Page 17 - SNT_15
P. 17

Från den här vinkeln är det svårt
          att se att framgaffeln är en typ B,
          men röret med fjädern under lyk-
          tan avslöjar saken.


          laren. Det är enkelt att se eftersom   Stötstängerna skall löpa genom hål i ventilhusen på en typ A, detta och
          ingen bagagehållare är monterad.   det lilla avståndet mellan stötstängerna och ventilhusen avslöjar en sen B-
          Här finns skruven med fyrkantigt   motor.
          huvud och ett hål för den kvarts-
                                                                                elliptiska bladfjädern och den lilla
                                                                                ”näbb” som fjädern skall vila på i
                                                                                höjd med muttern som håller spi-
                                                                                ralfjädern till bakfjädringen. Ramen
                                                                                är alltså en typ B. När vi tittar på
                                                                                ramen ser vi också att det saknas
                                                                                ett tvärstag mellan ramjärnen
                                                                                framför första cylindern. Nithålen
                                                                                lyser tomma. Om maskinen skall ut
                                                                                och köra en dag borde man nog
                                                                                sätta dit denna förstyvning.

                                                                                Motorn då? Ja motornumret hörde
                                                                                ju hemma på en typ A, men ser vi
                                                                                på ventilhusen och stötstängerna
                                                                                så säger de något annat. En typ A
                                                                                skall ju ha symmetriska ventilhus
                                                                                med insugningsröret fäst mellan
                                                                                cylindrarna 1 och 2 respektive 3
                                                                                och 4. Här är det tydligt att det är
                                                                                ventilhus och insug till en typ B.
                                                                                Den nedre kanten på ventilhusen
                                                                                mellan cylindrarna är rak så att
                                                                                stötstängerna här nästan går emot
                                                                                ventilhuset, typ B efter nummer
                                                                                1001, alltså.

                                                                                Muséets typ A har då blivit en typ
                                                                                B där lite delar saknas och några
          Ramens bakre del visar att det är en typ B, här syns tvåpunktsfästet för   inte är original, men visst är det en
          bagagehållarens bladfjäder tydligt. Dessutom är bakskärmen felaktig, det   läcker cykel som vi gärna skulle
          skall ju sitta en fettkopp i hålet framför fyrkantstappen. Denna kopp, med   vilja se på vägen någon gång.
          slitknopp, skall gå mot skärmstaget och styra bakgaffeln i sidled.


                                                            17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22