Page 2 - SNT_3
P. 2
Svenska Nimbus-tidningen Vårkänslor
nummer 3!
Nu är körsäsongen igång, mitt premiärdatum Söndagen den 25 mars 2011 var den andra
syns i spalten här bredvid, men fortsättningen riktigt varma vårdagen i Skåne, sedan kom
dröjde ett par veckor, det får erkännas. Men flera kalla. Hög tid att sätta igång Nimbussen
nu har vi varit på Flatjernstræf, vilket ni kan för säsongen! Den hade tillbringat vintern med
läsa om i slutet av tidningen. I övrigt fortsätter nysmorda ventilstammar och några centiliter
jag att skriva om sommarträffen i hopp om att olja i varje cylinder. Den gamla oljan tappades
vi skall bli många deltagare i år, för detaljer ur innan vinterförvaringen och en dryg liter
om anmälan se sista sidan som i denna tidning frisk olja slogs på och fick jobba runt ett tag.
är sidan 18, fyra sidor mer än i tidigare num- Bensinen har varit urtappad och lite olja hade
mer alltså! funnits i bensinkranen också för att bevara
packningen. Det där med bensin i tanken eller
I övrigt finns en kort fabrikshistoria på sidan 5 inte över vintern är väl frågan nuförtiden,
och lite om gamla Nimbusresor på sidan 8. många teorier finns, men den här vintern valde
Rubriken En historia om min Nimbus är tillbaka jag att lyssna på dem som rekommenderar
och eftersom det nu är andra gången i följd så tömning.
kan vi kalla det en serie! Den här gången är
det Ole Artved som skriver och samtidigt står Då och då har jag varit ute i garaget för att
för det danskspråkiga inslaget i tidningen. klappa om cykeln och trampa runt motorn
Artiklar på danska kommer jag inte översätta, några varv. Batteriet har haft det varmt och
det ligger lite i Nimbusintresset att klara bro- gott inomhus och fått några laddningsom-
derspråket. gångar.
Så var det dags att rulla ut maskinen för tvätt
och skinning. Sedan är frågan som vanligt, har
brytarna oxiderat under vintern så att de be-
höver en uppfriskning eller inte? I med bat-
teriet och säkringen. På med bensin, efterdrag-
ning av stiften, stäng choken och så några
tramp på kicken för att få runt olja och få fram
bensinblandning i cylindrarna. Sedan sanning-
ens sekunder: vrid om nyckeln och ett kraftigt
tramp på kicken, nästa kick och så en tredje
Särskilt vill jag uppmana alla att ta del av Oles gång och med den
PS, sist i artikeln. Alltså: Skriv gärna bidrag el- typiska plötslighet
ler kom med förslag på artiklar eller synpunk- som en motor med
ter på vad ni vill läsa om, skicka gärna bilder överliggande kam
också! Allt som bidrar till en varierad och har, startar motorn!
omfångsrik tidning har vi alla glädje av! Några tiotals sekun-
der intensiv oljerök
Nästa nummer kommer troligen någon gång i som snabbt blåser
slutet av sommaren! bort och efter ett tag
kan choken öppnas
Hoppas vi möts på någon träff! helt. Kvardröjande
fukt från tvätten
ångar bort och sä-
Svenska Nimbus-tidningen är ett oregelbundet songen startar med
utkommande organ för ömsesidig glädje. några varv på gräs-
© Lasse Wallin och artikelförfattarna. För mattan! Efter att motorn har blivit ordentligt
eftertryck utan angivande av källan avrådes. varm är det dags att byta olja till två liter frisk
Kontakt: lasse.wallin@kulturlandskap.se single grade. Nästa helg har jag tid till en kort
046-23 31 16 dagtid, 046-577 48 hem. tur och sedan kontrolldra skruvar och bultar.
Teckningar av Christian Wallin.
Den här första starten varje år är alltid lika
Omslagsbilden visar ”Gardinhandlarens Nimbus” trevlig, jag har längtat sedan sista höstdagen
fotograferad under sommarträffen 2008. Sido- till det här tillfället och varje gång tänker jag
vagnen har en ACAP Jet-korg av lite ovanligt ut- på känslan efter den första genomgången av
förande. Partiet framför vindrutan är inte mjukt motorn våren 1970. Alla delar hade varit isär
välvt utan har en tydlig rygg i längsriktningen. och den gången startade den på andra kicken!
2