Page 6 - SNT_3
P. 6

Kakkelovnsrør fotograferade vid årsträffen på Nordsjälland 2009.



                Cylinderblock och topp var av gjutjärn medan   och konstruera en ny generator och laddnings-
                kamaxelhus, växellådshus och oljetråg var av   relä. Men man lyckades ta hem kontraktet med
                aluminium. Återigen var ramen originell, man   försvaret och sålde till polisen och posten samt
                hade konstruerat en ram av nitat plattstål som   många privata företag. Vid krigsutbrottet 1939
                omslöt tank och motor. Kardandriften var kvar,   var Nimbus typ C en mycket modern och kon-
                men bakaxeln var nu ofjädrad. Fram fanns en   kurrenskraftig motorcykel!
                teleskopgaffel. Vid tillverkningsstarten 1934
                var det en mycket modern maskin. Mycket       Målet var nu att tillverka 1000 motorcyklar om
                snart fick typ C smeknamnet ”Humlebien” för   året, men detta lyckades bara år 1939 och
                sitt surrande motorljud.                      1952, den sammanlagda produktionen 1934-
                                                              1959 blev 12 715 stycken varav uppskatt-
                Till skillnad från Kakkelovnsrøret var typ C   ningsvis fler än 7500 fortfarande finns kvar.
                konstruerad med tanke på en rationell tillverk-  Man kan knappast säga att det förekom en
                ningsprocess. De äldre motorcyklarna hade     löpandebandsproduktion av Nimbus. Tillverk-
                varit dyra och komplicerade att tillverka. Trots   ningen skedde i grupper av vanligen 25 cyklar
                detta hade de blivit kända för tillförlitlighet    i taget. Under andra världskriget och särskilt
                och god kvalitét. Ett gott bagage inför lanse-  under ockupationstiden var produktionen
                ringen av den nya Nimbussen.                  mycket liten och dessutom, troligen med
                                                              avsikt, mycket motsägelsefullt dokumenterad.
                Som så många andra tillverkare var man ivrig   Fabriken gjorde vad den kunde för att inte
                att få ut sin produkt på marknaden och ett    behöva bidraga till tyskarnas krigsproduktion
                antal omständigheter gjorde att man fick lite   och detta lyckades också.
                mer bråttom än man kanske borde haft. Bland
                annat skulle försvaret lägga ut anbud om      Nimbus typ C blev aldrig någon exportvara
                motorcykelinköp, något man gärna ville vara   även om ambitionen fanns, enstaka maskiner
                med och konkurrera om. Årsmodell 1934 var     exporterades och då vanligen till danskar som
                därför inte en helt lyckad konstruktion. Bland   bodde utomlands. Den allra största export-
                annat fick man göra om smörjningssystemet     ordern, 102 motorcyklar till det jugoslaviska


                                                          6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11