Page 16 - SNT_31
P. 16
första exemplar av den ram som byggdes i ett exemplar
ritades den 27 mars 1923. Bilden till den första prototypmotor- 0
bör vara tagen innan augusti 1923 cykeln, den som idag kallas pro-
då Rasmussen skadade benet så totyp 0
allvarligt vid en olycka under Six-
days i Sverige, att han fick sluta byggdes, troligen i ett
tävla. Eftersom det ser lite kylsla- exemplar, till den prototyp som 1
get ut så kan vi väl gissa att fotot är P.A. Fisker körde landsvägstäv-
taget senast vårvintern 1923 och i lingar med åren 1919-1920.
samband med en tävling.
byggdes i ett par ex-
emplar till försäljning från slutet 2
De första sidovagnarna Fisker & av 1919. Konstruktionsprincipen
Nielsen byggde måste betecknas var densamma som för 0 och 1.
som prototyper, liksom de första byggdes efter en
motorcyklarna. Man utgick från en annan princip: fast rektangulär
grundkonstruktion där sidovagns- ram, ofjädrat hjul men korgen 1921
korgen var en fast del av ramen upphängd i bladfjädrar. Modellen
och delvis bärande. Vagnen av- byggdes fram till 1924.
fjädrades av en svingarm som bar
sidovagnshjulet och tanken var att var en utveckling
sidovagnen skulle ha samma fjäd- av föregående modell med effek-
ringsgeometri som motorcykelns tivare och lättare ram och annor-
två hjul. lunda korg. Denna levererades 1924
under resten av produktionstiden.
16