Page 14 - SNT_31
P. 14

Bilden nedan visar några sports-
                                                                                män som troligen deltar i något
                                                                                klubbevenemang. Sidovagns-
                                                                                ramen kan möjligen vara en om-
                                                                                byggd modell 1924, observera att
                                                                                den eleganta korgen är hängd på
                                                                                en spiralfjäder fram. Korgen är
                                                                                klädd med polerat aluminium(?)
                                                                                och har imiterat trädäck.

















        Här står två glada gossar på Råd-
        husplatsen i Köpenhamn den 3
        juni 1949. De skall just starta sin
        resa ut i världen, med Afrika som
        mål, på ett 25 år gammalt Kakel-
        ugnsrör. Sidovagnskorgen är
        STOR, som synes. Bagaget vägde
        över 500 kg enligt artikeln om
        färden i Nimbus-Nyt från våren
        1950.  Den ungefär 12 mil långa
        vägen tvärs över Själland tog fem
        timmar att avverka eftersom man
        fick stanna och låta motorn sval-
        na med jämna mellanrum. De
        kom faktiskt en bit ner i Italien
        men på vägen tillbaka gav motor-
        cykeln upp i Frankrike! En pres-
        tation av både besättning och
        Kakelugnsrör! Motorcykeln är en
        Nimbus B och sidovagnsramen av
        modell 1924, korgen är oidentifie-
        rad.

        Bilden av tre tävlingsmaskiner är
        från Köpenhamn 1926 eller 1927.
        Den är tagen på Israels Plads där
        man ofta hade start och målgång
        vid landsvägstävlingarna. Harry
        Ingemann-Petersen var den mest
        framgångsrike Nimbusföraren
        dessa år. Sidovagnsmaskinen till
        vänster har en sidovagnsram
        modell 1924 men med en sport-
        korg av annat fabrikat, kanske
        från England.


                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19