Page 7 - SNT_31
P. 7
omvända, att tillföra några drop-
par bensin direkt i cylindern in-
för ett startförsök. Med äldre ti-
ders motoroljor kunde oljefilmen
även klistra fast kolven i loppet
och några droppar bensin kunde
lösa detta. Istället för snapskra-
nar hade Nimbusmotorn en flö-
dare ( ) på förgasaren för att
tillföra extra bränsle vid starten.
Jämfört med andra motorcyklar
1918-1920 var Nimbusmotorn
mycket modern i ett avseende,
det mesta satt dolt inne i motorn,
förutom oljepumpen och kickme-
kanismen som vi nämnt så var
även koppling och växellåda in-
tegrerade i konstruktionen som
därför var ovanligt lätt att hålla
ren. Av ”hjälpaggregaten” var det vridstyv och lätt samt kunna ta innan man fann den rätta model-
bara magneten och förgasaren upp de tryck- och dragkrafter len som sedan behölls i stort sett
som satt utvändigt. Förgasaren som uppstår mellan fram- och oförändrad. F.N.s ram var av cy-
på Rören var från början en inte bakhjul utan att deformeras. keltyp delvis sammanhållen av
helt lyckad konstruktion. På den Konstruktionen med ett kraftigt skruvförband.
första prototypen använde man rör som ryggrad fyller de funktio-
en amerikansk Schebler, sedan nerna, men det är svårt att kom- För fram- och bakgafflarna på
egna konstruktioner enligt binera lösningen med övriga krav Rören var F.N. inte en förebild.
Scheblers princip, för att först på en motorcykelram som att få F.N. hade stel bakram och botten-
med introduktionen av typ B år plats till motor, förare och passa- länkfjädring fram. Bottenlänken
1924 få en väl fungerande förga- gerare. P.A. Fisker lyckades med var förbunden med en spiral-
sare. F.N. använde Zenith- detta! Det kraftiga röret förbin- fjäder som satt i ett rör framför
förgasare der styrhuvudet med bakhjuls- styrhuvudet. P.A.Fiskers första
upphängningen och två bågar av prototyp hade en svingarmsfjäd-
Ramen till Nimbus A represen- fjäderstål bär upp motorn. På de ring fram med liknande geometri
terar det verkliga nytänkandet, prototyper som byggdes varie- som på bakhjulet och även på
här var F.N. inte en inspiration. rade vinklar och proportionerna den första sidovagnen. Denna
En motorcykelram behöver vara mellan ramens olika delar något framgaffel var en dålig konstruk-
tion eftersom försprånget blev
mycket litet, 25 mm eller mindre,
se bild ovan. Detta medför att
man lätt får wobbel i framgaffeln
när farten ökar – livsfarligt! På
de följande prototyperna ersattes
denna konstruktion av en paral-
lellogramframgaffel, möjligen av
engelsk konstruktion. När pro-
duktionen kom igång 1920 hade
man istället en egenkonstruerad
framgaffel av bottenlänktyp upp-
byggd av tunna rör med fjädrar i
ett av rören på var sida av hjulet.
Med Nimbus typ B 1924 kom en
utvecklad bottenlänkfjädring
7