Page 14 - SNT_31
P. 14
Bilden nedan visar några sports-
män som troligen deltar i något
klubbevenemang. Sidovagns-
ramen kan möjligen vara en om-
byggd modell 1924, observera att
den eleganta korgen är hängd på
en spiralfjäder fram. Korgen är
klädd med polerat aluminium(?)
och har imiterat trädäck.
Här står två glada gossar på Råd-
husplatsen i Köpenhamn den 3
juni 1949. De skall just starta sin
resa ut i världen, med Afrika som
mål, på ett 25 år gammalt Kakel-
ugnsrör. Sidovagnskorgen är
STOR, som synes. Bagaget vägde
över 500 kg enligt artikeln om
färden i Nimbus-Nyt från våren
1950. Den ungefär 12 mil långa
vägen tvärs över Själland tog fem
timmar att avverka eftersom man
fick stanna och låta motorn sval-
na med jämna mellanrum. De
kom faktiskt en bit ner i Italien
men på vägen tillbaka gav motor-
cykeln upp i Frankrike! En pres-
tation av både besättning och
Kakelugnsrör! Motorcykeln är en
Nimbus B och sidovagnsramen av
modell 1924, korgen är oidentifie-
rad.
Bilden av tre tävlingsmaskiner är
från Köpenhamn 1926 eller 1927.
Den är tagen på Israels Plads där
man ofta hade start och målgång
vid landsvägstävlingarna. Harry
Ingemann-Petersen var den mest
framgångsrike Nimbusföraren
dessa år. Sidovagnsmaskinen till
vänster har en sidovagnsram
modell 1924 men med en sport-
korg av annat fabrikat, kanske
från England.
14