Page 9 - SNT_31
P. 9
Sidovagnar till Nimbus A/B
Av de första 100 kakelugnsrör
som lämnade fabriken var 30
stycken försedda med sidovagn
enligt fabrikens lagerböcker. Se-
nare är endast 17 sidovagnar an-
tecknade i lagerböckerna men
fabriken tillverkade sidovagnar
till Rören under hela produk-
tionsperioden, kanske har man
börjat föra en separat lagerbok
för sidovagnarna som man gjorde
för typ C. Troligen har man inte
satt ramnummer på sidovagnar- med maskinen var det säkert
na från starten, det kan ha kom- praktiskt att ha en sidovagn med
mit först 1921 när det i en ny be- en mekaniskt sinnad medhjälpa-
stämmelse för nummerskyltar på re samt plats för verktyg och re-
motorfordon infördes ett krav på servdelar. Landsvägstävlingarna
särskild nummerskylt för sido- på den tiden hade en klass för
vagnar. Hur man då gjorde med sidovagnsekipage och en klass för
redan existerande ekipage är solomaskiner och ibland tävlade
ovisst, kanske fick de ett ram- sidovagnsmaskinerna tillsam-
nummer som var detsamma som mans med de mindre bilarna.
ramnumret på den motorcykel
den var monterad på. Det finns Den första sidovagnen från 1918
även ett antal sidovagnar till Rör, är bara känd från foton, den hade der på var sida av hjulnavet. Det
var en plåtklädd korg, men troli-
av typer efter 1921 som har ram- en stor korg som verkar ha suttit
nummer med två inledande bok- fast monterad på ramen medan gen plåt på träram av ask som
stäver: TO, förkortningen står för sidovagnshjulet var upphängt i man gjorde då. Frågan är hur si-
det danska tullväsendet som då en svinggaffel med en spiralfjä- dovagnschassiet varit konstrue-
hade hand om denna typ av frå- rat. Kanske det var en dold ram
gor. När man så började tillverka
sidovagnar till typ C år 1934 bör-
jade man numreringen på 501,
troligen för att man redan hade
tillverkat strax under 500 sido-
vagnar till Nimbus A/B.
Redan den första prototypen, den
som ofta kallas prototyp 0, hade
sidovagn, likaså den andra proto-
typen som innehöll delar av den
första och som var fabrikörens
tävlingsmaskin 1919. Anledning-
en var att P.A. Fisker inte var en
så erfaren motorcyklist. Han
hade lärt sig köra på sin F.N. 1914
som hade sidovagn och fortsatte
med vagn. När han började tävla
9