Page 7 - SNT_3
P. 7
försvaret, stod klar för utskeppning den 9 april
1940 men alla togs i beslag av tyskarna och
användes av den tyska krigsmakten.
Efter kriget kom tillverkningen igång långsamt.
Materialbrist och administrativa svårigheter
fördröjde tillverkningen. Danska staten gjorde
också vad de kunde för att försvåra genom att
lägga mycket höga avgifter på försäljningen.
Nimbus blev en dyr motorcykel och försälj-
ningen till privatpersoner minskade. Utveck-
lingsarbetet minskade också, säkert mycket
beroende på att den drivande kraften, Anders
Fisker var svårt sjuk. En ändrad framgaffel kom
1947-48 och de gummiupphängda sadlarna
1950. Tillverkningen upphörde 1959 men man
var bunden vid kontrakt med försvaret att till-
verka reservdelar fram till 1973.
Grundaren A. P. Fisker dog några månader ef-
ter sin 100-årsdag, 1975, direktör var då sonen
Erik Fisker, Anders Fisker hade avlidit redan
1964. Familjen förlorade kontrollen över före-
taget år 1989. Idag tillverkas Nilfisk damm-
sugare av Nilfisk-Advance.
Källor
Andersen, René Friborg & Nimbus, 1918 –
Jørgensen, Knud 2007 28. Kakkelovns-
røret
Jørgensen, Knud 2005 Nimbus – teknisk
udvikling.
Nyborg, Allan K 2006 Nimbus, Nilfisk og
Fisker-familien.
Texten är skriven till MC-Collections hemsida, se
länksamlingen. Kanske är något i den nytt för någon!
I ett kommande nummer skall vi återkomma till Kak-
kelovnsrøret med en detaljgranskning.
Befrielsen 1945. Motståndsmän lämnar Peter Bangs vej på sidovagns-
maskiner som hållits gömda på fabriken. Teckning av Des Asmussen i
50-årsskriften: Aktieselskabet Fisker & Nielsen 1906-1956.
7