Page 9 - SNT_3
P. 9

hade fått en ny korg inför resan. Det ser ut   utgiven till Nimbusmotorcykelns 25-årsjubi-
                som en Engström-korg, men har en ACAP-        leum 1945, handlar om resor i alla världsdelar
                komet på sidan. Ekipaget hade den höga bak-   utom Australien. Här finns korta beskrivningar
                axelutväxlingen vilket gjorde att den tungt las-  av de två skådespelarna Elith Foss och Palle
                tade maskinen fick gå en hel del på tvåan när   Hulds två kända resor, den första Medelhavet
                det bar uppför, och det gjorde det!!          runt 1935 och den andra Persien tur och retur,
                                                              två år senare. Var och en av dessa mycket
                De tre upplevde många äventyr och träffade    äventyrliga och strapatsrika resor är skildrade i
                många människor som hjälpte dem på vägen.     särskilda, fortfarande mycket läsvärda böcker.
                Efter en sväng förbi Niagarafallen och i Canada   Vidare finns en skildrig av ett danskt par som
                styrde man mot väster, upp i Klippiga Bergen,   nästan lyckades att korsa Sahara på Nimbus,
                till Salt Lake City och vidare till Los Angeles. På   de spräckte oljetråget mot en sten när det var
                väg mot öster igen blev det många mil i Mexi-  40 mil kvar! En omfattande resa i Nordameri-
                co, sedan mot St Louis och upp mot New York   ka, en resa i södra Brasilien och ytterligare ett
                utmed östkusten. Allt är rappt och humoristiskt   Afrikaäventyr, från Kartum till Nairobi. Mera
                skildrat och med en värme som gör att man     hemikring, men ändå exotisk och strapatsrikt
                verkligen känner sig som en vän till författar-  var resan över det isbelagda Stora Bält med
                na.                                           motorcykel vintern 1940.

                Boken är rikligt illustrerad med foton från   En annan typ av reseskildringar är tävlingarna
                resan och Nimbussen är med på många av        och tre sådana berättelser finns med i boken.
                dem. Man gjorde också en film under resan     Den första är från de stora landsvägsloppens
                som man visade vid föredragsaftnar efter hem-  tid på 1920-talet och givetvis är det Kakkel-
                komsten.                                      ovnsrøret man då  kör på. Det är en skildring
                                                              av hur den då välkände föraren Ingemann-
                En annan resebok är Jorden rundt paa tre hjul,   Petersen vann loppet Rom-Köpenhamn år
                där Gunnar Hansen inte bara är illustratör utan   1927. En nonstop-resa som varade i 55 tim-
                även redaktör och säkerligen har satt mycket   mar, inget för dagens säkerhetstänkande!
                av sin prägel på skrivandet. Boken, som är    Rekordfärden från Paris till Kruså vid tysk-
                                                              danska gränsen med tre Nimbus typ C är ämne
                                                              för en annan berättelse. Slutligen berättar
                                                              Joseph Koch om ett av sina försök i November-
                                                              kåsan före kriget. Joseph Koch är också
                                                              huvudpersonen i ett kapitel om uppvisnings-
                                                              körning med hopp över liggande personer,
                                                              balanstrick och hopp genom glasrutor med
                                                              motorcykeln.

                                                              Varje berättelse introduceras av Gunnar
                                                              Hansen, både med text och med en teckning,
                                                              och de olika texterna i boken har som sagt
                                                              säkert bearbetats en hel del av honom, den
                                                              genomgående oförvägna tonen och sättet att
                                                              skämta tyder på det. Här vimlar  det också av
                                                              små marginalteckningar av Gunnar Hansen,
                                                              teckningar som tar fasta på de lustiga episo-
                                                              derna och som är små mästerverk i sig.

                                                              Och jag räknade! På de 20 första sidorna finns
                                                              sju högerhängda sidovagnar och lika många
                                                              vänsterhängda!

                                                              Sist i boken finns kapitlet ...OG 25 AAR GIK,
                                                              en uppräkning, år för år av viktiga händelser i
                                                              Nimbussens historia. Från den 25 oktober
                                                              1920 när den första serien Kakkelovnsrør sat-
                                                              tes i produktion, till den 4 maj 1945 då Nim-
                                                              bus, beväpnade med maskingevär, deltog i
                                                              befrielsekampen. Här finns gott om uppgifter
                Baksidan till Jorden rundt paa tre hjul är en   om resor med Nimbus och om tävlingsfram-
                sammanfattning av innehållet, presenterat på   gångar, blandat med uppgifter om tillverkning,
                Gunnar Hansens vis.                           försäljning  och tekniska förbättringar.  I allt
                                                              en läsvärd jubileumsbok!

                                                          9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14