Page 4 - SNT_3
P. 4

Sommarträffen 2009. Ole Sommer, i blårutig skjorta i mitten, berättar om en av sportvagnsvärl-
                dens verkliga klassiker, SS 100, från det som senare blev Jaguarfabriken.


                Trots att vi körde ett femtontal Nimbussar i   andra världskriget och dels ett friluftsmuseum
                kolonn rätt genom centrala delar av Köpen-    med skulpturer. Anders Bundgaards skulpturer
                hamn gick det bra och vi lyckades hålla sam-  hade vi mött vid Frihetsmuséet dagen innan
                man. På den svenska sidan avslutades minnes-  och vi skulle åter möta dem vid dagens slut vid
                loppet på Tetrapaks parkeringsplats i Lund. De   Helsingörs järnvägsstation.
                som skulle vara med på båda dagarna fortsatte
                sedan till Folan i Södra Sandby, tillverkaren av   Under träffen 2010 var ett tema adelns och
                den fyrväxlade växellådan för Nimbus.         bondens landskap. Från Helsingborg körde vi
                                                              förbi godsen Sireköpinge, Duveke, Akselvold
                Kvällen tillbringades i Harlösa med grill, lite   och Knutstorp. Slottslandskapet präglades av
                tävlingar och prat. Dag två gjorde vi en myck-  stora åkerytor, ibland med gamla ekar ute på
                et fin tur på småvägar från Harlösa över Full-  åkermarken, bokskogar och gamla alléer. Där-
                tofta, Höör, Norra Rörum, Röstånga där vi åkte   efter styrde vi genom områden med enskiftes-
                upp till Skäralid och åt matsäck. Över Söder-  landskap från 1800-talets början; kvadratiska
                åsen tog vi oss sedan till färjeläget i Helsing-  ägokonstellationer med gårdsplatsen mitt på
                borg där vi skildes åt.                       ägan och rätvinkliga vägsystem. Mot slutet av
                                                              turen stannade vi till vid Svenstorps slott strax
                Nästa år, 2009 var vi i Danmark. Vi samlades   utanför Lund, slottet där Christian V övernatta-
                vid brofästet vid Kastrup och körde in i östra   de natten före slaget vid Lund och Carl XI nat-
                delen av Köpenhamn. Första dagen hann vi      ten efter. Trots Tycho Brahe-minnena vid
                faktiskt med två spännande museibesök. Först   Knutstorp och slaget vid Lund blev nog stoppet
                Frihetsmuséet i närheten av Amalienborg, som   vid Gantofta det mest minnesvärda. Vi tittade
                berättar om ockupationstiden under andra      på en arkeologisk gåta. Sliprännor i bergs-
                världskriget. Sedan fortsatte vi längs Öre-   sidan, flera hundra av dem och man vet inte
                sundskusten till Ole Sommers fantastiska bil-  hur gamla de är, hur de gjordes eller varför.
                museum i Nærum norr om Köpenhamn, där
                ägaren själv guidade oss runt. Vi övernattade i   Träffen 2011 är refererad i nummer 1 av tid-
                Ølstykke. Dag två hann vi också med två       ningen, januari 2012.
                muséer, dels en privatsamling av fordon från


                                                          4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9