                                             lades i fyra klasser: upp till 250 cc, upp till 500
                                                             cc, upp till 750 cc och klass 4 över 750 cc. I de
                                                             två minsta klasserna var det bara tyska del-
                                                             tagare, på Cockerel, DKW, GZ Grote, AJS och
                                                             Matchless i klass 1 och på D-Rad och Imperia i
                                                             klass 2. För danskarna var nog klass 3 den
                                                             mest intressanta. I klassen var fem danskar
                                                             och tre tyska deltagare anmälda. De danska
                                                             deltagarna var Walters Schmidt på F.N. Och J.
                                                             Amber på Indian Scout samt Ingemann
        Herrgården Bygholm var från början en kunglig        Petersen, Einar Holm och Christian Krogh på
        borg, troligen uppförd av konung Erik Menved i       Nimbus. De tre tyskarna körde Mabeco, en
        början av 1300-talet. De nuvarande byggna-           tysk version av Indian Scout. I den största
        derna är från slutet av 1700-talet. Anläggning-      klassen var det bara danska deltagare på stora
        en är även idag, som 1924, hotell och restau-        Henderson, Harley och Indian.
        rant, nu i Scandics regi. Bild från deras hem-
        sida.

         man sig att åka till ett värdshus i Silkeborg för
         att äta och man blev mottagna med öppna ar-
         mar av värdshusvärden. Under lunchen steg
         stämningen och vädret förvandlades från regn
         till sol och blå himmel. Man beslöt naturligtvis
         att köra de fyra milen till hotell Bygholm vid
         Horsens för det planerade eftermiddagskaffet!
         Kaffet var färdigdrucket klockan sju och där-
         efter drog en stor del av sällskapet vidare till
         en restaurang för att fira vidare. Det sägs att
         de sista var hemma klockan elva - men det är
         bara vad som sägs!

         Tävlingsresultatet då? Ja eftersom detta var
         en klubbtävling så hade man sin egen klass-
         indelning, klasserna A till D. Klass A var små
         motorcyklar, klass B var stora motorcyklar,
         klass C var ännu ovanligare; automobiler och
         motorcyklar med sidovagn, klass D, slutligen,
         var Ford-automobiler. I klass A segrade en
         Scott, segrare i klass B blev en Nimbus följd
         av två Henderson, klass C vanns av en Harley
         (!) och i klass D - naturligtvis en Ford.

         Jag gissar att alla hade en trevlig dag!

         Efter denna utflykt är det dags att berätta om      Bilarna var indelade i tre klasser från en Salm-
         en av tävlingsårets höjdpunkter, Løbet gen-         son på 1100 cc upp till en Hudson på 4,7 liter,
         nem Danmark og Tyskland rundt.                      alla bilförare kom från Danmark.
         Tävlingen organiserades av D.M.U. vilket är
         förkortning för Danmarks Motor Union,  till-        Torsdagen den 19 juni startade de danska
         sammans med dess tyska motsvarighet D.M.V.          deltagarna från Köpenhamn och tog Roskilde-
         Tävlingssträckan var hela 2384 kilometer med        vejen västerut till den riktiga startplatsen i
         Breslau som vändpunkt och plats för beordrad        Flensburg. Loppet gick ju även i Danmark,
         vila för förarna. Staden ligger i nuvarande         men den danska delen var inte så spännande
         Polen och heter idag Wrocław, men tillhörde         eftersom man hade generella hastighetsbe-
         under mellankrigstiden alltså Tyskland. Täv-        gränsningar på de danska landsvägarna, 45
         lingen kom därför vanligen kallas Breslau-          km/h, men fri fart i Tyskland. Första start i
         løbet.                                              Flensburg var klockan 22 då de minsta mo-
                                                             torcyklarna släpptes iväg, klass 3 med Nim-
         En så här stor tävling skrev de danska motor-       bussarna startades klockan 3 på fredag mor-
         tidningarna om i förväg och spekulerade om

                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19