Page 13 - SNT_31
P. 13
Fotot nedan visar en av de enk- Det danska postväsendet använ- vagn av modell 1924. Lådan är
laste sidovagnskorgarna. Platsen de några Nimbus A/B, de tre förs- troligen köpt från annat håll, det
är Blokhus Strand på Jyllands ta hyrde man av fabriken under verkar inte som om F&N tillver-
nordvästkust, några mil från augusti- september 1922. sedan kade lastkorgar. Sidovagnslyktan
Ålborg, och damen hette Mary följde inköp nästan varje år fram är emellertid F&N, densamma
Berthelsen, namnet på "burksla- till och med 1927. Fotot på nästa som den elektriska baklyktan.
ven" är okänt. Hon kom från Ål- sida visar en Nimbus B med sido-
På den kända bilden från Harry
Dreiagers verkstad finns ett ex-
empel på ett enkelt flak, tillverkat
på den egna verkstaden eller av
en lokal snickare. Ekipaget an-
vändes för att frakta havererade
maskiner till verkstaden, nedan.
borg och var en av de få kvinnor
som tävlade på motorcykel under
1920-talet. På Blokhus Strand
körde man hastighetstävlingar
några år under 1920-talet. Den
hårda sandstranden var ett bra
underlag och man tävlade på
stående- och flygande kilome-
tern. År 1923 vann Mary Berthel-
sen flygande kilometern i sido-
vagnsklassen för motorcyklar
upp till 1000 cc med tiden 46 sek.
motsvarande en medelhastighet
på 78,3 km/h. Den snabbaste
solo-Nimbussen körde på 39 sek.
motsvarande 92 km/h och dagens
snabbaste tid blev 25,2 sek. av
Hedegaard-Schou, 142,9 km/h,
med en Indian-racer!
Nu till lite beskedligare hastighe-
ter, men därför inte utan risker.
Bilden till höger är från 1923 och
visar ett ekipage specialbyggt för
att suga kondensvatten ur stads-
gassystemet i Odense, se SNT nr
27. Det var en specialbeställning
som F&N nog sålde flera av efter-
som det finns en ritning av sido-
vagnen i firmans ritningsarkiv.
13