Page 3 - SNT_31
P. 3

F.N. 700 och Rören








        Vid utbrottet av första världskri-  produktionen för att överleva.      Frankrike, Storbrittanien och
        get hade  firma Fisker & Nielsen    Räddningen blev att återgå till att  USA men även i Tyskland. I Dan-
        uppnått en ekonomisk stabilitet.    tillverka elmotorer samt hand-      mark hade motorcykeln Elleham
        Satsningen på tillverkning av       borrmaskiner och liknande. Man      tillverkats i cirka 1000 exemplar
        dammsugare som man gjort 1910       satsade också en del kapital på     och många hade experimenterat
        hade visat sig vara klok och ex-    att utveckla en kaminventilator     med motorcyklar. P.A. Fisker
                                                                                tyckte att tidens motorcyklar var
                                                                                dåliga konstruktioner, trampcyk-
                                                                                lar där man förstärkt ramen och
                                                                                hängt på en motor istället för att
                                                                                göra en ordentlig konstruktion
                                                                                från grunden.


                                                                                Det första försöket som Fisker
                                                                                gjorde kom inte så långt, kanske
                                                                                inte längre än  till ritbordet. Han
                                                                                beskrev den som en liten motor-
                                                                                cykel med en motor inuti det helt
                                                                                slutna bakhjulet och med passa-
                                                                                gerareplatsen framför föraren.
                                                                                Beskrivningen finns både i me-
                                                                                moarerna och, tidigare, i kund-
                                                                                tidningen Nimbus-Nyt’s jubi-
                                                                                leumsnummer 1945.












        porten hade kommit igång or-        för att öka verkningsgraden på
        dentligt. Man hade köpt ett stort   värmepannorna i bränslebristens
        markområde vid Peter Bangsvej,      tider.
        som då låg i den västra utkanten
        av Köpenhamn. Där hade man ex-      Det står i de memoarer, som P.A.
        pansionsutrymme många år            Fisker  till största delen skrev
        framåt och man hade uppfört en      omkring 1965, att det var när han
        första fabriksbyggnad med ga-       tänkte ut alternativa produkter
        veln mot gatan. Kriget ändrade      att tillverka som han började fun-
        förutsättningarna. Exporten upp-    dera på motorcyklar. Motorcyk-
        hörde nästan helt och även hem-     lar och bilar var naturligtvis
        mamarknaden minskade radi-          något nytt och modernt. Under
        kalt. På den tiden var dammsu-      1900-talets första år hade motor-
        gare lyxprodukter och man hade      fordonen blivit mer och mer till-
        annat att tänka på under kriget.    förlitliga och motorindustrin
        Företaget tvingades att lägga om    hade vuxit sig stark i framförallt


                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8