Page 13 - SNT_15
P. 13
gaffeln ändrades till en svinggaffel
med bottenlänk, avfjädrad av
spiralfjädrar som sitter i ett rör
framför kronröret. En liten ändring
gjordes från ramnummer 1001, de
tidigare smidda muffarna som hållit
gaffelbenen vid den övre delen av
gaffeln görs nu av gjutstål och är
förstärkta av en liten vinge, se foto
på föregående sida.
Kronrörsinfästningen för framgaf-
feln är densamma på typ A och B,
liksom på den senare typ C, Hum-
lebiet. Detta för naturligtvis med
sig att det var lätt att modernisera Bakre bagagefästet på typ A sitter i
en typ A med framgaffeln till en en punkt, fjäderfästet till bakfjäd-
typ B – eller senare till en typ C. ringen. En förnicklad fettkopp sitter
framför fjäderfästet och de två hå-
Men även ramen genomgick för- len framför den är för sidovagns-
ändringar under åren. På prototy- stag.
perna gjordes flera förändringar av
proportioner och vinklar, men inga
sådana ramar är bevarade utan På typ B var däremot bagagehålla-
endast kända från foton. Skillna- rens/sadelns bakre fästarmar fjäd-
derna mellan ramen till en typ A rande, kvartselliptiska bakåtvända
respektive typ B sitter där bak. bladfjädrar med fyra blad som
Dels i formen på de flikar som hål- krävde två fästpunkter på varje
ler fjädrarna till bakhjulsramen och sida i cykelramen. Bladfjäderns
framförallt i fästet till den kombi- främre fästpunkt var skruvad i en
nerade bagagehållaren och bak- fyrkantstapp som i sin tur var
sadeln. Av skattetekniska skäl var skruvad i ett hål i ramen medan
bagagehållaren/baksadeln extra- bladfjäderns bakre fäste var skru-
utrustning på Rören liksom det var ven som höll spiralfjädern till hjul-
på typ C. Bagagehållarens främre upphängningen. Det hela förklaras
fäste var skruvat till förarsadelns bäst av bilderna.
fästskruvar och det bakre fäst vid
det övre fjäderfästet till bakhjulet.
Det var det bakre fästet som skilj-
de sig mellan typ A och B.
Bagagehållaren/sadeln till typ A
var ofjädrad i förhållande till
ramen, endast en del av hållaren,
den del där man fäste bagaget
eller sittdynan var avfjädrad i för-
hållande till resten av hållaren/
sätet. Fjädern var en kvartselliptisk
bladfjäder med två blad. Bagage-
hållaren var då fäst i motorcykel-
ramen i endast en punkt på varje
sida där bak, i samma skruv som
höll spiralfjädern till hjulupphäng- Bakre bagagefästet på typ B sitter i
ningen. Observera att den kvarts- två punkter, fjäderfästet till bak-
elliptiska bladfjädern inte syns på fjädringen och en fyrkantig tapp
bilden överst i nästa spalt. som är skruvad i ramen. Här är
tappen svartlackerad, annars är
den ofta förnicklad.
Framgaffelns utveckling under
åren. Överst prototyp 0, så proto- Bagagehållare/baksäte finns också
typerna 1-12, den tredje är Nim- av olika typer, men eftersom dessa
bus typ A 1921-23 och underst typ var extrautrustning och det fanns
B 1924-28. Den översta teckningen ”piratdelar” så är de otillförlitliga
är från Fisker & Nielsens arkiv, de när det gäller identifikation. Sär-
övriga är av René Friborg Ander- skilt som de är lätta att anpassa till
sen. Efter Andersen och Jørgensen. de olika ramutförandena.
13