Page 7 - SNT_27
P. 7

År 1920

                    öpenhamns Motorklubbs Vinterlöb var       Förutom detta hade Fisker råkat ut för tekniska prob-
                    den första tävlingen som är refererad i   lem och tvingats till åtskilliga omfattande repara-
                    motortidningarna för året. Tävlingen hade  tioner. Klockan var nästan 16 när hans sidovagnseki-
                    körts år 1916 förra gången men sedan      page kom in efter nattetappen. Men ge upp – aldrig!
        måst inställas på grund av bensinbristen under kriget.
                                                              I tidskriften Motorcyclen berättas hur Fiskers fru,
        Datum för tävlingen var den 17 och 18 januari med en  Astrid Fisker, satt hela dagen i Lindekroen, som var
        nattetapp som startade klockan 20 i form av ett orien-  start och målplats, och väntade på att mannen skulle
        teringslopp över 300 km, där målgång skulle vara se-  komma in. När en av dem som brutit tävlingen i de
        nast klockan 8 på söndagsmorgonen. Därefter en dag-   nordsjälländska skogarna, menade att Fisker också
        etapp från klockan 8 i form av ett uthållighetslopp där  givit upp där, såg hon på honom och sade leende. –
        man fick välja väg själv.                             Nej det har han ikke. Han er nemlig et Mandfolk.

        Tävlingen blev mycket hård och endast nio deltagare   Vid prisutdelningen senare tilldelades P.A. Fisker,
        av 35 fullföljde nattetappen, men ingen kom i mål före  liksom den andre föraren som kommit in för sent för
        klockan 8! Av dessa fortsatte de sju på dagsetappen   att starta dagsetappen, ett tröstpris.



























                                                                       Från prisutdelningen efter Vinterløbet.

                                                              Precis som året innan kördes ett Juniorlöp även år
                                                              1920, det gick av stapeln den 20 juni. Dessa tävlingar
                                                              verkar ha fungerat som ett sätt att kvalificera sig för
                                                              fortsatt tävlande. Det var naturligtvis viktigt att få en
                                                              bra placering i tävlingen men ännu viktigare att köra
                                                              hänsynsfullt och inte bryta mot reglerna, både tävling-
                                                              ens regler men även trafikreglerna, hastighetsbestäm-
                                                              melserna inräknade. I denna tävling möter vi för förs-
                                                              ta gången andra Nimbusförare än P.A. Fisker. Dessa
                                                              var Prøvemester Anton Rasmussen, Köpenhamn och
                                                              representant Robert Schrøder, Århus. Rasmussen var
                                                              anställd hos Fisker & Nielsen samma år och fortsatte
                                                              att tävla på Nimbus medan Schrøders deltagande ver-
        som skulle avslutas klockan 16. Den åttonde var P.A.  kar ha varit mera sparsamt.
        Fisker som hade haft en mycket problemfylld tävling.
        Liksom för de andra hade snö och is på vägarna i nor-  Tävlingen varade i elva timmar och trots att det var
        ra Själland varit mycket besvärligt för att sedan växla  mitt i sommaren var förhållandena besvärliga. Vädret
        till dy och gyttja när man kom till sydöstra Själland.  hade länge varit torrt, men natten före tävlingsdagen









                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12