Page 7 - SNT_31
P. 7

omvända, att tillföra några drop-
        par bensin direkt i cylindern in-
        för ett startförsök. Med äldre ti-
        ders motoroljor kunde oljefilmen
        även klistra fast kolven i loppet
        och några droppar bensin kunde
        lösa detta. Istället för snapskra-
        nar hade Nimbusmotorn en flö-
        dare (      ) på förgasaren för att
        tillföra extra bränsle vid starten.

        Jämfört med andra motorcyklar
        1918-1920 var Nimbusmotorn
        mycket modern i ett avseende,
        det mesta satt dolt inne i motorn,
        förutom oljepumpen och kickme-
        kanismen som vi nämnt så var
        även koppling och växellåda in-
        tegrerade i konstruktionen som
        därför var ovanligt lätt att hålla
        ren. Av ”hjälpaggregaten” var det   vridstyv och lätt samt kunna ta     innan man fann den rätta model-
        bara magneten och förgasaren        upp de tryck- och dragkrafter       len som sedan behölls i stort sett
        som satt utvändigt. Förgasaren      som uppstår mellan fram- och        oförändrad. F.N.s ram var av cy-
        på Rören var från början en inte    bakhjul utan att deformeras.        keltyp delvis sammanhållen av
        helt lyckad konstruktion. På den    Konstruktionen med ett kraftigt     skruvförband.
        första prototypen använde man       rör som ryggrad fyller de funktio-
        en amerikansk Schebler, sedan       nerna, men det är svårt att kom-    För fram- och bakgafflarna på
        egna konstruktioner enligt          binera lösningen med övriga krav    Rören var F.N. inte en förebild.
        Scheblers princip, för att först    på en motorcykelram som att få      F.N. hade stel bakram och botten-
        med introduktionen av typ B år      plats till motor, förare och passa-  länkfjädring fram. Bottenlänken
        1924 få en väl fungerande förga-    gerare. P.A. Fisker lyckades med    var förbunden med en spiral-
        sare. F.N. använde Zenith-          detta! Det kraftiga röret förbin-   fjäder som satt i ett rör framför
        förgasare                           der styrhuvudet med bakhjuls-       styrhuvudet. P.A.Fiskers första
                                            upphängningen och två bågar av      prototyp hade en svingarmsfjäd-
        Ramen till Nimbus A represen-       fjäderstål bär upp motorn. På de    ring fram med liknande geometri
        terar det verkliga nytänkandet,     prototyper som byggdes varie-       som på bakhjulet och även på
        här var F.N. inte en inspiration.   rade vinklar och proportionerna     den första sidovagnen.  Denna
        En motorcykelram behöver vara       mellan ramens olika delar något     framgaffel var en dålig konstruk-
                                                                                tion eftersom försprånget blev
                                                                                mycket litet, 25 mm eller mindre,
                                                                                se bild ovan. Detta medför att
                                                                                man lätt får wobbel i framgaffeln
                                                                                när farten ökar – livsfarligt! På
                                                                                de följande prototyperna ersattes
                                                                                denna konstruktion av en paral-
                                                                                lellogramframgaffel, möjligen av
                                                                                engelsk konstruktion.  När pro-
                                                                                duktionen kom igång 1920 hade
                                                                                man istället en egenkonstruerad
                                                                                framgaffel av bottenlänktyp upp-
                                                                                byggd av tunna rör med fjädrar i
                                                                                ett av rören på var sida av hjulet.
                                                                                Med Nimbus typ B 1924 kom en
                                                                                utvecklad bottenlänkfjädring


                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12