Page 4 - SNT_3
P. 4
Sommarträffen 2009. Ole Sommer, i blårutig skjorta i mitten, berättar om en av sportvagnsvärl-
dens verkliga klassiker, SS 100, från det som senare blev Jaguarfabriken.
Trots att vi körde ett femtontal Nimbussar i andra världskriget och dels ett friluftsmuseum
kolonn rätt genom centrala delar av Köpen- med skulpturer. Anders Bundgaards skulpturer
hamn gick det bra och vi lyckades hålla sam- hade vi mött vid Frihetsmuséet dagen innan
man. På den svenska sidan avslutades minnes- och vi skulle åter möta dem vid dagens slut vid
loppet på Tetrapaks parkeringsplats i Lund. De Helsingörs järnvägsstation.
som skulle vara med på båda dagarna fortsatte
sedan till Folan i Södra Sandby, tillverkaren av Under träffen 2010 var ett tema adelns och
den fyrväxlade växellådan för Nimbus. bondens landskap. Från Helsingborg körde vi
förbi godsen Sireköpinge, Duveke, Akselvold
Kvällen tillbringades i Harlösa med grill, lite och Knutstorp. Slottslandskapet präglades av
tävlingar och prat. Dag två gjorde vi en myck- stora åkerytor, ibland med gamla ekar ute på
et fin tur på småvägar från Harlösa över Full- åkermarken, bokskogar och gamla alléer. Där-
tofta, Höör, Norra Rörum, Röstånga där vi åkte efter styrde vi genom områden med enskiftes-
upp till Skäralid och åt matsäck. Över Söder- landskap från 1800-talets början; kvadratiska
åsen tog vi oss sedan till färjeläget i Helsing- ägokonstellationer med gårdsplatsen mitt på
borg där vi skildes åt. ägan och rätvinkliga vägsystem. Mot slutet av
turen stannade vi till vid Svenstorps slott strax
Nästa år, 2009 var vi i Danmark. Vi samlades utanför Lund, slottet där Christian V övernatta-
vid brofästet vid Kastrup och körde in i östra de natten före slaget vid Lund och Carl XI nat-
delen av Köpenhamn. Första dagen hann vi ten efter. Trots Tycho Brahe-minnena vid
faktiskt med två spännande museibesök. Först Knutstorp och slaget vid Lund blev nog stoppet
Frihetsmuséet i närheten av Amalienborg, som vid Gantofta det mest minnesvärda. Vi tittade
berättar om ockupationstiden under andra på en arkeologisk gåta. Sliprännor i bergs-
världskriget. Sedan fortsatte vi längs Öre- sidan, flera hundra av dem och man vet inte
sundskusten till Ole Sommers fantastiska bil- hur gamla de är, hur de gjordes eller varför.
museum i Nærum norr om Köpenhamn, där
ägaren själv guidade oss runt. Vi övernattade i Träffen 2011 är refererad i nummer 1 av tid-
Ølstykke. Dag två hann vi också med två ningen, januari 2012.
muséer, dels en privatsamling av fordon från
4