Page 6 - SNT_31
P. 6

broms. Ritningarna har bland an-
        nat kommentarer om materialval.
        P.A. Fisker var inte den ende mo-
        torcykelfabrikant som blev inspi-
        rerad av F.N. även Pierce, som
        framställde den första  serietill-
        verkade fyrcylindriga motorcy-
        keln i USA hade studerat F.N.
        noggrant, men då en tidigare års-
        modell än 1914. Pierce startade
        sin motorcykeltillverkning år
        1909.


        Vi får så här med ett sekels per-
        spektiv förmoda att P.A. Fisker
        skaffat sig en överblick av vad
        som fanns på motorcykelmark-
        naden och fastnat för F.N. av ett
        antal skäl. Kvaliteten var säkert
        ett av dessa skäl och den fyrcy-
        lindriga motorn, med dess delvis    hade stora framsteg gjorts inom     Till skillnaderna i huvudspecifi-
        moderna drag för 1914, ett annat    motortekniken, mycket beroende      kationer mellan F.N. och P.A.
        och kardandriften ett tredje. Där-  på den snabba utvecklingen av       Fiskers motorer hör också den
        emot var även F.N. en typisk flat-  flyget. Motorer med L-topp hade     trelagrade vevaxeln i Röret me-
        tanker med sin cykelliknande        ersatt de tidigare vanliga moto-    dan det satt en tvålagrad i den
        ram utan fjädring av bakaxeln.      rerna med T-topp. Detta medför-     belgiska konstruktionen som
        P.A. Fisker konstruerade en fyr-    de en mindre komplicerad motor      emellerttid hade större vevaxel-
        cylindrig motor med separata        i och med att endast en kamaxel     diameter. På F.N. satt oljepumpen
        cylindrar, med kickstart, olje-     behövdes, det gav också högre       fastskruvad på motorns framsida
        pump som återcirkulerade oljan      prestanda genom bättre komp-        och drevs av kamaxeln på insug-
        och kardandrift, precis som F.N.    ression och genom att tändstiften   ningssidan. Även kickstarten satt
        Även om motorns huvuddrag           nu kunde placeras över kolven       på utsidan av motorn och start-
        hade en del gemensamt med F.N.      istället för över avgasventilen.    sektorn grep in i ett drev på vev-
        700 så var det mycket som skiljde   Den högre kompressionen hade        axeln på motorns framsida, utsatt
        de två konstruktionerna åt. Strax   även blivit möjlig genom förbätt-   för sprut från framhjulet. På Nim-
        före och under 1.a världskriget     ringar av bensinkvaliteten.         bus satt oljepumpen, en enkel
                                                                                kolvpump, inne i motorn, väl
                                                                                skyddad, och drevs av en exenter
                                                                                på kamaxeln. Även kickstartsme-
                                                                                kanismen satt väl skyddad inne i
                                                                                motorn och påverkade kamaxeln.

                                                                                F.N. 700 hade snapskranar som
                                                                                de flesta äldre motorer,  dessa ha-
                                                                                de försvunnit på de första Rören
                                                                                som en del av de modernare kon-
                                                                                struktioner som kom fram under
                                                                                första världskrigets tekniska ut-
                                                                                veckling.  Avsikten med snaps-
                                                                                kranarna, eller kompessionskra-
                                                                                narna som de också kallades, var
                                                                                att släppa ut gasblandningen om
                                                                                motorn fått för fet blandning vid
                                                                                ett startförsök, men också det


                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11