Page 11 - SNT_27
P. 11

Karta från F & Ns reklamblad efter loppet med Erlinds rutt utritad. Körtiden stämmer inte riktigt.
        2-3 liter och över 3 liter. Tio motorcyklar och elva bilar  havererat på vägen ner till Paris. Det var svårt för täv-
        anmäldes till tävlingen. I klass II fanns fyra tävlande,  lingsledningen att följa tävlingen och få klarhet i hur
        en H-D med sidovagn samt tre solocyklar, Raleigh,     det gick för de tävlande med de glesa informationer
        Humber och Nimbus. Nimbussen kördes av Henry          man fick, ännu svårare är det givetvis att referera lop-
        Erlind som här för första gången ställde upp i en mo-  pet idag.
        tortävling.
                                                              De första rapporterna kom från passagen av Trier och
        En tävling av den här storleken var en mycket stor    visade att en Minerva turistvagn i klass V och en Hud-
        organisatorisk prestation, det skulle finnas kontroller  son i klass VI låg bäst till sedan kom motorcyklarna
        och man skulle se till att organisera bränsledepåer,  med Erlind på Nimbus, Bohnstedt-Petersen på
        även om mycket i den vägen verkar ha lämnats åt de    Reading Standard och Helle Broe på Indian. Dessa ha-
        tävlande själva. Med dagens ögon var det uppseende-   de passerat Trier mellan klockan 14 och klockan 15 på
        väckande att man inte hade bestämt vilken väg de täv-  eftermiddagen. Det stod emellertid längre fram på da-
        lande skulle köra. Redan i inbjudan framgick att det  gen klart att kampen om totsalsegern skulle stå mellan
        fanns två huvudalternativ, ett genom Belgien och det  två av de tävlande i den största klassen, över tre liter:
        andra där man passerade den fransk-tyska gränsen      Cai Caspersen på Fiat och Friis med Hudson, efter det
        strax söder om Luxenburg, de båda alternativen före-  att Minervan hade tvingats ge upp. Men så kom rap-
        nades söder om Köln. De tävlande skulle kontakta      porter från Carl Høltzer som körde en Wanderer i den
        tävlingsledningen i Köpenhamn med telegram vid        minsta bilklassen. Han hade kört över Belgien och låg
        jämna mellanrum och om man bröt tävlingen. På detta   bra till och blev förste man att passera tysk-danska
        sätt kunde man från Köpenhamns horisont få en unge-   gränsen efter att ha passerat Friis på Hudson strax sö-
        färlig uppfattning om tävlingens förlopp.             der om Hamburg. Tusentals människor hyllade de
                                                              tävlande vid ankomsten till Köpenhamn.
        Tävlingen startade vid Triumfbågen mitt i Paris
        klockan 05.20 på fredagmorgonen med motorcyklarna     Carl Høltzers segertid efter avdrag för tid på färjor
        först. Sammanlagt 17 ekipage hade kommit till start,  blev 35 timmar och 44 minuter, andra platsen togs av
        en av de anmälda hade uteblivit och två ekipage hade  Friis med 36.20 och tredje av Cai Caspersen på Fiat


                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16