Page 13 - SNT_15
P. 13

gaffeln ändrades till en svinggaffel
                                             med bottenlänk, avfjädrad av
                                             spiralfjädrar som sitter i ett rör
                                             framför kronröret. En liten ändring
                                             gjordes från ramnummer 1001, de
                                             tidigare smidda muffarna som hållit
                                             gaffelbenen vid den övre delen av
                                             gaffeln görs nu av gjutstål och är
                                             förstärkta av en liten vinge, se foto
                                             på föregående sida.

                                             Kronrörsinfästningen för framgaf-
                                             feln är densamma på typ A och B,
                                             liksom på den senare typ C, Hum-
                                             lebiet. Detta för naturligtvis med
                                             sig att det var lätt att modernisera   Bakre bagagefästet på typ A sitter i
                                             en typ A med framgaffeln till en   en punkt, fjäderfästet till bakfjäd-
                                             typ B – eller senare till en typ C.   ringen. En förnicklad fettkopp sitter
                                                                                framför fjäderfästet och de två hå-
                                             Men även ramen genomgick för-      len framför den är för sidovagns-
                                             ändringar under åren. På prototy-  stag.
                                             perna gjordes flera förändringar av
                                             proportioner och vinklar, men inga
                                             sådana ramar är bevarade utan      På typ B var däremot bagagehålla-
                                             endast kända från foton. Skillna-  rens/sadelns bakre fästarmar fjäd-
                                             derna mellan ramen till en typ A   rande, kvartselliptiska bakåtvända
                                             respektive typ B sitter där bak.   bladfjädrar med fyra blad som
                                             Dels i formen på de flikar som hål-  krävde två fästpunkter på varje
                                             ler fjädrarna till bakhjulsramen och   sida i cykelramen. Bladfjäderns
                                             framförallt i fästet till den kombi-  främre fästpunkt var skruvad i en
                                             nerade bagagehållaren och bak-     fyrkantstapp som i sin tur var
                                             sadeln. Av skattetekniska skäl var   skruvad i ett hål i ramen medan
                                             bagagehållaren/baksadeln extra-    bladfjäderns bakre fäste var skru-
                                             utrustning på Rören liksom det var   ven som höll spiralfjädern till hjul-
                                             på typ C. Bagagehållarens främre   upphängningen. Det hela förklaras
                                             fäste var skruvat till förarsadelns   bäst av bilderna.
                                             fästskruvar och det bakre fäst vid
                                             det övre fjäderfästet till bakhjulet.
                                             Det var det bakre fästet som skilj-
                                             de sig mellan typ A och B.

                                             Bagagehållaren/sadeln till typ A
                                             var ofjädrad i förhållande till
                                             ramen, endast en del av hållaren,
                                             den del där man fäste bagaget
                                             eller sittdynan var avfjädrad i för-
                                             hållande till resten av hållaren/
                                             sätet. Fjädern var en kvartselliptisk
                                             bladfjäder med två blad. Bagage-
                                             hållaren var då fäst i motorcykel-
                                             ramen i endast en punkt på varje
                                             sida där bak, i samma skruv som
                                             höll spiralfjädern till hjulupphäng-  Bakre bagagefästet på typ B sitter i
                                             ningen. Observera att den kvarts-  två punkter, fjäderfästet till bak-
                                             elliptiska bladfjädern inte syns på   fjädringen och en fyrkantig tapp
                                             bilden överst i nästa spalt.       som är skruvad i ramen. Här är
                                                                                tappen svartlackerad, annars är
                                                                                den ofta förnicklad.
                                             Framgaffelns utveckling under
                                             åren. Överst prototyp 0, så proto-  Bagagehållare/baksäte finns också
                                             typerna 1-12, den tredje är Nim-   av olika typer, men eftersom dessa
                                             bus typ A 1921-23 och underst typ   var extrautrustning och det fanns
                                             B 1924-28. Den översta teckningen   ”piratdelar” så är de otillförlitliga
                                             är från Fisker & Nielsens arkiv, de   när det gäller identifikation. Sär-
                                             övriga är av René Friborg Ander-   skilt som de är lätta att anpassa till
                                             sen. Efter Andersen och Jørgensen.   de olika ramutförandena.


                                                            13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18