Page 6 - SNT_31
P. 6
broms. Ritningarna har bland an-
nat kommentarer om materialval.
P.A. Fisker var inte den ende mo-
torcykelfabrikant som blev inspi-
rerad av F.N. även Pierce, som
framställde den första serietill-
verkade fyrcylindriga motorcy-
keln i USA hade studerat F.N.
noggrant, men då en tidigare års-
modell än 1914. Pierce startade
sin motorcykeltillverkning år
1909.
Vi får så här med ett sekels per-
spektiv förmoda att P.A. Fisker
skaffat sig en överblick av vad
som fanns på motorcykelmark-
naden och fastnat för F.N. av ett
antal skäl. Kvaliteten var säkert
ett av dessa skäl och den fyrcy-
lindriga motorn, med dess delvis hade stora framsteg gjorts inom Till skillnaderna i huvudspecifi-
moderna drag för 1914, ett annat motortekniken, mycket beroende kationer mellan F.N. och P.A.
och kardandriften ett tredje. Där- på den snabba utvecklingen av Fiskers motorer hör också den
emot var även F.N. en typisk flat- flyget. Motorer med L-topp hade trelagrade vevaxeln i Röret me-
tanker med sin cykelliknande ersatt de tidigare vanliga moto- dan det satt en tvålagrad i den
ram utan fjädring av bakaxeln. rerna med T-topp. Detta medför- belgiska konstruktionen som
P.A. Fisker konstruerade en fyr- de en mindre komplicerad motor emellerttid hade större vevaxel-
cylindrig motor med separata i och med att endast en kamaxel diameter. På F.N. satt oljepumpen
cylindrar, med kickstart, olje- behövdes, det gav också högre fastskruvad på motorns framsida
pump som återcirkulerade oljan prestanda genom bättre komp- och drevs av kamaxeln på insug-
och kardandrift, precis som F.N. ression och genom att tändstiften ningssidan. Även kickstarten satt
Även om motorns huvuddrag nu kunde placeras över kolven på utsidan av motorn och start-
hade en del gemensamt med F.N. istället för över avgasventilen. sektorn grep in i ett drev på vev-
700 så var det mycket som skiljde Den högre kompressionen hade axeln på motorns framsida, utsatt
de två konstruktionerna åt. Strax även blivit möjlig genom förbätt- för sprut från framhjulet. På Nim-
före och under 1.a världskriget ringar av bensinkvaliteten. bus satt oljepumpen, en enkel
kolvpump, inne i motorn, väl
skyddad, och drevs av en exenter
på kamaxeln. Även kickstartsme-
kanismen satt väl skyddad inne i
motorn och påverkade kamaxeln.
F.N. 700 hade snapskranar som
de flesta äldre motorer, dessa ha-
de försvunnit på de första Rören
som en del av de modernare kon-
struktioner som kom fram under
första världskrigets tekniska ut-
veckling. Avsikten med snaps-
kranarna, eller kompessionskra-
narna som de också kallades, var
att släppa ut gasblandningen om
motorn fått för fet blandning vid
ett startförsök, men också det
6