Page 12 - SNT_31
P. 12
axelnbussningen. Detta tvärrör
låg cirka en decimeter under
hjulaxelns plan för att ge sido-
vagnskorgen plats att fjädra. Näs-
ta tvärrör förband de två längs-
gående ramrören med varandra
på ett avstånd av tre till fyra deci-
meter framför tvärröret vid hjul-
axeln. Detta andra tvärrör gick
ända fram till motorcykeln och
utgjorde det bakre, nedre, sido-
vagnsfästet. Ytterligare ett rör ut-
gick från bussningen vid sido-
vagnshjulet, detta gick framåt
och diagonalt under de övriga rö-
ren för att vid sidovagnkorgens
främre det böjas uppåt och åt
vänster för att bilda snedstaget
under styrhuvudet. Diagonal-
röret var fastgjort vid det främsta
tvärröret i sidovagnsramen. Det
bör ha funnits ett snedstag till sluter sedan till resten av ramen som knäpptes fast med tryck-
mot motorcykeln, kanske vid vid sidovagnshjulet. Två fäst- knappar och en fällbar vindruta
sidovagnens bakersta tvärrör punkter passar till motorcykeln kunde fästas på samma sätt. A/S
vid motorfästena och så finns det Fisker & Nielsen tillverkade inte
Nu är det också tydligt att sido- två snedstag till styrhuvudet och någon mer personsidovagnskorg
vagnshjulet placerats längre fram till ramens bakre övre del mellan till Nimbus A/B.
än motorcykelns bakhjul. Kanske sadeln och fjäderfästet bak. Kor- *
har denna sidovagnsram tillver- gen är upphängd i två halvellip- Under 1920-talet fanns det flera
kats fram till 1923-24. tiska bladfjädrar och man ser ofta tillverkare av sidovagnar i Dan-
en läderrem, fäst i det främre mark och ännu många flera ute i
ramröret och under korgens nos, Europa. En viss import har säkert
som skall dämpa svängningarna. förekommit, kanske av engelska
Korgen har en träskoliknande vagnar som kunde göras höger-
form och var lik den korg som monterade. Det fanns säkert även
satt på 1921 års sidovagn. Korgen de som själv tillverkade sin vagn.
kunde levereras med ett överdrag
Det finns två ritningar av sido-
vagnsramar till Rör på DNTs rit-
nings-dvd. De visar ramar som är
lika, men inte helt identiska. Den
ena ritningen är daterad den 27
mars 1923 och den andra den 20
november 1924. Det är troligt att
båda kommit i produktion och
det är vanligtvis någon av dessa
två ramar man ser på bilder från
1924 och senare. Ramen var nu en
flat rörram sammanfogad med
muffar och där det främre röret
är böjt i en mjuk båge och an-
12