Page 9 - SNT_3
P. 9
hade fått en ny korg inför resan. Det ser ut utgiven till Nimbusmotorcykelns 25-årsjubi-
som en Engström-korg, men har en ACAP- leum 1945, handlar om resor i alla världsdelar
komet på sidan. Ekipaget hade den höga bak- utom Australien. Här finns korta beskrivningar
axelutväxlingen vilket gjorde att den tungt las- av de två skådespelarna Elith Foss och Palle
tade maskinen fick gå en hel del på tvåan när Hulds två kända resor, den första Medelhavet
det bar uppför, och det gjorde det!! runt 1935 och den andra Persien tur och retur,
två år senare. Var och en av dessa mycket
De tre upplevde många äventyr och träffade äventyrliga och strapatsrika resor är skildrade i
många människor som hjälpte dem på vägen. särskilda, fortfarande mycket läsvärda böcker.
Efter en sväng förbi Niagarafallen och i Canada Vidare finns en skildrig av ett danskt par som
styrde man mot väster, upp i Klippiga Bergen, nästan lyckades att korsa Sahara på Nimbus,
till Salt Lake City och vidare till Los Angeles. På de spräckte oljetråget mot en sten när det var
väg mot öster igen blev det många mil i Mexi- 40 mil kvar! En omfattande resa i Nordameri-
co, sedan mot St Louis och upp mot New York ka, en resa i södra Brasilien och ytterligare ett
utmed östkusten. Allt är rappt och humoristiskt Afrikaäventyr, från Kartum till Nairobi. Mera
skildrat och med en värme som gör att man hemikring, men ändå exotisk och strapatsrikt
verkligen känner sig som en vän till författar- var resan över det isbelagda Stora Bält med
na. motorcykel vintern 1940.
Boken är rikligt illustrerad med foton från En annan typ av reseskildringar är tävlingarna
resan och Nimbussen är med på många av och tre sådana berättelser finns med i boken.
dem. Man gjorde också en film under resan Den första är från de stora landsvägsloppens
som man visade vid föredragsaftnar efter hem- tid på 1920-talet och givetvis är det Kakkel-
komsten. ovnsrøret man då kör på. Det är en skildring
av hur den då välkände föraren Ingemann-
En annan resebok är Jorden rundt paa tre hjul, Petersen vann loppet Rom-Köpenhamn år
där Gunnar Hansen inte bara är illustratör utan 1927. En nonstop-resa som varade i 55 tim-
även redaktör och säkerligen har satt mycket mar, inget för dagens säkerhetstänkande!
av sin prägel på skrivandet. Boken, som är Rekordfärden från Paris till Kruså vid tysk-
danska gränsen med tre Nimbus typ C är ämne
för en annan berättelse. Slutligen berättar
Joseph Koch om ett av sina försök i November-
kåsan före kriget. Joseph Koch är också
huvudpersonen i ett kapitel om uppvisnings-
körning med hopp över liggande personer,
balanstrick och hopp genom glasrutor med
motorcykeln.
Varje berättelse introduceras av Gunnar
Hansen, både med text och med en teckning,
och de olika texterna i boken har som sagt
säkert bearbetats en hel del av honom, den
genomgående oförvägna tonen och sättet att
skämta tyder på det. Här vimlar det också av
små marginalteckningar av Gunnar Hansen,
teckningar som tar fasta på de lustiga episo-
derna och som är små mästerverk i sig.
Och jag räknade! På de 20 första sidorna finns
sju högerhängda sidovagnar och lika många
vänsterhängda!
Sist i boken finns kapitlet ...OG 25 AAR GIK,
en uppräkning, år för år av viktiga händelser i
Nimbussens historia. Från den 25 oktober
1920 när den första serien Kakkelovnsrør sat-
tes i produktion, till den 4 maj 1945 då Nim-
bus, beväpnade med maskingevär, deltog i
befrielsekampen. Här finns gott om uppgifter
Baksidan till Jorden rundt paa tre hjul är en om resor med Nimbus och om tävlingsfram-
sammanfattning av innehållet, presenterat på gångar, blandat med uppgifter om tillverkning,
Gunnar Hansens vis. försäljning och tekniska förbättringar. I allt
en läsvärd jubileumsbok!
9