Page 11 - SNT_27
P. 11
Karta från F & Ns reklamblad efter loppet med Erlinds rutt utritad. Körtiden stämmer inte riktigt.
2-3 liter och över 3 liter. Tio motorcyklar och elva bilar havererat på vägen ner till Paris. Det var svårt för täv-
anmäldes till tävlingen. I klass II fanns fyra tävlande, lingsledningen att följa tävlingen och få klarhet i hur
en H-D med sidovagn samt tre solocyklar, Raleigh, det gick för de tävlande med de glesa informationer
Humber och Nimbus. Nimbussen kördes av Henry man fick, ännu svårare är det givetvis att referera lop-
Erlind som här för första gången ställde upp i en mo- pet idag.
tortävling.
De första rapporterna kom från passagen av Trier och
En tävling av den här storleken var en mycket stor visade att en Minerva turistvagn i klass V och en Hud-
organisatorisk prestation, det skulle finnas kontroller son i klass VI låg bäst till sedan kom motorcyklarna
och man skulle se till att organisera bränsledepåer, med Erlind på Nimbus, Bohnstedt-Petersen på
även om mycket i den vägen verkar ha lämnats åt de Reading Standard och Helle Broe på Indian. Dessa ha-
tävlande själva. Med dagens ögon var det uppseende- de passerat Trier mellan klockan 14 och klockan 15 på
väckande att man inte hade bestämt vilken väg de täv- eftermiddagen. Det stod emellertid längre fram på da-
lande skulle köra. Redan i inbjudan framgick att det gen klart att kampen om totsalsegern skulle stå mellan
fanns två huvudalternativ, ett genom Belgien och det två av de tävlande i den största klassen, över tre liter:
andra där man passerade den fransk-tyska gränsen Cai Caspersen på Fiat och Friis med Hudson, efter det
strax söder om Luxenburg, de båda alternativen före- att Minervan hade tvingats ge upp. Men så kom rap-
nades söder om Köln. De tävlande skulle kontakta porter från Carl Høltzer som körde en Wanderer i den
tävlingsledningen i Köpenhamn med telegram vid minsta bilklassen. Han hade kört över Belgien och låg
jämna mellanrum och om man bröt tävlingen. På detta bra till och blev förste man att passera tysk-danska
sätt kunde man från Köpenhamns horisont få en unge- gränsen efter att ha passerat Friis på Hudson strax sö-
färlig uppfattning om tävlingens förlopp. der om Hamburg. Tusentals människor hyllade de
tävlande vid ankomsten till Köpenhamn.
Tävlingen startade vid Triumfbågen mitt i Paris
klockan 05.20 på fredagmorgonen med motorcyklarna Carl Høltzers segertid efter avdrag för tid på färjor
först. Sammanlagt 17 ekipage hade kommit till start, blev 35 timmar och 44 minuter, andra platsen togs av
en av de anmälda hade uteblivit och två ekipage hade Friis med 36.20 och tredje av Cai Caspersen på Fiat
11