Page 8 - SNT_34
P. 8
år 1924
En bakgrund
I ett av specialnumren om Ka- Danmark hade svag ekonomi öka motorernas kompressions-
kelugnsrören (SNT 27) be- under större delen av 1920- förhållanden.
skrev vi Rörens tävlingshisto- talet och i januari 1924 bör-
ria från 1919 till och med jade regeringen på allvar att På Sarthé-banan vid Le Mans
1923, nu har turen kommit till ta utgifter från den växande kördes 24-timmarstävlingen
1924, ett lite speciellt år i his- motorismen genom att med för andra gången och Bentley
torian om Nimbus A och B några dagars varsel införa en tog den första av sina många
eftersom det kom att betyda tillfällig omsättningsskatt, mer segrar i loppet.
början till slutet av tillverk- om detta nedan!
ningen.
Händelser i världen 1924
I Europa var den stora frågan
1924 hur man skulle få en
överenskommelse om Tysk-
lands betalning av krigsskade-
ståndet för första världskriget.
Under 1923 hade landet haft
en hyperinflation som bland
annat orsakats av svårigheter-
na att betala skadeståndet.
Frankrike och Belgien hade
ockuperat Ruhrområdet för att
försöka få ut delar av skade-
ståndet i form av råvaror. Ef-
ter förhandlingar under nästan Fords första sammansättningsfabrik i Köpenhamn.
hela 1924 fick segermakterna
från kriget ett avtal som Tysk- Den 15 november 1924 invig- Bugattifabriken presenterade
land kunde acceptera. Ruhr- des Fords sammansättnings- type 35 vid Lyons Grand Prix
ockupationen upphörde så fabrik i Köpenhamns frihamn. men tre av fem vagnar bröt
under 1925. Stadens överborgmästare tävlingen med de andra place-
tryckte på en knapp och fem rade sist i tävlingen. Men seg-
I Sovjet dog Lenin och Stalin minuter senare var den första rarna för type 35 skulle snart
tog makten. Under året var bilen färdig. Antagligen en väl komma.
det en hel del oroligheter i fle- förberedd invigning!
ra av de nya länder som bil-
dats efter Österrike-Ungerns I Sverige diskuterade man
delning 1918. sänkta försvarskostnader, nå-
got som på allvar genomför-
I Kina rasade ett inbördeskrig des under 1925. Vi erkände
nästan hela året. I Egypten, också Sovjet och upprättade
även det ett oroligt land, fann diplomatiska förbindelser med
man Tutankhamons grav. landet. Man började experi-
mentera med gengas i liten
skala i landet och staten bör-
jade beskatta bensinen. Constantini var en av förarna i
Lyon. Här är han i nästa täv-
I USA hade man gjort fram- ling, San Sebastian, där han
gångsrika försök med blytill- satte varvrekord, men tvinga-
satser i bensinen för att höja des bryta med läckande ky-
oktantalet och därmed kunna lare.
8