Page 4 - SNT_27
P. 4
Mycket har ändrat sig i tävlingsverksamheten jämfört nästan hård som cement och man letade efter en till-
med idag och man ser flera experiment med hur täv- räckligt bred och lång sådan strand. Man fann den på
lingarna genomfördes i de olika tidningsreferaten från ön Fanø alldeles utanför Esbjerg. Under några år kör-
tiden. Det vanliga för ett landsvägslopp var att man i de man här stående och flygande kilometern med bå-
förväg fastställde vad som krävdes för att få första pris de bilar och motorcyklar inför stora åskådarskaror.
i en tävling. Ofta satte men en idealtid för genomför- Tävlingarna blev från starten internationellt uppmärk-
andet efter att räknat ut körsträckan och tillåten högs- sammade och man körde strandlopp även vid Løkken
ta hastighet på de vägar man körde på, det var ju all- till exempel. Efter en dödsolycka blev tävlingarna
männa vägar och inte avlysta för annan trafik under omöjliga att genomföra, men då hade de första jord-
tävlingarna. De som då fullföljde inom ideal- banorna för mc-tävlingar byggts och detta blev
tiden och inte dragit på sig någon prick- en stor publiksport.
belastning på grund av feloriente-
ring, felaktiga mellantider, fort- I det följande är avsikten inte att
körning eller dåligt trafikvett skriva motorcykeltävlandets
fick alltså första pris, de med historia i Danmark utan att ge
närmast högre prickbelast- smakprov på tävlingar där
ning fick andra pris och så Nimbusmotorcykeln del-
vidare. På detta sätt kunde tagit. Det blir mycket
det ofta bli tre-fyra första- landsvägstävlingar, en
pristagare. Erövrade man tävlingsform som var
tredje premie innebar det populär under 1920-talet,
alltså inte att man i da- men samtidigt mycket
gens mening kom in som kritiserad på grund av
tredje ekipage över mål- riskerna med att köra på
snöret. Men det innebar allmänna vägar.
definitivt att både förare
och maskin hade gjort en Bantävlingar förekom re-
mycket god prestation. Tänk dan 1920 med den första ba-
exempelvis på vintertävling- nan vid Bagsvärd nordväst
arna, om det inte var is och snö om Köpenhamn. Nimbus var
som var bekymret så var det regn inte så väl företrädda på jordba-
och gyttjiga vägar, gropiga och spå- norna, det fordrades motorstarkare
riga, punkteringar och motorstörningar maskiner. I landsvägstävlingarna hade
och allt detta under 8-10 timmar, eller ofta me- man emellertid framgångar framförallt bero-
ra. Hela tiden skulle man orientera rätt och hålla reda ende på den höga driftsäkerheten hos Rören som när
på medelhastigheten. Titta på den motorcykelklädsel den kombinerades med en skicklig förare gav mycket
man ser på bilderna och jämför med vad vi kör i idag. goda resultat.
Den tidens framgångsrika förare är värda all beund-
ran för uthållighet, styrka och starkt psyke. Världskriget medförde stora tekniska framsteg inom
fordonstekniken och snart efter freden återupptogs
Redan 1919 fanns en annan tävlingsform, strandlop- tävlandet, trots mycket dålig ekonomi i många
pen. På sandstränder med hårt packad sand blev ytan europeiska länder.
4