Page 10 - SNT_27
P. 10

År 1921

















































                                                                                              Från Auto sidan 351, 1921




                  nder 1919 och 1920 var det endast prototy-  Två stora landsvägslopp genomfördes under augusti,
                  per av Nimbus som framställts, nummer 2     båda organiserade av danska klubbar. Fyns Stifts
                  till och med nummer 10. Under 1921 börja-   Motorklub organiserade Odense-Berlin-Odense för
        de serietillverkningen så smått. Endast 50 Nimbus-    både bilar och motorcyklar där bland annat Ejnar
        motorcyklar tillverkades emellertid på grund av oro-  Holm, ägaren till firman Motor-Falk i Köpenhamn
        ligheter på arbetsmarknaden bland annat. Två av des-  deltog på Nimbus. Holm var bland de första i Berlin
        sa cyklar var prototyper. Det ökade antalet Nimbus    men körde omkull på tillbakavägen och hamnade på
        märks efterhand även i tävlingarna genom att flera    sjukhus med skadat skulderblad. Därmed kom ingen
        förare satsar på en Nimbus.                           Nimbus på resultatlistan. Holms Nimbus var troligen
                                                              nummer 18 som han fick levererad från fabriken den
        Den 12-13 mars genomfördes klubben Motor Sports       29 juli 1921. Landsvägstävlingar på tyska vägar lock-
        Foraarsløb som även gick under namnet Sjællands-      ade eftersom man inte hade någon hastighetsbegräns-
        løbet. För andra gången stöter vi här på Robert       ning att ta hänsyn till på landsvägarna. Snabbaste mo-
        Schrøder som förare på Nimbus, förra gången var i     torcyklist blev Albert Petersen på en Exelsior.
        Juniorløbet år 1920. Hela 24 av de 60 deltagarna ge-
        nomförde loppet inom den föreskrivna tiden och utan   Den andra stortävlingen var Paris-Köpenhamn. Det
        prickar och erövrade därmed varsitt förstapris. Schrø-  var Köpenhamnsklubben Motor Sport som var initia-
        der på Nimbus genomförde hela loppet men kom inte     tivtagare och organisatör av tävlingen.  Även här var
        i mål i tid innan målkontrollen stängde och räknades  tävlingen öppen för både bilar och motorcyklar. Mo-
        därför som icke fullföljt tävlingen.                  torcyklarna tävlade i tre klasser: klass I upp till 500
                                                              ccm, klass II solocyklar mellan 500 och 800 ccm samt
        I Skagenlöpet den 23-24 juni deltog inte någon Nim-   alla sidovagnar, klass III solocyklar över 800 ccm.
        bus och inte heller i Fanöloppen den 2-3 juli.        Även bilarna var indelade i tre klasser: upp till 2 liter,


                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15