Page 10 - SNT_31
P. 10

inne i botten av sidovagnskorgen    År 1919 började P.A. Fisker köra    syns en knopp(?) som kan tolkas
        där fotstegets båda ändar var       landsvägstävlingar, troligen med    som ett fäste för detta stag. Den
        fastskruvade, se fotot. Den rör-    den andra eller tredje prototy-     fast monterade korgen gör det
        båge som går upp framför sido-      pen. Det finns några foton av eki-  troligt att även denna sidovagn
        vagnshjulet var nog bara ett stag   paget och här är det en annan       hade svingarmsfjädring. Kanske
        till sidovagnsskärmen och ett fäs-  sidovagnskorg som är monterad.      det var P.A. Fiskers tanke med att
        te för spiralfjädrarna. Ett band-   På bilden efter målgången av Dag    göra en konstruktion från grun-
        järn var fastskruvat i styrhuvudet  og Natløb 1919 nedan, ser man ett   den som gick igen  även här. Den
        och sidovagnskorgens nos. På ett    stag från motorcykelns sida som     tidens sidovagnar med avfjädrad
        foto av ekipaget rakt bakifrån ses  går in i sidovagnskorgens nos och   korg var svajjiga saker och Fisker
        hela tre snedstag mellan maskin     på bilden från Vifteløbet ses sam-  ville kanske göra något mera sta-
        och sidovagn. Det främsta är det    ma stag och på motsvarande          bilt och kanske automobilliknan-
        ovan omtalade från styrhuvudet      plats på sidovagnens högersida      de.
        till sidovagnsnosen. Ett stag av
        rundstål eller rör går någonstans
        från sadelns bakre fäste och snett
        nedåt mot sidovagnens nedre del.
        Det tredje staget, av bandjärn, går
        troligen från en punkt nära fjä-
        derfästet till bakhjulet och snett
        bakåt, nedåt till sidovagnens bak-
        kant och något under ryggstödets
        halva höjd. Från motorcykelns
        nedre ramdelar finns det så två
        bandjärnsstag till sidovagnens
        nedre del men hur de varit fästa-
        de är svårt att se på fotot. På en
        patentritning av en sidovagn, in-
        lämnad av F&N den 5 april 1918,
        danskt patent 26 620, kan man få
        förklaring till konstruktionen av
        stag och bärande delar i sido-
        vagnen.                                                                 Både sidovagnen till den första
                                                                                och den andra prototypen före-
                                                                                faller ha haft sidovagnshjulet ba-
                                                                                ra ett litet stycke framför bak-
                                                                                hjulet eller kanske till och med
                                                                                längs samma linje som bakhjulet,
                                                                                men detta är svårt att avgöra
                                                                                exakt på fotona. En sidovagn med
                                                                                hjulet på detta sätt gör att ekipa-
                                                                                get vill dra snett och har lätt att
                                                                                stå på näsan vid snabb vänster-
                                                                                sväng.

                                                                                Under andra halvan av 1919 kom
                                                                                man med broschyrer på danska
                                                                                och engelska för den nya Nimbus.
                                                                                I broschyrerna finns bilder av en
                                                                                Nimbus med en annorlunda sido-
                                                                                vagn än de två vi sett hittills. Här
                                                                                finns bevarade foton från två si-
                                                                                dor. Högersidan är avbildad i
                                                                                broschyrerna och ett foto snett


                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15