Page 5 - SNT_31
P. 5
Fisker & Nielsens reklamchef,
Gunnar Hansen, som säkerligen
skrivit artikeln i Nimbus-Nyt
gjorde även en teckning av hur
motorcykeln kunde ha sett ut.
Som alltid kostade Gunnar Han-
sen på sig en del artistisk frihet
med illustrationen och ritade en
motorcykel med motorn i fram-
hjulet istället för i bakhjulet, där
bak skulle motorn inte kunnat
ses på teckningen! Illustrationen
vänder onekligen tankarna till
Megola, den motorcykel med en bilar året innan. Fabrikens första väl konstruerad motorcykel av
femcylindrig stjärnmotor i fram- motorcyklar var encylindriga hög kvalitet, men de fyrcylindriga
hjulet som byggdes i Tyskland remdrivna maskiner på 135 cc. modellerna var tyvärr lite motor-
under åren 1921 till och med 1925 Redan 1904 tillverkade man en svaga och det var dyrt att produ-
i ungefär 2000 exemplar. Megolas fyrcylindrig motorcykel med rad- cera motorcyklar med kardan-
konstruktär, Fritz Gockerel, hade motor och kardandrift. Under drift.
redan 1918 haft planer på en tre- åren förbättrades konstruktionen
cylindrig stjärnmotor i motor- och motorerna växte. År 1914 pre- Vi vet att Fisker studerade sin
cykelns bakhjul! senterades modell 700 med mo- F.N. noggrant, bland annat ritade
tor på 748 cc och en treväxlad han igenom motor, växellåda
låda. F.N. gjorde sig känd som en samt bakhjulet med drev och
Megolan saknade koppling och
fick alltså springas igång och det
är väl troligt att även Fiskers mo-
torcykel hade fått samma prob-
lematiska konstruktion. Det är då
närmast naturligt att sätta pas-
sagerarsätet framför föraren för
hur skulle man annars kunnat
hoppa på maskinen i farten!
P.A. Fisker hade blivit imponerad
av F.N.s modell 700 som hade
presenterats på en utställning i
Tivoli i Köpenhamn 1914. Ett år
senare köpte han en begagnad
F.N. för att lära sig köra och för
att studera den. F.N, uttytt
,
var en belgisk vapenfabrik som
börjat tillverka cyklar under
1880-talet, motorcyklar 1900 och
5