Page 17 - SNT_31
P. 17
Fisker & Nielsen levererade fyra och vid sidovagnshjulet. Givetvis att se mera modern ut. Operatio-
motorcyklar med sidovagn fram har snedstöttorna förlängts ock- nen kan ha behövts omkring
till slutet av 1920. Dessa kan ha så. Detta har placerat sidovagns- 1927-1928 då Rören hade blivit
varit av modell 2, men vi har bara korgen 8-10 centimeter lägre för omoderna maskiner.
antaganden utifrån lagerlistan
att stödja oss på. Det är i dagslä-
get omöjligt att säga hur många
exemplar av modell 1921 och 1924
som tillverkades. Troligen har
man även byggt försöksmodeller
under utvecklingsprocessen av
en ny modell. Den sidovagn som
Prøvemester Rasmussen är avbil-
dad med på föregående sida var
troligen en sådan försöksmodell.
Det finns en del ombyggda sido-
vagnsramar av modell 1924. Om-
byggnaderna kan ha gjorts av
reparationsverkstaden hos F&N
och består i att ramen sänkts ge-
nom att göra vinklar vid de nedre Bilder från Poul Jørss, Knud Jørgensen, René F Andersen, Niels Øwre, Erik
fästpunkterna till motorcykeln Kristoffersen, DNT arkiv, Nimbus-Nyt, Gasmuseet och arkivdk.
Kaj Hansen i MCHK Västerbergs-
lagen skriver att nitton av medlem-
marna hyrde en buss och åkte till
MC-mässan i Stockholm nyligen.
Det låter som en trevlig resa. Ett
gäng som känner varandra och har
ett stort gemensamt intresse.
Här syns några av resenärerna vid
den Nimbus som Karlskronapolisen
skaffade år 1954. Den användes i oli-
ka uppdrag fram till 1965 då polisen
förstatligades. Karlskronapolisen
var tidigt ute med mc-poliser och
hade förutom Nimbussen en Ariel
Square Four, precis som den danska
polisen. Nimbussen står i vanliga
fall på Polismuseum i Stockholm.
Historien om polisnimbussen kan
du läsa i SNT nummer 4 och num-
mer 7.
17