Page 11 - SNT_31
P. 11
som om om själva sidovagnskor-
gen till viss del kan ha varit en
del av sidovagnens bärande kon-
struktion på dessa korgar, något
som nog får betecknas som en
riskfylld konstruktion, men även
fanns på de två första sidovagnar-
na. Sidovagnshjulet förefaller ha
varit placerat ungefär i linje med
motorcykelns bakhjul liksom på
de två tidigare sidovagnarna.
År 1921 kom det en ny sidovagn
enligt broschyrerna. Nu var det
bakifrån vänster finns också. På
bilden från höger syns ett relativt
kraftigt rör som går från ett
skruvfäste under sidovagnskor-
gens främre del och i en båge
upp till en punkt vid ryggstödets
övre del där det är en rund an-
slutning till sidovagnskorgen,
troligen med ett antal skruvar
som fäster i korgens träram.
Svingarmen till fjädringen är fäst
i röret, liksom skärmen, och ba-
kom svingarmens fästpunkt syns
en liknande anslutning till kor-
gen som vid ryggstödet. På det
andra fotot finns inget motsva-
rande rör på sidovagnens vänstra
sida men man kan möjligen ur-
skilja ett stag från en punkt strax
under styrhuvudet till sidovag-
nens nos som på tävlingsbilderna
från 1919. Det förefaller alltså
en mera konventionell konstruk-
tion med ofjädrat sidovagnshjul
och korgen upphängd i två halv-
elliptiska bladfjädrar. Ramen var
nu en rektangulär rörram med
flera förstärkningar. Rören var
troligen sammanfogade med
bussningar. Från en kraftig buss-
ning vid hjulaxeln gick ett ramrör
framåt och böjdes mjukt i rät vin-
kel in mot motorcykeln vid det
främre motorfästet där det fästes
vid motorcykelramen. En dryg
fotsbredd från fästet var sidovag-
nens vänstra ramrör fäst och
gick, parallellt med det högra,
bakåt till en bussning där det för-
enades med ett tvärrör från hjul-
11