Page 11 - SNT_31
P. 11

som om om själva sidovagnskor-
                                                                                gen till viss del kan ha varit en
                                                                                del av sidovagnens bärande kon-
                                                                                struktion på dessa korgar, något
                                                                                som nog får betecknas som en
                                                                                riskfylld konstruktion, men även
                                                                                fanns på de två första sidovagnar-
                                                                                na. Sidovagnshjulet förefaller ha
                                                                                varit placerat ungefär i linje med
                                                                                motorcykelns bakhjul liksom på
                                                                                de två tidigare sidovagnarna.


                                                                                År 1921 kom det en ny sidovagn
                                                                                enligt broschyrerna. Nu var det
        bakifrån vänster finns också. På
        bilden från höger syns ett relativt
        kraftigt rör som går från ett
        skruvfäste under sidovagnskor-
        gens  främre del och i en båge
        upp till en punkt vid ryggstödets
        övre del där det är en rund an-
        slutning till sidovagnskorgen,
        troligen med ett antal skruvar
        som fäster i korgens träram.
        Svingarmen till fjädringen är fäst
        i röret, liksom skärmen, och ba-
        kom svingarmens fästpunkt syns
        en liknande anslutning till kor-
        gen som vid ryggstödet. På det
        andra fotot finns inget motsva-
        rande rör på sidovagnens vänstra
        sida men man kan möjligen ur-
        skilja ett stag från en punkt strax
        under styrhuvudet till sidovag-
        nens nos som på tävlingsbilderna
        från 1919. Det förefaller alltså
                                                                                en mera konventionell konstruk-
                                                                                tion med ofjädrat sidovagnshjul
                                                                                och korgen upphängd i två halv-
                                                                                elliptiska bladfjädrar. Ramen var
                                                                                nu en rektangulär rörram med
                                                                                flera förstärkningar. Rören var
                                                                                troligen sammanfogade med
                                                                                bussningar. Från en kraftig buss-
                                                                                ning vid hjulaxeln gick ett ramrör
                                                                                framåt och böjdes mjukt i rät vin-
                                                                                kel in mot motorcykeln vid det
                                                                                främre motorfästet där det fästes
                                                                                vid motorcykelramen. En dryg
                                                                                fotsbredd från fästet var sidovag-
                                                                                nens vänstra ramrör fäst och
                                                                                gick, parallellt med det högra,
                                                                                bakåt till en bussning där det för-
                                                                                enades med ett tvärrör från hjul-


                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16