Page 8 - SNT_31
P. 8
med en kraftig spiralfjäder i ett 700 var en inspiration för P.A.
rör framför styrhuvudet. Båda Fisker vid motorcykelkonstruk-
dessa senare konstruktioner ha- tionen, inte något som han kopie-
de ett normalt försprång och där- rade men som han lärde sig
med stabila egenskaper. mycket av, exempelvis när det
gällde materialval. Nimbus A var
Fjädrande bakaxel var en nymo- vid starten 1919-1920 en fullt mo-
dighet som endast hade provats dern konstruktion för sin tid,
av några tillverkare före 1917. kanske med undantag för förga-
Indian hade varit tidigt ute och saren.
redan 1913 haft svingarm med en
bladfjäder bak, men konstruktio-
nen försvann strax efter kriget.
Pope med model L, introducerad
1914, hade plungerfjädring bak.
Den engelska Wilkinson verkar
ha varit pionjär i Europa med en
modell år 1909. Inom bilkonst-
ruktion hade man redan tidigt
insett att god fjädring av alla hjul
var nödvändig för att få bilarna
att inte skaka sönder. Lösningen
på Nimbus blev en svinggaffel av-
fjädrad av två spiralfjädrar och
med en rörlig förstärkning i sid-
led för styvheten. Man var antag-
ligen inte säker på hur nymodig-
heten skulle mottagas av kunder-
na för i broschyrer 1920-1921
skrev man att fjädringen där bak
kunde ersättas av ”
”. Formuleringen försvann i
senare reklammaterial och det är
osäkert hur dessa element har
sett ut.
Sammanfattningsvis kan man
konstatera att den belgiska F.N.
8