Page 17 - SNT_15
P. 17
Från den här vinkeln är det svårt
att se att framgaffeln är en typ B,
men röret med fjädern under lyk-
tan avslöjar saken.
laren. Det är enkelt att se eftersom Stötstängerna skall löpa genom hål i ventilhusen på en typ A, detta och
ingen bagagehållare är monterad. det lilla avståndet mellan stötstängerna och ventilhusen avslöjar en sen B-
Här finns skruven med fyrkantigt motor.
huvud och ett hål för den kvarts-
elliptiska bladfjädern och den lilla
”näbb” som fjädern skall vila på i
höjd med muttern som håller spi-
ralfjädern till bakfjädringen. Ramen
är alltså en typ B. När vi tittar på
ramen ser vi också att det saknas
ett tvärstag mellan ramjärnen
framför första cylindern. Nithålen
lyser tomma. Om maskinen skall ut
och köra en dag borde man nog
sätta dit denna förstyvning.
Motorn då? Ja motornumret hörde
ju hemma på en typ A, men ser vi
på ventilhusen och stötstängerna
så säger de något annat. En typ A
skall ju ha symmetriska ventilhus
med insugningsröret fäst mellan
cylindrarna 1 och 2 respektive 3
och 4. Här är det tydligt att det är
ventilhus och insug till en typ B.
Den nedre kanten på ventilhusen
mellan cylindrarna är rak så att
stötstängerna här nästan går emot
ventilhuset, typ B efter nummer
1001, alltså.
Muséets typ A har då blivit en typ
B där lite delar saknas och några
Ramens bakre del visar att det är en typ B, här syns tvåpunktsfästet för inte är original, men visst är det en
bagagehållarens bladfjäder tydligt. Dessutom är bakskärmen felaktig, det läcker cykel som vi gärna skulle
skall ju sitta en fettkopp i hålet framför fyrkantstappen. Denna kopp, med vilja se på vägen någon gång.
slitknopp, skall gå mot skärmstaget och styra bakgaffeln i sidled.
17