Page 12 - SNT_31
P. 12

axelnbussningen. Detta tvärrör
        låg cirka en decimeter under
        hjulaxelns plan för att ge sido-
        vagnskorgen plats att fjädra. Näs-
        ta tvärrör förband de två längs-
        gående ramrören med varandra
        på ett avstånd av tre till fyra deci-
        meter framför tvärröret vid hjul-
        axeln. Detta andra tvärrör gick
        ända fram till motorcykeln och
        utgjorde det bakre, nedre, sido-
        vagnsfästet. Ytterligare ett rör ut-
        gick från bussningen vid sido-
        vagnshjulet, detta gick framåt
        och diagonalt under de övriga rö-
        ren för att vid sidovagnkorgens
        främre det böjas uppåt och åt
        vänster för att bilda snedstaget
        under styrhuvudet. Diagonal-
        röret var fastgjort vid det främsta
        tvärröret i sidovagnsramen. Det
        bör ha funnits ett snedstag till    sluter sedan till resten av ramen   som knäpptes fast med tryck-
        mot motorcykeln, kanske vid         vid sidovagnshjulet. Två fäst-      knappar och en fällbar vindruta
        sidovagnens bakersta tvärrör        punkter passar till motorcykeln     kunde fästas på samma sätt. A/S
                                            vid motorfästena och så finns det   Fisker & Nielsen tillverkade inte
         Nu är det också tydligt att sido-  två snedstag till styrhuvudet och   någon mer personsidovagnskorg
        vagnshjulet placerats längre fram   till ramens bakre övre del mellan   till Nimbus A/B.
        än motorcykelns bakhjul. Kanske     sadeln och fjäderfästet bak. Kor-                   *
        har denna sidovagnsram tillver-     gen är upphängd i två halvellip-    Under 1920-talet fanns det flera
        kats fram till 1923-24.             tiska bladfjädrar och man ser ofta  tillverkare av sidovagnar i Dan-
                                            en läderrem, fäst i det främre      mark och ännu många flera ute i
                                            ramröret och under korgens nos,     Europa. En viss import har säkert
                                            som skall dämpa svängningarna.      förekommit, kanske av engelska
                                            Korgen har en träskoliknande        vagnar som kunde göras höger-
                                            form och var lik den korg som       monterade. Det fanns säkert även
                                            satt på 1921 års sidovagn.  Korgen  de som själv tillverkade sin vagn.
                                            kunde levereras med ett överdrag






        Det finns två ritningar av sido-
        vagnsramar till Rör på DNTs rit-
        nings-dvd. De visar ramar som är
        lika, men inte helt identiska. Den
        ena ritningen är daterad den 27
        mars 1923 och den andra den 20
        november 1924. Det är troligt att
        båda kommit i produktion och
        det är vanligtvis någon av dessa
        två ramar man ser på bilder från
        1924 och senare. Ramen var nu en
        flat rörram sammanfogad med
        muffar och där det främre röret
        är böjt i en mjuk båge och an-


                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17