Page 9 - SNT_34
P. 9

Bytesbalansen i Danmark            med de minsta höjningarna,          som sålda, så antingen fick
         Danmark hade liksom Sverige        33%, på vissa silkesvaror och       man skeppa tillbaka dem till
         stått utanför krigshandlingarna    de högsta, 2400%, på vissa          Köpenhamn eller också rör det
         under första världskriget men      torkade frukter. Omsättnings-       sig om de två motorcyklar
         hade hamnat på kollisionskurs      skatten på motorfordon var i        som sändes över redan i maj.
         med Storbrittannien i sina för-    olika steg. På fordonspriser
         sök att hålla sig neutrala. In-    upp till 2000 kr var skatten        Som vi skall se längre fram
         nan kriget hade både Tyskland      15%, därifrån och upp till          gjorde man även en framstöt i
         och Storbrittannien varit vik-     5000 kr lade man på 20%, på         Österrike med en general-
         tiga köpare av danska lant-        priset från 5000 till 10000 var     agent i Wien och ett deltagan-
         bruksprodukter och så försök-      pålagan 25% och för priser          de på en motorutställning. I
         te Danmark fortsätta även          däröver 30%. Protesterna lät        lagerboken finns inga mas-
         efter krigsutbrottet, britterna    inte vänta på sig!                  kiner levererade till Österrike.
         reagerade mycket kraftigt
         emot denna handel med Tysk-        Omsättningsskatten skulle till      Nu kan man naturligtvis fråga
         land.                              en början vara tillfällig och       sig om esxportsatsningen kom
                                            man genomförde skatten              som en reaktion på den upp-
                                            snabbt. Redan den 11 februari       bromsning av hemmamark-
                                            annonserade Motor-Falk på           naden som man räknade med
                                            Alhambravej nya Nimbus för          (och kom!) som en följd av
                                            2900 kr med omsättnings-            den plötsliga höjningen av
                                            skatten inberäknad. I annon-        omsättningsskatten i februari.
                                            serna två dagar tidigare            Det är en möjlighet, men den
                                            nämndes skatten inte. Skatten       engelska marknaden hade
                                            var tillfällig till december 1925   man försökt komma in på tidi-
                                            då den blev fast.                   gare, det finns Nimbuspros-
                                                                                pekt på engelska från 1921
                                                                                           eller 1922 och
                                                                                           Kakelugnsröret hade
                                                                                           varit med i en artikel
         Efter kriget hade även Dan-                                                       i tidskriften Motor
         mark dragits med i den hög-                                                       Cycling redan 1920.
         konjunktur som drog genom                                                         Den tyska markna-
         Europa de första åren, men         Exportsatsning                      den blev först tänkbar under
         upphörde under 1920 och            Inför år 1924 hade A/S Fisker       1924 när den tyska ekonomin
         vände till lågkonjunktur. Stor-    & Nielsen satsat en hel del på      stabiliserades efter den hyper-
         brittaniens kritiska inställning   Nimbus. Man presenterade            inflation man genomlidit fram
         till Danmark underlättade inte     den nya framgaffeln och där-        till och med 1923.
         detta och Danmark hade prob-       med den största skillnaden
         lem med sin handels- och           mellan Nimbus A och Nimbus          En ny framgångsrik Nimbus-
         valutabalans under hela 1920-      B. Trots det oroliga ekono-         förare skulle träda fram under
         och 30-talen.                      miska läget i Europa satsade        1924 , Harry Ingemann Peter-
                                            man på export av motorcyk-          sen. Han körde Indian men
         Omsättningsskatt                   larna och tryckte kataloger på      bytte till Nimbus under året.
         Regeringen sökte många vä-         tyska och tjeckiska för de nya      Ingemann Petersen hade bör-
         gar för att förbättra landets      återförsäljarna i Berlin och        jat tävla 1915 då han körde
         ekonomi och göra läget mera        Hradec Králové öster om Prag.       Skagenloppet och det var
         stabilt. För att minska valuta-    Återförsäljarna i Tyskland och      landsvägstävlingar som var
         flödet ur landet införde man       Tjeckoslovakien sålde vardera       hans specialitet. Nimbus och
         importtullar på en mängd va-       fem maskiner.                       Ingemann Petersen kom att bli
         ror som man betecknade som                                             en svårslagen kombination
         lyx, för att öka statens in-       Även en katalog på engelska         under de kommande åren.
         komster införde man samtidigt      trycktes och två maskiner
         omsättningsskatt på motor-         levererades till London i maj.
         fordon, både nya och begag-        På den stora motorutställ-
         nade.                              ningen The Olympia Show i
                                            november fanns två Nimbus B
         Förslagen presenterades i riks-    utställda, en solo och en sido-
         dagen den 31 januari 1924.         vagnsmaskin, men dessa finns
         Tullsatserna gällde olika varor    inte med i fabrikens lagerbok

                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14