Page 8 - SNT_3
P. 8

Nimbusresor



                Mycket av litteraturen kring Nimbusmotor-
                cykeln handlar om resor, särskilt om man tittar
                på det som skrevs medan motorcyklarna fort-
                farande tillverkades. Om man bläddrar i Nim-
                bus-Nyt, den tidning i ungefär A5-format som
                Fisker & Nielsen-fabriken gav ut under krigs-
                åren och in på 1950-talet, är detta mycket tyd-
                ligt. En helt ovetenskaplig genomgång av de
                flesta numrena visar detta. Jag försökte grup-
                pera sidorna på olika ämnen och det visade sig   Men tillbaka till själva resan! På de sju måna-
                att berättelser om resor på Nimbus i andra län-  derna avverkade man fyratusen mil, i snitt 19
                der än Danmark stod för 40 procent av inne-   mil om dagen! Irma och hennes man Harry
                hållet, ytterligare 5 procent handlade om turer   Petersen var inte direkt några ungdomar när
                i Danmark. Särskilt många resebeskrivningar   resan företogs, båda hade passerat de femtio,
                blir det i de nummer som kom ut några år      vilket inte gör prestationen mindre! Även
                efter kriget när det åter blev möjligt att resa,   motorcykeln hade några år på nacken, den var
                men även om man bara ser på krigsåren och     ungefär tio år gammal, men fick en ordentlig
                de närmaste åren därefter står resorna för 30   genomgång på fabriken innan resan. Det är
                procent av innehållet. Självklart är detta inte   svårt att utifrån bilderna avgöra årsmodellen,
                så konstigt.                                  men den har låg framgaffel med läderdamas-
                                                              ker och det är inte den så kallade knopfram-
                Nimbus-Nyt kom till som ett sätt för fabriken   gaffeln som kom 1938. Däremot har jag inte
                att hålla kontakt med sina motorcykelkunder   lyckats se om den har stor eller liten broms-
                under krigsåren och krisåren därefter. Man vil-  trumma bak. Sidovagnen var obromsad och
                le givetvis hålla liv i motorcykelintresset och
                att under sådana förhållanden skriva om resor
                måste vara en god strategi. Såhär 50-60 år
                senare är det fascinerande läsning som ger bra
                tidsbilder. Reseskildringarna är skrivna med
                påtagligt gott humör och man blir ofta impone-
                rad av resenärernas rent fysiska prestationer.
                Reseäventyren är också ofta av annat slag än
                man skulle uppleva idag, i alla fall på västeuro-
                peiska vägar. Nuförtiden är det kanske bara
                Klaus och Tormod som nyligen åkte jorden
                runt på Nimbus som kan komma med något
                liknande eller mera imponerande (se http://
                www.kccd.no).

                Reseskildringar finns även i bokform och här
                tänkte jag skriva lite om två av dessa böcker.
                Den första är: I Pionerernes Hjulspor av Irma
                Testrup Petersen, tryckt i Köpenhamn 1951.
                Boken handlar om en sju månader lång resa
                på Nimbus med sidovagn i Nordamerika under
                sommarhalvåret 1947. Redan omslaget är
                fantasieggande, tecknat av Gunnar Hansen
                med ett myller av nordamerikaner på fram-
                sidan omkring sidovagnsnimbussen  och bak-
                sidan är full av teckningar av episoder ur bo-
                ken. Omslaget påminner mig om en av de hit-
                tills obesvarade frågor jag har om Nimbus:
                Varför ritade Gunnar Hansen så påfallande ofta
                vänsterhängda sidovagnar?? Titta själva i
                gamla Nimbus-Nyt och i de otaliga marginal-
                teckningarna som en del av böckerna är fulla
                av! Den artistiska friheten och strävan efter en   Bokens omslag, tecknat av Gunnar Hansen,
                god komposition av bilden är väl ett av svaren.   fabrikens reklamchef under många år. Visst
                Men ändå, vänsterhängt på Nimbus var mycket   sitter den till vänster!
                ovanligt!
                                                          8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13