Page 9 - SNT_34
P. 9
Bytesbalansen i Danmark med de minsta höjningarna, som sålda, så antingen fick
Danmark hade liksom Sverige 33%, på vissa silkesvaror och man skeppa tillbaka dem till
stått utanför krigshandlingarna de högsta, 2400%, på vissa Köpenhamn eller också rör det
under första världskriget men torkade frukter. Omsättnings- sig om de två motorcyklar
hade hamnat på kollisionskurs skatten på motorfordon var i som sändes över redan i maj.
med Storbrittannien i sina för- olika steg. På fordonspriser
sök att hålla sig neutrala. In- upp till 2000 kr var skatten Som vi skall se längre fram
nan kriget hade både Tyskland 15%, därifrån och upp till gjorde man även en framstöt i
och Storbrittannien varit vik- 5000 kr lade man på 20%, på Österrike med en general-
tiga köpare av danska lant- priset från 5000 till 10000 var agent i Wien och ett deltagan-
bruksprodukter och så försök- pålagan 25% och för priser de på en motorutställning. I
te Danmark fortsätta även däröver 30%. Protesterna lät lagerboken finns inga mas-
efter krigsutbrottet, britterna inte vänta på sig! kiner levererade till Österrike.
reagerade mycket kraftigt
emot denna handel med Tysk- Omsättningsskatten skulle till Nu kan man naturligtvis fråga
land. en början vara tillfällig och sig om esxportsatsningen kom
man genomförde skatten som en reaktion på den upp-
snabbt. Redan den 11 februari bromsning av hemmamark-
annonserade Motor-Falk på naden som man räknade med
Alhambravej nya Nimbus för (och kom!) som en följd av
2900 kr med omsättnings- den plötsliga höjningen av
skatten inberäknad. I annon- omsättningsskatten i februari.
serna två dagar tidigare Det är en möjlighet, men den
nämndes skatten inte. Skatten engelska marknaden hade
var tillfällig till december 1925 man försökt komma in på tidi-
då den blev fast. gare, det finns Nimbuspros-
pekt på engelska från 1921
eller 1922 och
Kakelugnsröret hade
varit med i en artikel
Efter kriget hade även Dan- i tidskriften Motor
mark dragits med i den hög- Cycling redan 1920.
konjunktur som drog genom Den tyska markna-
Europa de första åren, men Exportsatsning den blev först tänkbar under
upphörde under 1920 och Inför år 1924 hade A/S Fisker 1924 när den tyska ekonomin
vände till lågkonjunktur. Stor- & Nielsen satsat en hel del på stabiliserades efter den hyper-
brittaniens kritiska inställning Nimbus. Man presenterade inflation man genomlidit fram
till Danmark underlättade inte den nya framgaffeln och där- till och med 1923.
detta och Danmark hade prob- med den största skillnaden
lem med sin handels- och mellan Nimbus A och Nimbus En ny framgångsrik Nimbus-
valutabalans under hela 1920- B. Trots det oroliga ekono- förare skulle träda fram under
och 30-talen. miska läget i Europa satsade 1924 , Harry Ingemann Peter-
man på export av motorcyk- sen. Han körde Indian men
Omsättningsskatt larna och tryckte kataloger på bytte till Nimbus under året.
Regeringen sökte många vä- tyska och tjeckiska för de nya Ingemann Petersen hade bör-
gar för att förbättra landets återförsäljarna i Berlin och jat tävla 1915 då han körde
ekonomi och göra läget mera Hradec Králové öster om Prag. Skagenloppet och det var
stabilt. För att minska valuta- Återförsäljarna i Tyskland och landsvägstävlingar som var
flödet ur landet införde man Tjeckoslovakien sålde vardera hans specialitet. Nimbus och
importtullar på en mängd va- fem maskiner. Ingemann Petersen kom att bli
ror som man betecknade som en svårslagen kombination
lyx, för att öka statens in- Även en katalog på engelska under de kommande åren.
komster införde man samtidigt trycktes och två maskiner
omsättningsskatt på motor- levererades till London i maj.
fordon, både nya och begag- På den stora motorutställ-
nade. ningen The Olympia Show i
november fanns två Nimbus B
Förslagen presenterades i riks- utställda, en solo och en sido-
dagen den 31 januari 1924. vagnsmaskin, men dessa finns
Tullsatserna gällde olika varor inte med i fabrikens lagerbok
9