Page 8 - SNT_27
P. 8
Prøvemester Anton Rasmussen under Juniorløbet 1920.
ösregnade det och detta fortsatte en bra bit in på för- lingen på de elva timmarna för att få plaketten för
middagen. Grusvägarna kunde inte svälja allt vatten hänsynsfull körning, eftersom sammanlagt femton
och många kullkörningar blev följden, men inga all- förare fick den utmärkelsen.
varliga olyckor skedde.
År 1920 var sista året som juniorlöpet var med i tid-
Man hade hemliga hastighetskontroller och på en ningsreferaten, kanske kördes det inte mera och an-
plats hade man avtalat med en åkare som hade en cir- ledningen kan ha varit att det framöver inte blev lika
kushäst som stegrade sig och var besvärlig när förarna viktigt att köra hänsynsfullt.
kom. Här hade man en hemlig kontroll för att se om
förarna körde hänsynsfullt och många drog på sig En vecka senare var det dags för nästa tävling, Köpen-
prickar här. Av de 31 startande fullföljde 22, men en- hamns Motorklubbs parlöp. Här skulle man köra i
dast elva av dessa klarade målgång inom de utsatta tvåmannalag, en solocykel och en sidovagnsmaskin
elva timmarna, bland dem var Prøvemester Anton och hålla samman under 900 kilometer och komma i
Rasmussen. Första till och med fjärde pris utdelades. mål inom 24 timmar. Elva lag startade, bland dem
En ensam förare fick första pris, fyra fick andra pris Nimbus-laget med Fabrikant Fisker på sidovagns-
och en fick tredje och en man fick fjärde priset. Samt- maskinen och Prøvemester Anton Rasmussen på solo.
liga dessa fick även en plakett for hänsynsfull körning, Man skulle passera ett antal fasta kontroller minst en
liksom ytterligare åtta tävlande, däribland Rasmussen gång under dygnet och när man passerat alla så fick
på solo Nimbus. Man behövde alltså inte ha klarat täv- man köra fritt mellan dem hur man ville tills man
8