Page 12 - SNT_27
P. 12

med en halv timme mera. Motorcyklarna hade längre
        körtider, föraren skulle ju både köra fordonet och läsa
        kartan. Segraren, Helle Broe på Indian hade en effek-
        tiv körtid på 43 timmar och 59 minuter efter ett avdrag
        för färjepassager och annat på 6 timmar och 41 minu-
        ter. Henry Erlind på Nimbus kom in på andra plats
        med en effektiv tid på 45.17. På tredje plats totalt
        bland motorcyklarna kom Bohnstedt Petersen, trots att
        han kört omkull, blivit förbunden av Erlind och även
        gjort ett sjukhusbesök, hans tid blev 50.34.

        Av de 17 ekipage som startade från Paris kom 13
        stycken i mål i Köpenhamn inom utsatt tävlingstid,
        sex motorcyklar och sju bilar. En av motorcyklarna
        hade en effektiv körtid på 70 timmar!

        Givetvis utnyttjades tävlingsresultaten i reklamen inte
        minst av A/S Fisker & Nielsen, man gjorde en liten
        fyrsidig broschyr på cirka 11x16 centimeter där man
        berättade om framgången, kanske hade man lite bråt-
        tom eller ville förgylla verkligheten lite, man skrev att
        Erlinds tid egentligen var 43.39 när man dragit ifrån
        en timme när han hjälpt en skadad medtävlare. Täv-
        lingens domarkomitté hade alltså meddelat sluttiden
        45.17 och då hade man dragit ifrån timmen som Erlind    I den här annonsen har man hållit sig till fakta utan att
        hjälpt Bohnstedt Petersen. Hur som helst var tävlingen  försöka lägga ut dimridåer, men man talar inte om varför
        en stor framgång för Nimbus.                           Nimbus skulle vara den bästa för användning året om, det
                                                                              tar man som självklart.

        År 1922

                  nder 1922 började det finnas ännu flera     En månad senare, den 26 mars möter vi en av de täv-
                  Nimbus i trafik. P.A.Fisker drog sig tillbaka  lande i Vintertävlingen, Albert Petersen, i ännu ett
                  från landsvägstävlingarna och Anton         lopp. Ett så kallat Bivejsløb över 200 kilometer. Denna
                  Rasmussen, prøvemesteren, fortsatte som     typ av tävling gick på vägar som var lägre klassade än
        fabriksstödd förare. Stödet bestod troligen mest i till-  landsvägar och huvudvägar och under februari säkert
        gång till delar och möjlighet att få maskinen eftersedd  i ännu sämre skick än landsvägarna. En kvinnlig föra-
        på fabriken. En förare som skulle ha flera framgångar  re var första motorcyklist över mållinjen, fröken
        var Ejnar Holm, ägare av firman Motor-Falk som skul-  Therese Holmquist, som körde F.N. men hon hade
        le komma bli den i särklass störste återförsäljaren av  dragit på sig några prickar. Vi vet inte vem som seg-
        Nimbus A och B. Henry Erlind gjorde några tävlingar   rade men Albert Petersen på Nimbus var andre mc i
        till på Nimbus innan han övergick till amerikanska    mål. Tävlingen arrangerades av en klubb med förkort-
        märken. Årets stora namn blev Albert Petersen.        ningen M.K.D.


        Den första tävlingen som vi ser refererad i pressen   Mera information finns det om DMK, Dansk Motor-
        under året är Köpenhamns Motorklubbs Vinterløb        Klub, Kameratskabsløb den 20 maj. Detta var en lag-
        den 25 och 26 februari. Fem bilar var anmälda och på  tävling där varje lag skulle bestå av tre fordon, en bil
        motorcykelsidan fem sidovagnsekipage och tio solo-    eller en sidovagnsmc samt två solomotorcyklar. Varje
        cyklar. Två Nimbus tävlade i sidovagnsklassen, Anton  lag skulle åtföljas av en kontrollant som antingen fick
        Rasmussen och Ejnar Holm och bland solocyklarna       åka i bilen eller sitta i sidovagnen. Nio lag var anmäl-
        körde Albert Petersen Nimbus. Tävlingen blev besvär-  da och i fem av dem var det enbart motorcyklar. Lag
        lig på de mycket blöta och svårkörda vägarna, endast  nummer sju bestod av Prøvemester Rasmussen på
        sex ekipage fullföljde därav fyra bilar och endast två  Nimbus med sidovagn samt Albert Petersen och Ejnar
        motorcyklar. Första bil var en F.N. och bästa motorcy-  Holm på solo-Nimbus. Bland de andra tävlande åter-
        kel en Excelsior körd av P. Chr. Herl. Ingen av de tre  fanns exempelvis Henry Erlind som nu körde Excel-
        Nimbusekipagen lyckades fullfölja.                    sior. Tävlingen gick över ungefär 120 mil. Första pris
                                                              erövrades av lag 2 som körde F.N. Carl Høltzer,
                                                              Bertram Rasmussen och Walther Schmidt. Høltzer


                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17