Page 10 - SNT_27
P. 10
År 1921
Från Auto sidan 351, 1921
nder 1919 och 1920 var det endast prototy- Två stora landsvägslopp genomfördes under augusti,
per av Nimbus som framställts, nummer 2 båda organiserade av danska klubbar. Fyns Stifts
till och med nummer 10. Under 1921 börja- Motorklub organiserade Odense-Berlin-Odense för
de serietillverkningen så smått. Endast 50 Nimbus- både bilar och motorcyklar där bland annat Ejnar
motorcyklar tillverkades emellertid på grund av oro- Holm, ägaren till firman Motor-Falk i Köpenhamn
ligheter på arbetsmarknaden bland annat. Två av des- deltog på Nimbus. Holm var bland de första i Berlin
sa cyklar var prototyper. Det ökade antalet Nimbus men körde omkull på tillbakavägen och hamnade på
märks efterhand även i tävlingarna genom att flera sjukhus med skadat skulderblad. Därmed kom ingen
förare satsar på en Nimbus. Nimbus på resultatlistan. Holms Nimbus var troligen
nummer 18 som han fick levererad från fabriken den
Den 12-13 mars genomfördes klubben Motor Sports 29 juli 1921. Landsvägstävlingar på tyska vägar lock-
Foraarsløb som även gick under namnet Sjællands- ade eftersom man inte hade någon hastighetsbegräns-
løbet. För andra gången stöter vi här på Robert ning att ta hänsyn till på landsvägarna. Snabbaste mo-
Schrøder som förare på Nimbus, förra gången var i torcyklist blev Albert Petersen på en Exelsior.
Juniorløbet år 1920. Hela 24 av de 60 deltagarna ge-
nomförde loppet inom den föreskrivna tiden och utan Den andra stortävlingen var Paris-Köpenhamn. Det
prickar och erövrade därmed varsitt förstapris. Schrø- var Köpenhamnsklubben Motor Sport som var initia-
der på Nimbus genomförde hela loppet men kom inte tivtagare och organisatör av tävlingen. Även här var
i mål i tid innan målkontrollen stängde och räknades tävlingen öppen för både bilar och motorcyklar. Mo-
därför som icke fullföljt tävlingen. torcyklarna tävlade i tre klasser: klass I upp till 500
ccm, klass II solocyklar mellan 500 och 800 ccm samt
I Skagenlöpet den 23-24 juni deltog inte någon Nim- alla sidovagnar, klass III solocyklar över 800 ccm.
bus och inte heller i Fanöloppen den 2-3 juli. Även bilarna var indelade i tre klasser: upp till 2 liter,
10