Page 12 - SNT_27
P. 12
med en halv timme mera. Motorcyklarna hade längre
körtider, föraren skulle ju både köra fordonet och läsa
kartan. Segraren, Helle Broe på Indian hade en effek-
tiv körtid på 43 timmar och 59 minuter efter ett avdrag
för färjepassager och annat på 6 timmar och 41 minu-
ter. Henry Erlind på Nimbus kom in på andra plats
med en effektiv tid på 45.17. På tredje plats totalt
bland motorcyklarna kom Bohnstedt Petersen, trots att
han kört omkull, blivit förbunden av Erlind och även
gjort ett sjukhusbesök, hans tid blev 50.34.
Av de 17 ekipage som startade från Paris kom 13
stycken i mål i Köpenhamn inom utsatt tävlingstid,
sex motorcyklar och sju bilar. En av motorcyklarna
hade en effektiv körtid på 70 timmar!
Givetvis utnyttjades tävlingsresultaten i reklamen inte
minst av A/S Fisker & Nielsen, man gjorde en liten
fyrsidig broschyr på cirka 11x16 centimeter där man
berättade om framgången, kanske hade man lite bråt-
tom eller ville förgylla verkligheten lite, man skrev att
Erlinds tid egentligen var 43.39 när man dragit ifrån
en timme när han hjälpt en skadad medtävlare. Täv-
lingens domarkomitté hade alltså meddelat sluttiden
45.17 och då hade man dragit ifrån timmen som Erlind I den här annonsen har man hållit sig till fakta utan att
hjälpt Bohnstedt Petersen. Hur som helst var tävlingen försöka lägga ut dimridåer, men man talar inte om varför
en stor framgång för Nimbus. Nimbus skulle vara den bästa för användning året om, det
tar man som självklart.
År 1922
nder 1922 började det finnas ännu flera En månad senare, den 26 mars möter vi en av de täv-
Nimbus i trafik. P.A.Fisker drog sig tillbaka lande i Vintertävlingen, Albert Petersen, i ännu ett
från landsvägstävlingarna och Anton lopp. Ett så kallat Bivejsløb över 200 kilometer. Denna
Rasmussen, prøvemesteren, fortsatte som typ av tävling gick på vägar som var lägre klassade än
fabriksstödd förare. Stödet bestod troligen mest i till- landsvägar och huvudvägar och under februari säkert
gång till delar och möjlighet att få maskinen eftersedd i ännu sämre skick än landsvägarna. En kvinnlig föra-
på fabriken. En förare som skulle ha flera framgångar re var första motorcyklist över mållinjen, fröken
var Ejnar Holm, ägare av firman Motor-Falk som skul- Therese Holmquist, som körde F.N. men hon hade
le komma bli den i särklass störste återförsäljaren av dragit på sig några prickar. Vi vet inte vem som seg-
Nimbus A och B. Henry Erlind gjorde några tävlingar rade men Albert Petersen på Nimbus var andre mc i
till på Nimbus innan han övergick till amerikanska mål. Tävlingen arrangerades av en klubb med förkort-
märken. Årets stora namn blev Albert Petersen. ningen M.K.D.
Den första tävlingen som vi ser refererad i pressen Mera information finns det om DMK, Dansk Motor-
under året är Köpenhamns Motorklubbs Vinterløb Klub, Kameratskabsløb den 20 maj. Detta var en lag-
den 25 och 26 februari. Fem bilar var anmälda och på tävling där varje lag skulle bestå av tre fordon, en bil
motorcykelsidan fem sidovagnsekipage och tio solo- eller en sidovagnsmc samt två solomotorcyklar. Varje
cyklar. Två Nimbus tävlade i sidovagnsklassen, Anton lag skulle åtföljas av en kontrollant som antingen fick
Rasmussen och Ejnar Holm och bland solocyklarna åka i bilen eller sitta i sidovagnen. Nio lag var anmäl-
körde Albert Petersen Nimbus. Tävlingen blev besvär- da och i fem av dem var det enbart motorcyklar. Lag
lig på de mycket blöta och svårkörda vägarna, endast nummer sju bestod av Prøvemester Rasmussen på
sex ekipage fullföljde därav fyra bilar och endast två Nimbus med sidovagn samt Albert Petersen och Ejnar
motorcyklar. Första bil var en F.N. och bästa motorcy- Holm på solo-Nimbus. Bland de andra tävlande åter-
kel en Excelsior körd av P. Chr. Herl. Ingen av de tre fanns exempelvis Henry Erlind som nu körde Excel-
Nimbusekipagen lyckades fullfölja. sior. Tävlingen gick över ungefär 120 mil. Första pris
erövrades av lag 2 som körde F.N. Carl Høltzer,
Bertram Rasmussen och Walther Schmidt. Høltzer
12