Page 5 - SNT_31
P. 5

Fisker & Nielsens reklamchef,
        Gunnar Hansen, som säkerligen
        skrivit artikeln i Nimbus-Nyt
        gjorde även en teckning av hur
        motorcykeln kunde ha sett ut.
        Som alltid kostade Gunnar Han-
        sen på sig en del artistisk frihet
        med illustrationen och ritade en
        motorcykel med motorn i fram-
        hjulet istället för i bakhjulet, där
        bak skulle motorn inte kunnat
        ses på teckningen! Illustrationen
        vänder onekligen tankarna till
        Megola, den motorcykel med en       bilar året innan. Fabrikens första  väl konstruerad motorcykel av
        femcylindrig stjärnmotor i fram-    motorcyklar var encylindriga        hög kvalitet, men de fyrcylindriga
        hjulet som byggdes i Tyskland       remdrivna maskiner på 135 cc.       modellerna var tyvärr lite motor-
        under åren 1921 till och med 1925   Redan 1904 tillverkade man en       svaga och det var dyrt att produ-
        i ungefär 2000 exemplar. Megolas    fyrcylindrig motorcykel med rad-    cera motorcyklar med kardan-
        konstruktär, Fritz Gockerel, hade   motor och kardandrift. Under        drift.
        redan 1918 haft planer på en tre-   åren förbättrades konstruktionen
        cylindrig stjärnmotor i motor-      och motorerna växte. År 1914 pre-   Vi vet att Fisker studerade sin
        cykelns bakhjul!                    senterades modell 700 med mo-       F.N. noggrant, bland annat ritade
                                            tor på 748 cc och en treväxlad      han igenom motor, växellåda
                                            låda. F.N. gjorde sig känd som en   samt bakhjulet med drev och
















        Megolan saknade koppling och
        fick alltså springas igång och det
        är väl troligt att även Fiskers mo-
        torcykel hade fått samma prob-
        lematiska konstruktion. Det är då
        närmast naturligt att sätta pas-
        sagerarsätet framför föraren för
        hur skulle man annars kunnat
        hoppa på maskinen i farten!


        P.A. Fisker hade blivit imponerad
        av F.N.s modell 700 som hade
        presenterats på en utställning i
        Tivoli i Köpenhamn 1914. Ett år
        senare köpte han en begagnad
        F.N. för att lära sig köra och för
        att studera den. F.N, uttytt
                                        ,
        var en belgisk vapenfabrik som
        börjat tillverka cyklar under
        1880-talet, motorcyklar 1900 och


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10