Page 5 - SNT_3
P. 5

En Engströmkorg omgiven av fyra ACAP vid Skäralid, foto från träffen 2008.


                Hur blir det då 2012? Ja vi träffas i Ödåkra   Därefter korsar vi gränsen mellan kustslätt och
                klockan 10, se inbjudan på sista sidan! Vi mö-  skogsland mot sydöst och letar oss efterhand
                ter den danska styrkan vid färjeläget i Helsing-  tillbaka mot Ödåkra, strax nordöst om Helsing-
                borg klockan 10 för att visa vägen till Ödåkra.   borg, för kvällen och natten.
                Sedan styr vi kosan mot öster och nordöst. Här
                låg  en gång den stora betesmarken Kulla      På söndagen är det kusten norr om Helsing-
                fälad, som sträckte sig  över stora delar av   borg och upp mot Kullaberg som vi kommer
                Kullahalvön. Vi passerar genom Ängelholm, en   att utforska för att sedan skiljas åt vid färjan
                jämförelsevis sent tillkommen skånsk stad och   en liten bit in på eftermiddagen. För anmälan
                äter lunch/frokost i Margretetorp.            och detaljer, se baksidan!
                På Lasse Perssons hemsida, http://allitnil.df.lth.se/nimbus/ , finns mera om sommarträffarna genom åren!



                A/S Fisker & Nielsen, tillverkare av Nimbus motorcyklar


                Företaget grundades i Köpenhamn år 1906 av    bärande del, röret var samtidigt bensintank.
                A. P. Fisker. Snart fick han en kompanjon, H.   Bakhjulet var fjädrat och kardandrivet, vilket
                M. Nielsen, och därav firmanamnet Fisker &    var mycket ovanligt vid denna tid. Framhjuls-
                Nielsen med telegramadressen Nilfisk. Före-   fjädringen utfördes i några olika varianter, till
                taget var inriktat på tillverkning av små elmo-  sist fastnade man för en typ av svingaxel.
                torer och specialiserade sig snart på en av   Endast bakhjulet var bromsat. Ett antal proto-
                tidens nyheter, dammsugare. Man hade stor     typer  producerades under några år innan den
                framgång med en lättviktsmodell - vikt 17 kg.   egentliga tillverkningen började 1921. Cyklar-
                Dammsugarna av märket Nilfisk är än idag en   na med motornummer 13-500 kallas Nimbus
                storsäljare.                                  typ A och de därefter, från 1924, typ B. Sam-
                                                              manlagt tillverkades 1252 cyklar av de två
                Under första världskriget började direktör    typerna fram till 1928. I folkmun kallades Nim-
                Fisker konstruera en motorcykel, en prototyp   busmotorcykeln ”Kakkelovnsrøret”
                rullade 1918. Motorn var en fyrcylindrig sid-
                ventilskonstruktion med L-topp på 746 cc. Den   En av A. P. Fiskers söner, civilingenjören
                var tydligt influerad av andra fyrcylindriga   Anders Fisker, var motorintresserad  och till-
                motorcykelmotorer från tiden, framförallt FN   sammans med fadern konstruerade han en
                men även Henderson. Ramen skiljde sig där-    helt ny motorcykel under början av 1930-talet,
                emot från de flesta, det var ingen cykelram   Nimbus typ C. Det var återigen en fyrcylindrig
                med påhängd rektangulär tank. Den nya Nim-    motor på 746 cc, men nu med överliggande
                bus hade ett kraftigt snedställt rör som viktig   kamaxel och halvsfäriska förbränningsrum.

                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10