Page 14 - SNT_34
P. 14
de olika förarnas chanser. Motorcyklarna inde-
lades i fyra klasser: upp till 250 cc, upp till 500
cc, upp till 750 cc och klass 4 över 750 cc. I de
två minsta klasserna var det bara tyska del-
tagare, på Cockerel, DKW, GZ Grote, AJS och
Matchless i klass 1 och på D-Rad och Imperia i
klass 2. För danskarna var nog klass 3 den
mest intressanta. I klassen var fem danskar
och tre tyska deltagare anmälda. De danska
deltagarna var Walters Schmidt på F.N. Och J.
Amber på Indian Scout samt Ingemann
Herrgården Bygholm var från början en kunglig Petersen, Einar Holm och Christian Krogh på
borg, troligen uppförd av konung Erik Menved i Nimbus. De tre tyskarna körde Mabeco, en
början av 1300-talet. De nuvarande byggna- tysk version av Indian Scout. I den största
derna är från slutet av 1700-talet. Anläggning- klassen var det bara danska deltagare på stora
en är även idag, som 1924, hotell och restau- Henderson, Harley och Indian.
rant, nu i Scandics regi. Bild från deras hem-
sida.
man sig att åka till ett värdshus i Silkeborg för
att äta och man blev mottagna med öppna ar-
mar av värdshusvärden. Under lunchen steg
stämningen och vädret förvandlades från regn
till sol och blå himmel. Man beslöt naturligtvis
att köra de fyra milen till hotell Bygholm vid
Horsens för det planerade eftermiddagskaffet!
Kaffet var färdigdrucket klockan sju och där-
efter drog en stor del av sällskapet vidare till
en restaurang för att fira vidare. Det sägs att
de sista var hemma klockan elva - men det är
bara vad som sägs!
Tävlingsresultatet då? Ja eftersom detta var
en klubbtävling så hade man sin egen klass-
indelning, klasserna A till D. Klass A var små
motorcyklar, klass B var stora motorcyklar,
klass C var ännu ovanligare; automobiler och
motorcyklar med sidovagn, klass D, slutligen,
var Ford-automobiler. I klass A segrade en
Scott, segrare i klass B blev en Nimbus följd
av två Henderson, klass C vanns av en Harley
(!) och i klass D - naturligtvis en Ford.
Jag gissar att alla hade en trevlig dag!
Efter denna utflykt är det dags att berätta om Bilarna var indelade i tre klasser från en Salm-
en av tävlingsårets höjdpunkter, Løbet gen- son på 1100 cc upp till en Hudson på 4,7 liter,
nem Danmark og Tyskland rundt. alla bilförare kom från Danmark.
Tävlingen organiserades av D.M.U. vilket är
förkortning för Danmarks Motor Union, till- Torsdagen den 19 juni startade de danska
sammans med dess tyska motsvarighet D.M.V. deltagarna från Köpenhamn och tog Roskilde-
Tävlingssträckan var hela 2384 kilometer med vejen västerut till den riktiga startplatsen i
Breslau som vändpunkt och plats för beordrad Flensburg. Loppet gick ju även i Danmark,
vila för förarna. Staden ligger i nuvarande men den danska delen var inte så spännande
Polen och heter idag Wrocław, men tillhörde eftersom man hade generella hastighetsbe-
under mellankrigstiden alltså Tyskland. Täv- gränsningar på de danska landsvägarna, 45
lingen kom därför vanligen kallas Breslau- km/h, men fri fart i Tyskland. Första start i
løbet. Flensburg var klockan 22 då de minsta mo-
torcyklarna släpptes iväg, klass 3 med Nim-
En så här stor tävling skrev de danska motor- bussarna startades klockan 3 på fredag mor-
tidningarna om i förväg och spekulerade om
14