Page 6 - SNT_27
P. 6
själv har tillverkat var enda
del av. Maskinen gick felfritt
och så vitt vi vet, råkade Hr
Fisker inte ut för något
missöde.”
Det krävdes en hel del räknande för
att få fram resultaten och prislistan
presenterades i tidningen Politiken
den 27 juli 1919. I hela klassen kom
Fisker på tredje plats med 27 prickar.
Förstaplatsen delades av Carl Hølzer
på en Wanderer med 3,5 hkr och C.
Bohnstedt-Petersen på en 10 hkr
Reading Standard med sidovagn. I
referaten från tävlingen sägs att den
genomfördes på ett mycket sportsligt
sätt, utan fortkörningar – till skillnad
från Juniorlöpet tidigare under året
alltså.
Ytterligare en tävling ägde rum under
året, Roskilde og Omegns Motor-
klubs Sjællandsløb den femte okto-
ber, där som vanligt både bilar och
motorcyklar deltog i tävlingen.
Här var reglerna lite annorlunda än
vad vi är vana vid. Det var ingen
klassindelning utan de tävlande fick
före start ange vilken medelhastighet
de ville köra med. Dessa medelhastig-
heter hölls hemliga till efter målgång-
en. Det visade sig att de valda medel-
hastigheterna kom att variera från 30
km/h upp till 48 km/h. Av de 39 täv-
lande var sju stycken försiktiga gene-
raler och valde 30 km/h, däribland
P.A. Fisker. Två motorcyklar, en
Harley och en Indian valde 48 km/h
likaså gjorde två bilar, en Benz och en
Chandler, den sista var en amerikansk
vagn. Högsta tillåtna hastighet på
landsväg i Danmark var vid denna tid
50 km/h och i samhällena var gränsen Reklamen från 1919 ovan är tryckt på läskpapper. Obser-
30 Km/h eller ibland mindre. Tävlingen verkar ha gått vera att man erbjuder färgerna svart eller khaki!
kors och tvärs kring Roskilde och det fanns hemliga
tidskontroller för att kontrollera hur man förhöll sig
till den valda medelhastigheten, om det inte stämde
fick man naturligtvis poängavdrag. Tio priser delades
ut, vinnaren, en Harley-förare hade valt medelhastig-
heten 40 km/h och genomförde prickfritt, på sjunde
plats kom fabrikant Fisker med 10 prickar.
Sjællandsløbet var den första tävlingen där Fiskers
motorcykel tävlade under namnet Nimbus. Motor-
cykeln hade presenterats ordentligt i pressen under
början av augusti, både i artiklar och i reklam.
6