Page 3 - SNT_27
P. 3
KAKELUGNSRÖRENS TÄVLINGSHISTORIA, DEL 1 1919-1923
motorismens barndom fanns det ett säkert sätt som är scenen för mycket i denna artikel, var vägstan-
att lyckas få sina bil- eller motorcykelkonstruk- darden relativt god jämfört med Sverige och Norge
tioner kända, och helst också sålda, att deltaga i där tjälen var ett stort och, naturligtvis, återkomman-
tävlingar med dem. Naturligtvis skulle man de problem.
vara framgångsrik, men om framgångarna inte riktigt
motsvarade förväntningarna så kunde man alltid få Den danska tävlingshistorien började med Elleham-
det hela att låta bättre med hjälp av reklamen. I moto- klubben som grundades 1906 och snart startade en
rismens pionjärländer fanns det gott om sådana stora tävlingsverksamhet. Klubben hade tidigt hela 70 med-
tävlingar och ofta var det de stora tidningarna som lemmar, alla naturligtvis ägare av Elleham-motorcyk-
stod som organisatörer och inspiratörer, motortekni- lar. Deras första större tävling, ”Jylland Rundt” ge-
ken var ju en av tidens spetsteknologier. nomfördes redan 1907 som en kombinerad tillförlit-
lighets- och orienteringstävling där man skulle hålla
Den tidens tävlingar gick oftast på allmänna vägar och en genomsnittshastighet av 30 kilometer i timmen.
sällan på avlysta sträckor. Med tanke på vägstandard,
däckkvalitet, smörjmedel och motorteknik hade alla Utvecklingen gick sakta framåt med flera klubbar och
tävlingar ett stort inslag av tillförlitlighetstävlingar. klubbtävlingar, både för bilar och motorcyklar. År
Det var en stor prestation att bara komma i mål, både 1913 genomfördes den första riktigt stora tävlingen i
av fordonet och av föraren samt den eventuelle meka- Danmark, ”Danmarks Grand Prix”. Sträckan var
nikern. Vägbelägningen var sten och grus, överpudrat Köpenhamn-Skagen-Köpenhamn och man lockade
med det fina stenmjöl som hästvagnarnas järnskodda hela 72 startande. Tävlingen återkom året efter som
hjul skapade. Dessutom fanns ett stadigt inslag av Skagenløbet, men sedan kom första världskriget
hästskosöm i vägbeläggningen vilket naturligtvis öka- emellan.
de punkteringsrisken en hel del. I det lilla Danmark,
3