Page 13 - SNT_31
P. 13

Fotot nedan visar en av de enk-     Det danska postväsendet använ-      vagn av modell 1924. Lådan är
        laste sidovagnskorgarna. Platsen    de några Nimbus A/B, de tre förs-   troligen köpt från annat håll, det
        är Blokhus Strand på Jyllands       ta hyrde man av fabriken under      verkar inte som om F&N tillver-
        nordvästkust, några mil från        augusti- september 1922. sedan      kade lastkorgar. Sidovagnslyktan
        Ålborg, och damen hette Mary        följde inköp nästan varje år fram   är emellertid F&N, densamma
        Berthelsen, namnet på "burksla-     till och med 1927. Fotot på nästa   som den elektriska baklyktan.
        ven" är okänt. Hon kom från Ål-     sida visar en Nimbus B med sido-
                                                                                På den kända bilden från Harry
                                                                                Dreiagers verkstad finns ett ex-
                                                                                empel på ett enkelt flak, tillverkat
                                                                                på den egna verkstaden eller av
                                                                                en lokal snickare. Ekipaget an-
                                                                                vändes för att frakta havererade
                                                                                maskiner till verkstaden, nedan.















        borg och var en av de få kvinnor
        som tävlade på motorcykel under
        1920-talet. På Blokhus Strand
        körde man hastighetstävlingar
        några år under 1920-talet. Den
        hårda sandstranden var ett bra
        underlag och man tävlade på
        stående- och flygande kilome-
        tern. År 1923 vann Mary Berthel-
        sen flygande kilometern i sido-
        vagnsklassen för motorcyklar
        upp till 1000 cc med tiden 46 sek.
        motsvarande en medelhastighet
        på 78,3 km/h. Den snabbaste
        solo-Nimbussen körde på 39 sek.
        motsvarande 92 km/h och dagens
        snabbaste tid blev 25,2 sek. av
        Hedegaard-Schou, 142,9 km/h,
        med en Indian-racer!


        Nu till lite beskedligare hastighe-
        ter, men därför inte utan risker.
        Bilden till höger är från 1923 och
        visar ett ekipage specialbyggt för
        att suga kondensvatten ur stads-
        gassystemet i Odense, se SNT nr
        27. Det var en specialbeställning
        som F&N nog sålde flera av efter-
        som det finns en ritning av sido-
        vagnen i firmans ritningsarkiv.




                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18