Page 6 - SNT_3
P. 6
Kakkelovnsrør fotograferade vid årsträffen på Nordsjälland 2009.
Cylinderblock och topp var av gjutjärn medan och konstruera en ny generator och laddnings-
kamaxelhus, växellådshus och oljetråg var av relä. Men man lyckades ta hem kontraktet med
aluminium. Återigen var ramen originell, man försvaret och sålde till polisen och posten samt
hade konstruerat en ram av nitat plattstål som många privata företag. Vid krigsutbrottet 1939
omslöt tank och motor. Kardandriften var kvar, var Nimbus typ C en mycket modern och kon-
men bakaxeln var nu ofjädrad. Fram fanns en kurrenskraftig motorcykel!
teleskopgaffel. Vid tillverkningsstarten 1934
var det en mycket modern maskin. Mycket Målet var nu att tillverka 1000 motorcyklar om
snart fick typ C smeknamnet ”Humlebien” för året, men detta lyckades bara år 1939 och
sitt surrande motorljud. 1952, den sammanlagda produktionen 1934-
1959 blev 12 715 stycken varav uppskatt-
Till skillnad från Kakkelovnsrøret var typ C ningsvis fler än 7500 fortfarande finns kvar.
konstruerad med tanke på en rationell tillverk- Man kan knappast säga att det förekom en
ningsprocess. De äldre motorcyklarna hade löpandebandsproduktion av Nimbus. Tillverk-
varit dyra och komplicerade att tillverka. Trots ningen skedde i grupper av vanligen 25 cyklar
detta hade de blivit kända för tillförlitlighet i taget. Under andra världskriget och särskilt
och god kvalitét. Ett gott bagage inför lanse- under ockupationstiden var produktionen
ringen av den nya Nimbussen. mycket liten och dessutom, troligen med
avsikt, mycket motsägelsefullt dokumenterad.
Som så många andra tillverkare var man ivrig Fabriken gjorde vad den kunde för att inte
att få ut sin produkt på marknaden och ett behöva bidraga till tyskarnas krigsproduktion
antal omständigheter gjorde att man fick lite och detta lyckades också.
mer bråttom än man kanske borde haft. Bland
annat skulle försvaret lägga ut anbud om Nimbus typ C blev aldrig någon exportvara
motorcykelinköp, något man gärna ville vara även om ambitionen fanns, enstaka maskiner
med och konkurrera om. Årsmodell 1934 var exporterades och då vanligen till danskar som
därför inte en helt lyckad konstruktion. Bland bodde utomlands. Den allra största export-
annat fick man göra om smörjningssystemet ordern, 102 motorcyklar till det jugoslaviska
6