Page 13 - SNT_27
P. 13
körde fyrhjulig F.N. istället för liten Wanderer som i som nu kördes för andra gången. Liksom många and-
Parisloppet året innan. Andra pris erövrades av Nim- ra tävlingar var denna öppen både för motorcyklar
buslaget och det tredje av lag 9 på Harley Davidson. och bilar. Deltagarna var indelade i tre klasser; motor-
cyklar upp till 350 cm, upp till 750 ccm och över 750
I reklamen utnyttjades placeringen naturligtvis av ccm. För bilarna fanns en skattehästkraftgräns, över
Nimbusfabriken, som uttryckte det såhär: I Kammerat- och under 12 hp.
skabsløbet segrade Nimbuslaget över samtliga andra motor-
cykellag och över fyra av bil-lagen. Detta var ju visserli- Jämfört med tävlingen 1921 var vägsträckningen nu
gen sant, men faktum är ändå att man var tvåa. något annorlunda. Liksom året innan körde man från
Odense västerut till Middelfart och därefter över till
Københavns Automobil & Motorcykle-Klub, Jylland och över Flensburg och Kiel mot Hamburg och
KAMK, anordnade en helt annan sorts tävling den 28 därefter rakt mot Berlin. Tillbaka körde man nu istället
maj, något som i Sverige kallades ekonomitävling och från Berlin norrut till Stralsund och därifrån mot väs-
i Danmark Benzinprøve. Man tävlade i tre klasser, bil, ter genom Rostock och Lübeck mot Kiel och så samma
sidovagns-mc och solo-mc. Deltagarantalet var elva, väg som utvägen till Odense. Den sammanlagda kör-
fem respektive sex stycken, alltså sammanlagt 22. Det sträckan var uträknad till 1348 kilometer.
gällde att köra en 105 kilometer lång sträcka med så
liten bensinförbrukning som möjligt. Resultaten skulle Tävlingen startade på Albanitorv mitt i Odense tidigt
sedan räknas fram med hjälp av en formel där fordo- på morgonen. Av de 30 anmälda kom 27 till start och
nets skattehästkrafter, vikt, medelhastighet under täv- Politikens utsände konstaterade att det var många
lingen och gi- åskådare på
vetvis bensin- plats redan från
förbrukning starten klockan
ingick. Detta 04.00. Särskild
beräkningssätt uppmärksam-
skulle innebära het fick en av de
att fordon med startande, Ipsen
olika motor- på Henderson,
storlekar och som hade sin
vikt kunde tävla fästmö som
mot varandra. baksätespassa-
gerare. De två
En Nimbus, hade genomfört
körd av Prøve- loppet föregå-
mester Anton ende år på detta
Rasmussen sätt tillsammans
ställde upp i och var inte räd-
soloklassen. da för att försö-
Nimbussen ka göra om
hade högst prestationen.
skatteeffekt i
klassen och Klockan 05.00
Prøvemesteren hade hela fältet
Politiken 28/5 1922
körde kanske startat och nu
inte med den allra bästa taktiken, han genomförde fick man lita på telefonbesked för att hålla reda på
med den högsta medelhastigheten av alla tävlande, ställningen.
36,6 km/h, ändå kom han på andra plats i soloklassen.
Bästa solocykel var en A.B.C. som hade 1,6 skattehäst- Alla förarna hade passerat gränsen till Tyskland
krafter mot Nimbussens 2,9. Vinnarens totalvikt var klockan 11 på förmiddagen. Hamburg passerades av
191 kg mot Nimbussens 196 kg och han körde med en det första ekipaget, en Reading Standard klockan
medelhasteghet som var 7 km/h lägre. Rasmussen 11.30, femton minuter senare av en Harley och ytter-
förbrukade 2,77 liter bensin på de 105 kilometerna mot ligare fem minuter senare av Albert Petersen på Nim-
vinnarens 1,85 liter. Även här presenterade Nimbus- bus. Två tävlande hade brutit men alla återstående
fabriken framgången på sitt eget sätt: Nimbus förbru- hade passerat Hamburg klockan 14.
kade minst bensin per skattehästkraft av alla fordonen.
Förste man att anlända till Berlin var en av bilarna,
KAMKs Benzinprøve hade genomförts i skuggan av Friis i en Hudson, han hade kört de drygt 60 milen
en mycket mera omskriven tävling, Fyns Stifts med en genomsnittshastighet på 60 kilometer i
Motorklubs stora tävling Odense-Berlin–Odense timmen och ankom halv fyra på eftermiddagen. Den
13