Page 7 - SNT_3
P. 7

försvaret, stod klar för utskeppning den 9 april
                1940 men alla togs i beslag av tyskarna och
                användes av den tyska krigsmakten.

                Efter kriget kom tillverkningen igång långsamt.
                Materialbrist och administrativa svårigheter
                fördröjde tillverkningen. Danska staten gjorde
                också vad de kunde för att försvåra genom att
                lägga mycket höga avgifter på försäljningen.
                Nimbus blev en dyr motorcykel och försälj-
                ningen till privatpersoner minskade. Utveck-
                lingsarbetet minskade också, säkert mycket
                beroende på att den drivande kraften, Anders
                Fisker var svårt sjuk. En ändrad framgaffel kom
                1947-48 och de gummiupphängda sadlarna
                1950. Tillverkningen upphörde 1959 men man
                var bunden vid kontrakt med försvaret att till-
                verka reservdelar  fram till 1973.

                Grundaren A. P. Fisker dog några månader ef-
                ter sin 100-årsdag, 1975, direktör var då sonen
                Erik Fisker, Anders Fisker hade avlidit redan
                1964. Familjen förlorade kontrollen över före-
                taget år 1989. Idag tillverkas Nilfisk damm-
                sugare av Nilfisk-Advance.

                Källor

                Andersen, René Friborg &               Nimbus, 1918 –
                Jørgensen, Knud 2007                    28. Kakkelovns-
                                                                    røret
                Jørgensen, Knud 2005                    Nimbus – teknisk
                                                                    udvikling.
                Nyborg, Allan K 2006                     Nimbus, Nilfisk og
                                                                    Fisker-familien.

                Texten är skriven till MC-Collections hemsida, se
                länksamlingen. Kanske är något i den nytt för någon!

                I ett kommande nummer skall vi återkomma till Kak-
                kelovnsrøret med en detaljgranskning.


























                                          Befrielsen 1945. Motståndsmän lämnar Peter Bangs vej på sidovagns-
                                          maskiner som hållits gömda på fabriken. Teckning av Des Asmussen i
                                          50-årsskriften: Aktieselskabet Fisker & Nielsen 1906-1956.




                                                          7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12