Page 9 - SNT_31
P. 9

Sidovagnar till Nimbus A/B






         Av de första 100 kakelugnsrör
        som lämnade fabriken var 30
        stycken försedda med sidovagn
        enligt fabrikens lagerböcker. Se-
        nare är endast 17 sidovagnar an-
        tecknade i lagerböckerna men
        fabriken tillverkade sidovagnar
        till Rören under hela produk-
        tionsperioden, kanske har man
        börjat föra en separat lagerbok
        för sidovagnarna som man gjorde
        för typ C. Troligen har man inte
        satt ramnummer på sidovagnar-       med maskinen var det säkert
        na från starten, det kan ha kom-    praktiskt att ha en sidovagn med
        mit först 1921 när  det i en ny be-  en mekaniskt sinnad medhjälpa-
        stämmelse för nummerskyltar på      re samt plats för verktyg och re-
        motorfordon infördes ett krav på    servdelar. Landsvägstävlingarna
        särskild nummerskylt för sido-      på den tiden hade en klass för
        vagnar. Hur man då gjorde med       sidovagnsekipage och en klass för
        redan existerande ekipage är        solomaskiner och ibland tävlade
        ovisst, kanske fick de ett ram-     sidovagnsmaskinerna tillsam-
        nummer som var detsamma som         mans med de mindre bilarna.
        ramnumret på den motorcykel
        den var monterad på. Det finns      Den första sidovagnen från 1918
        även ett antal sidovagnar till Rör,  är bara känd från foton, den hade  der på var sida av hjulnavet. Det
                                                                                var en plåtklädd korg, men troli-
        av typer efter 1921 som har ram-    en stor korg som verkar ha suttit
        nummer med två inledande bok-       fast monterad på ramen medan        gen plåt på träram av ask som
        stäver: TO, förkortningen står för  sidovagnshjulet var upphängt i      man gjorde då. Frågan är hur si-
        det danska tullväsendet som då      en svinggaffel med en spiralfjä-    dovagnschassiet varit konstrue-
        hade hand om denna typ av frå-                                          rat. Kanske det var en dold ram
        gor. När man så började tillverka
        sidovagnar till typ C år 1934 bör-
        jade man numreringen på 501,
        troligen för att man redan hade
        tillverkat strax under 500 sido-
        vagnar till Nimbus A/B.


        Redan den första prototypen, den
        som ofta kallas prototyp 0, hade
        sidovagn, likaså den andra proto-
        typen  som innehöll delar av den
        första och som var fabrikörens
        tävlingsmaskin 1919. Anledning-
        en var att P.A. Fisker inte var en
        så erfaren motorcyklist. Han
        hade lärt sig köra på sin F.N. 1914
        som hade sidovagn och fortsatte
        med vagn. När han började tävla



                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14