Page 2 - SNT_27
P. 2
SVENSKA NIMBUS-TIDNINGEN NR 27
et här är tidningens andra specialnummer kilometern och där hög topphastighet var viktig var
om Kakelugnsrören, eller Nimbus A och B inte Nimbussarnas rätta element, nej tävlingar som
som vi idag ofta kallar dem. När fabriken krävde driftsäkerhet, tålighet och god väghållning var
presenterade typ C, så kallade man Kakel- det som gynnade Nimbus. Tävlingshistorien förs i
ugnsrören för den gamle Nimbus. detta nummer fram till och med 1923, det är en lång
artikel - läs ett år i taget!
Kanske vi skall dröja lite grand vid namnet så här in-
ledningsvis. Motorcykeln kallades ju snart Kakkelovns- Artikeln om tävlingarna hade inte kunnat skrivas utan
rør av allmänheten och naturligtvis var det den ovan- Niels Ǿwres stora insatser. Det är Niels som omsorgs-
liga ramkonstruktionen med det kraftiga ramröret, till- fullt gått igenom tidens danska motortidningar, skan-
lika bensintank, som var anledning till detta. P.A. nat och ordnat upp tidningsklippen, sedan har jag ba-
Fisker ville åstadkomma en kraftig och ändamålsenlig ra haft att skumma grädden för att få artiklarna skriv-
konstruktion - och han lyckades bra. Det sägs att han na.
inte var så förtjust i smeknamnet på motorcykeln, men
han kom antagligen att acceptera det. Han använde Niels har ju genom många år samlat referenser om
själv namnet vid något tillfälle. Nimbus C och gjort dem tillgängliga
på nätet, nu växer också hans material
På svenska översätter vi smeknam- om Rören. Leta upp hans innehålls-
net alldeles för slarvigt när vi säger rika hemsida,
Kakelugnsrör. För det första finns www.nimbuslitteratur.dk och lär kän-
det ju inget synligt rör på en kakel- na det väldiga materialet!
ugn och för det andra så betyder det
danska ordet kakkelovn närmast Det finns bara en teknisk artikel,
spis - då vedspis eller möjligen ka- Knud Eriks fina berättelse om restau-
min. Den riktiga svenska översätt- reringen av Lisbeths Rör, men det är
ningen skulle snarast bli spisröret en pärla! Tidningens tyngdpunkt lig-
eller kaminröret, men det är antag- ger annars på historier kring motor-
ligen för sent att ändra nu. cyklarna, om försäljare, kunder och
människor på fabriken, jag hoppas att
En stor del av den här tidningen detta skall vara spännande att läsa!
handlar om tävlingar där Rören ställde upp och ofta
var framgångsrika. Först P. A. Fiskers tävlande 1919 Materialet om Rören är på intet sätt uttömt, det räcker
och två år framåt för att göra maskinen känd, så kom länge än och nytt material dyker också upp. Det blir
Anton Rasmussen, Prøvemesteren in i bilden och var ett tredje specialnummer om Rören, med resten av
framgångsrik under några år fram till den tragiska tävlingshistorien, utställningarna, de tekniska artik-
olyckan under Sixdays 1923. Dessförinnan hade Albert larna och mycket mera - men jag lovar inte när!
Petersen dominerat helt under 1922, men många and-
Vi ordnar en filmkväll under vårvintern och träffar
ra namn var framgångsrika på Nimbus. Framförallt
under körsäsongen, hoppas att vi ses då!
var det landsvägstävlingarna som passade motorcyk-
larna från F & N, strandloppen där man körde stående
Svenska Nimbus-tidningen är ett oregelbundet Innehåll
utkommande organ för ömsesidig glädje. För eftertryck
utan angivande av källan avrådes. © Lasse Wallin och SNT nummer 27 2
författarna. Tävlingshistoria, del 1 3
Kontakt:
lasse.wallin@kulturlandskap.se Vem var Johannes Johansen 26
070-605 75 23. Prenumeration: 0 kr som pdf, på papper En historia om Rör 301 30
självkostnadspris inkl porto. Teckningar av Christian Vad man kan finna i lagerlistan 31
Wallin om inte annat anges.
Rörförsäljare 32
Annonsen på omslaget är hämtad från dagstidningen Några namn bland köparna 36
Politiken den 26 juli 1927. Ingemann Petersen har vun- Nimbus 100 år 40
nit tävlingen Rom-Köpenhamn. Givetvis är det den då
nya modellen av Kakelugnsröret, den som vi idag kallar Prøvemesterens verkstad och hur det gick 42
Nimbus typ B. Det enklaste sättet att skilja den från Gentleman Chris's Rör 44
typ A är att se på framgaffeln, se SNT nr 15.
Kalender och länkar 49
2