Page 13 - SNT_27
P. 13

körde fyrhjulig F.N. istället för liten Wanderer som i  som nu kördes för andra gången. Liksom många and-
        Parisloppet året innan. Andra pris erövrades av Nim-  ra tävlingar var denna öppen både för motorcyklar
        buslaget och det tredje av lag 9 på Harley Davidson.  och bilar. Deltagarna var indelade i tre klasser; motor-
                                                              cyklar upp till 350 cm, upp till 750 ccm och över 750
        I reklamen utnyttjades placeringen naturligtvis av    ccm. För bilarna fanns en skattehästkraftgräns, över
        Nimbusfabriken, som uttryckte det såhär: I Kammerat-  och under 12 hp.
        skabsløbet segrade Nimbuslaget över samtliga andra motor-
        cykellag och över fyra av bil-lagen. Detta var ju visserli-  Jämfört med tävlingen 1921 var vägsträckningen nu
        gen sant, men faktum är ändå att man var tvåa.        något annorlunda. Liksom året innan körde man från
                                                              Odense västerut till Middelfart och därefter över till
        Københavns Automobil & Motorcykle-Klub,               Jylland och över Flensburg och Kiel mot Hamburg och
        KAMK, anordnade en helt annan sorts tävling den 28    därefter rakt mot Berlin. Tillbaka körde man nu istället
        maj, något som i Sverige kallades ekonomitävling och  från Berlin norrut till Stralsund och därifrån mot väs-
        i Danmark Benzinprøve. Man tävlade i tre klasser, bil,  ter genom Rostock och Lübeck mot Kiel och så samma
        sidovagns-mc och solo-mc. Deltagarantalet var elva,   väg som utvägen till Odense. Den sammanlagda kör-
        fem respektive sex stycken, alltså sammanlagt 22. Det  sträckan var uträknad till 1348 kilometer.
        gällde att köra en 105 kilometer lång sträcka med så
        liten bensinförbrukning som möjligt. Resultaten skulle  Tävlingen startade på Albanitorv mitt i Odense tidigt
        sedan räknas fram med hjälp av en formel där fordo-   på morgonen. Av de 30 anmälda kom 27 till start och
        nets skattehästkrafter, vikt, medelhastighet under täv-  Politikens utsände konstaterade att det var många
        lingen och gi-                                                                            åskådare på
        vetvis bensin-                                                                            plats redan från
        förbrukning                                                                               starten klockan
        ingick. Detta                                                                             04.00. Särskild
        beräkningssätt                                                                            uppmärksam-
        skulle innebära                                                                           het fick en av de
        att fordon med                                                                            startande, Ipsen
        olika motor-                                                                              på Henderson,
        storlekar och                                                                             som hade sin
        vikt kunde tävla                                                                          fästmö som
        mot varandra.                                                                             baksätespassa-
                                                                                                  gerare. De två
        En Nimbus,                                                                                hade genomfört
        körd av Prøve-                                                                            loppet föregå-
        mester Anton                                                                              ende år på detta
        Rasmussen                                                                                 sätt tillsammans
        ställde upp i                                                                             och var inte räd-
        soloklassen.                                                                              da för att försö-
        Nimbussen                                                                                 ka göra om
        hade högst                                                                                prestationen.
        skatteeffekt i
        klassen och                                                                               Klockan 05.00
        Prøvemesteren                                                                             hade hela fältet
                                                                                 Politiken 28/5 1922
        körde kanske                                                                              startat och nu
        inte med den allra bästa taktiken, han genomförde     fick man lita på telefonbesked för att hålla reda på
        med den högsta medelhastigheten av alla tävlande,     ställningen.
        36,6 km/h, ändå kom han på andra plats i soloklassen.
        Bästa solocykel var en A.B.C. som hade 1,6 skattehäst-  Alla förarna hade passerat gränsen till Tyskland
        krafter mot Nimbussens 2,9. Vinnarens totalvikt var   klockan 11 på förmiddagen. Hamburg passerades av
        191 kg mot Nimbussens 196 kg och han körde med en     det första ekipaget, en Reading Standard klockan
        medelhasteghet som var 7 km/h lägre. Rasmussen        11.30, femton minuter senare av en Harley och ytter-
        förbrukade 2,77 liter bensin på de 105 kilometerna mot  ligare fem minuter senare av Albert Petersen på Nim-
        vinnarens 1,85 liter. Även här presenterade Nimbus-   bus. Två tävlande hade brutit men alla återstående
        fabriken framgången på sitt eget sätt: Nimbus förbru-  hade passerat Hamburg klockan 14.
        kade minst bensin per skattehästkraft av alla fordonen.
                                                              Förste man att anlända till Berlin var en av bilarna,
        KAMKs Benzinprøve hade genomförts i skuggan av        Friis i en Hudson, han hade kört de drygt 60 milen
        en mycket mera omskriven tävling, Fyns Stifts         med en genomsnittshastighet på 60 kilometer i
        Motorklubs stora tävling Odense-Berlin–Odense         timmen och ankom halv fyra på eftermiddagen.  Den

                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18