Page 5 - SNT_27
P. 5
År 1919
en stora tävlingshändelsen i Danmark år
1919 var hastighetstävlingarna på Fanö
strand utanför Esbjerg på Jyllands väst-
kust. Vi lämnar tävlingarna på Fanö åt
sidan så länge och håller oss till de tävlingar som har
anknytning till Nimbus. I Danmark hade P.A. Fisker
ägnat en del av tiden under kriget till att konstruera
en produkt att komplettera dammsugartillverkningen
med, det blev som bekant motorcyklar. Första gången
P.A. Fisker ställde upp i en tävling var 1919 då han
enligt historieskrivningen vann sin klass i ”Køben-
havns Motor Klubs Juniorløb”.
Slutligt resultat från Juniorløbet 1919.
K.M.Ks Juniorløb skildras i några nummer av den i samband med landsvägstävlingar. Tävlingens klass
danska motortidningen Auto från 1919. Tävlingen II, där Fisker tävlade, hade nu delats upp i IIa, solo-
gick av stapeln under Store Bededag, en dansk helg- cyklar, och IIb, sidovagnsmaskiner. C.S.R. Olsen som
dag som inträffar fyra veckor efter påsk. Journalisten tidigare varit klassvinnare angavs nu som vinnare av
gjorde ett poetiskt anslag i inledningen av tävlings- klass IIa, men med reservation, och P.A Fisker står
skildringen när han beskrev hur ”solen reflekterades i som vinnare av andra plats premie och plakett i klass
de förnicklade motordelarna och i deltagarnas IIb. Kanske har ytterligare justeringar gjorts sedare,
glänsande ögon.” Efter starten bildade men det ser alltså ut som om Fisker kom
snart ”de många motorfordonen på andra plats i klassen. Hur som
en dånande och levande kedja helst var detta ett utmärkt
som borrade sig allt längre resultat för en maskin un-
söderut.” Enligt den der utveckling.
preliminära prislistan
kom P.A Fisker på Nästa tävling där vi fin-
fjärde plats i sin klass ner P.A. Fisker som del-
som den siste deltagare tagare är Dansk Motor
som kom i mål inom Klubbs Vifteløb. Vifte
idealtiden. Ett backprov är det danska ordet för
hade ingått i tävlingen och solfjäder och tävlingen
här var Fisker inte bland de genomfördes med Köpenhamn
bästa. Snabbaste man i Fiskers klass som utgångspunkt, därifrån gick
var C.S.R. Olsen på Norton som olika etapper i skilda riktningar och
P.A. Fisker under Juniorløbet 1919.
klarade backtävlingsinslaget på 55 man skulle tillbaka till Köpenhamn
3/5 sekunder, andre man klarade backen på 57 sekun- innan man körde ut på nästa etapp. Enligt referatet
der och tredje på drygt 87. Fisker står noterad på en passerade de olika etapperna Helsingör och Roskilde,
tid över 300 sekunder! Allra snabbast i backen var en Kalundborg och Vordingborg, stora delar av Själland,
Excelsior och en Indian, alltså betydligt större maski- alltså. Tävlingen var på 100 danska mil, där en mil är
ner som tävlade i en annan klass, båda hade en tid på strax över 7,5 kilometer.
drygt 45 sekunder.
Klass II bestod även nu av en sologrupp och en sido-
Tävlingen fick av allt att döma efterräkningar, i ett se- vagnsdel där sidovagnsgruppen hade större motorer,
nare nummer av tidningen reviderades resultaten och upp till 750 cc. I sidovagnsgruppen deltog fyra ekipa-
det talas om polisingripanden och att några deltagare ge: P.A. Fisker på sitt Egna fabrikat samt en Indian, en
hade diskvalificerats och andra får pris med reserva- Reading Standard och en Harley-Davidson. I ett re-
tion tills allt blivit utrett. Antagligen hade flera delta- portage i tidningen Motor Cyclen beskrivs några av
gare ertappats med att överskrida hastighetsgränserna deltagarnas prestationer, däribland P.A. Fiskers.
och detta såg man vid tillfället allvarligt på, så var det
inte alltid, motorjournalisterna anslog ofta en satirisk ”Till slut skall vi nämna Fabrikant Fisker, som
ton när det blev fråga om efterlevnad av trafikreglerna genomförde tävlingen på en maskin som han
5