Page 5 - SNT_27
P. 5

År 1919

                   en stora tävlingshändelsen i Danmark år
                   1919 var hastighetstävlingarna på Fanö
                   strand utanför Esbjerg på Jyllands väst-
                   kust. Vi lämnar tävlingarna på Fanö åt
        sidan så länge och håller oss till de tävlingar som har
        anknytning till Nimbus. I Danmark hade P.A. Fisker
        ägnat en del av tiden under kriget till att konstruera
        en produkt att komplettera dammsugartillverkningen
        med, det blev som bekant motorcyklar. Första gången
        P.A. Fisker ställde upp i en tävling var 1919 då han
        enligt historieskrivningen vann sin klass i ”Køben-
        havns Motor Klubs Juniorløb”.
                                                                       Slutligt resultat från Juniorløbet 1919.
        K.M.Ks Juniorløb skildras i några nummer av den       i samband med landsvägstävlingar. Tävlingens klass
        danska motortidningen Auto från 1919. Tävlingen       II, där Fisker tävlade, hade nu delats upp i IIa, solo-
        gick av stapeln under Store Bededag, en dansk helg-   cyklar, och IIb, sidovagnsmaskiner. C.S.R. Olsen som
        dag som inträffar fyra veckor efter påsk. Journalisten  tidigare varit klassvinnare angavs nu som vinnare av
        gjorde ett poetiskt anslag i inledningen av tävlings-  klass IIa, men med reservation, och P.A Fisker står
        skildringen när han beskrev hur ”solen reflekterades i  som vinnare av andra plats premie och plakett i klass
        de förnicklade motordelarna och i deltagarnas         IIb. Kanske har ytterligare justeringar gjorts sedare,
        glänsande ögon.” Efter starten bildade                           men det ser alltså ut som om Fisker kom
        snart ”de många motorfordonen                                           på andra plats i klassen. Hur som
        en dånande och levande kedja                                                helst var detta ett utmärkt
        som borrade sig allt längre                                                    resultat för en maskin un-
        söderut.” Enligt den                                                             der utveckling.
        preliminära prislistan
        kom P.A Fisker på                                                                 Nästa tävling där vi fin-
        fjärde plats i sin klass                                                          ner P.A. Fisker som del-
        som den siste deltagare                                                           tagare är Dansk Motor
        som kom i mål inom                                                                Klubbs Vifteløb. Vifte
        idealtiden. Ett backprov                                                         är det danska ordet för
        hade ingått i tävlingen och                                                    solfjäder och tävlingen
        här var Fisker inte bland de                                                genomfördes med Köpenhamn
        bästa. Snabbaste man i Fiskers klass                                    som utgångspunkt, därifrån gick
        var C.S.R. Olsen på Norton som                                        olika etapper i skilda riktningar och
                                             P.A. Fisker under Juniorløbet 1919.
        klarade backtävlingsinslaget på 55                                    man skulle tillbaka till Köpenhamn
        3/5 sekunder, andre man klarade backen på 57 sekun-   innan man körde ut på nästa etapp. Enligt referatet
        der och tredje på drygt 87. Fisker står noterad på en  passerade de olika etapperna Helsingör och Roskilde,
        tid över 300 sekunder! Allra snabbast i backen var en  Kalundborg och Vordingborg, stora delar av Själland,
        Excelsior och en Indian, alltså betydligt större maski-  alltså. Tävlingen var på 100 danska mil, där en mil är
        ner som tävlade i en annan klass, båda hade en tid på  strax över 7,5 kilometer.
        drygt 45 sekunder.
                                                              Klass II bestod även nu av en sologrupp och en sido-
        Tävlingen fick av allt att döma efterräkningar, i ett se-  vagnsdel där sidovagnsgruppen hade större motorer,
        nare nummer av tidningen reviderades resultaten och   upp till 750 cc. I sidovagnsgruppen deltog fyra ekipa-
        det talas om polisingripanden och att några deltagare  ge: P.A. Fisker på sitt Egna fabrikat samt en Indian, en
        hade diskvalificerats och andra får pris med reserva-  Reading Standard och en Harley-Davidson. I ett re-
        tion tills allt blivit utrett. Antagligen hade flera delta-  portage i tidningen Motor Cyclen beskrivs några av
        gare ertappats med att överskrida hastighetsgränserna  deltagarnas prestationer, däribland P.A. Fiskers.
        och detta såg man vid tillfället allvarligt på, så var det
        inte alltid, motorjournalisterna anslog ofta en satirisk     ”Till slut skall vi nämna Fabrikant Fisker, som
        ton när det blev fråga om efterlevnad av trafikreglerna      genomförde tävlingen på en maskin som han









                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10