Page 8 - SNT_31
P. 8

med en kraftig spiralfjäder i ett   700 var en inspiration för P.A.
                                            rör framför styrhuvudet. Båda       Fisker vid motorcykelkonstruk-
                                            dessa senare konstruktioner ha-     tionen, inte något som han kopie-
                                            de ett normalt försprång och där-   rade men som han lärde sig
                                            med stabila egenskaper.             mycket av, exempelvis när det
                                                                                gällde materialval. Nimbus A var
                                            Fjädrande bakaxel var en nymo-      vid starten 1919-1920 en fullt mo-
                                            dighet som endast hade provats      dern konstruktion för sin tid,
                                            av några tillverkare före 1917.     kanske med undantag för förga-
                                            Indian hade varit tidigt ute och    saren.
                                            redan 1913 haft svingarm med en
                                            bladfjäder bak, men konstruktio-
                                            nen försvann strax efter kriget.
                                            Pope med model L, introducerad
                                            1914, hade plungerfjädring bak.
                                            Den engelska Wilkinson verkar
                                            ha varit pionjär i Europa med en
                                            modell år 1909.  Inom bilkonst-
                                            ruktion hade man redan tidigt
                                            insett att god fjädring av alla hjul
                                            var nödvändig för att få bilarna
                                            att inte skaka sönder.  Lösningen
                                            på Nimbus blev en svinggaffel av-
                                            fjädrad av två spiralfjädrar  och
                                            med en rörlig förstärkning i sid-
                                            led för styvheten. Man var antag-
                                            ligen inte säker på hur nymodig-
                                            heten skulle mottagas av kunder-
                                            na för i broschyrer 1920-1921
                                            skrev man att fjädringen där bak
                                            kunde ersättas av ”
                                                  ”. Formuleringen försvann i
                                            senare reklammaterial och det är
                                            osäkert hur dessa element har
                                            sett ut.

                                            Sammanfattningsvis kan man
                                            konstatera att den belgiska F.N.






























                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13