Page 8 - SNT_3
P. 8
Nimbusresor
Mycket av litteraturen kring Nimbusmotor-
cykeln handlar om resor, särskilt om man tittar
på det som skrevs medan motorcyklarna fort-
farande tillverkades. Om man bläddrar i Nim-
bus-Nyt, den tidning i ungefär A5-format som
Fisker & Nielsen-fabriken gav ut under krigs-
åren och in på 1950-talet, är detta mycket tyd-
ligt. En helt ovetenskaplig genomgång av de
flesta numrena visar detta. Jag försökte grup-
pera sidorna på olika ämnen och det visade sig Men tillbaka till själva resan! På de sju måna-
att berättelser om resor på Nimbus i andra län- derna avverkade man fyratusen mil, i snitt 19
der än Danmark stod för 40 procent av inne- mil om dagen! Irma och hennes man Harry
hållet, ytterligare 5 procent handlade om turer Petersen var inte direkt några ungdomar när
i Danmark. Särskilt många resebeskrivningar resan företogs, båda hade passerat de femtio,
blir det i de nummer som kom ut några år vilket inte gör prestationen mindre! Även
efter kriget när det åter blev möjligt att resa, motorcykeln hade några år på nacken, den var
men även om man bara ser på krigsåren och ungefär tio år gammal, men fick en ordentlig
de närmaste åren därefter står resorna för 30 genomgång på fabriken innan resan. Det är
procent av innehållet. Självklart är detta inte svårt att utifrån bilderna avgöra årsmodellen,
så konstigt. men den har låg framgaffel med läderdamas-
ker och det är inte den så kallade knopfram-
Nimbus-Nyt kom till som ett sätt för fabriken gaffeln som kom 1938. Däremot har jag inte
att hålla kontakt med sina motorcykelkunder lyckats se om den har stor eller liten broms-
under krigsåren och krisåren därefter. Man vil- trumma bak. Sidovagnen var obromsad och
le givetvis hålla liv i motorcykelintresset och
att under sådana förhållanden skriva om resor
måste vara en god strategi. Såhär 50-60 år
senare är det fascinerande läsning som ger bra
tidsbilder. Reseskildringarna är skrivna med
påtagligt gott humör och man blir ofta impone-
rad av resenärernas rent fysiska prestationer.
Reseäventyren är också ofta av annat slag än
man skulle uppleva idag, i alla fall på västeuro-
peiska vägar. Nuförtiden är det kanske bara
Klaus och Tormod som nyligen åkte jorden
runt på Nimbus som kan komma med något
liknande eller mera imponerande (se http://
www.kccd.no).
Reseskildringar finns även i bokform och här
tänkte jag skriva lite om två av dessa böcker.
Den första är: I Pionerernes Hjulspor av Irma
Testrup Petersen, tryckt i Köpenhamn 1951.
Boken handlar om en sju månader lång resa
på Nimbus med sidovagn i Nordamerika under
sommarhalvåret 1947. Redan omslaget är
fantasieggande, tecknat av Gunnar Hansen
med ett myller av nordamerikaner på fram-
sidan omkring sidovagnsnimbussen och bak-
sidan är full av teckningar av episoder ur bo-
ken. Omslaget påminner mig om en av de hit-
tills obesvarade frågor jag har om Nimbus:
Varför ritade Gunnar Hansen så påfallande ofta
vänsterhängda sidovagnar?? Titta själva i
gamla Nimbus-Nyt och i de otaliga marginal-
teckningarna som en del av böckerna är fulla
av! Den artistiska friheten och strävan efter en Bokens omslag, tecknat av Gunnar Hansen,
god komposition av bilden är väl ett av svaren. fabrikens reklamchef under många år. Visst
Men ändå, vänsterhängt på Nimbus var mycket sitter den till vänster!
ovanligt!
8