Page 14 - SNT_15
P. 14
Motorns konstruktion ändrades på
flera punkter under produktions-
tiden, men det var för det mesta
ändringar som inte syntes utifrån.
Vad gäller ventilhus, stötstångs-
arrangement, samt insugningsrör
och förgasare var ändringarna dock
synliga. Vi förbigår här de varianter
som bara fanns på prototyperna
eftersom inga prototyper är beva-
rade, endast några fragment av
dem finns kvar.
Insugningsportarna på ventilhusen
typ A satt symmetriskt i mitten av
huset. Ventilhusen sitter på högra
sidan av motorn med avgassidan
mot höger och insugssidan in mot
motorcykelns mittaxel. Insugsröret
ansluter till det främre ventilhuset
mellan cylinder 1 och cylinder 2
och till det bakre mellan cylinder 3
och 4. Därefter korsar insuget
cylindrarna så att förgasaren an-
sluter till insuget på vänstra sidan
av motorn, mellan cylinder 2 och Insugssidan av Nimbus nr 137, alltså en typ A tillverkad 1922. Den stora
cylinder 3. förgasaren är monterad hängande och insugningsröret korsar motorn till
de symmetriska ventilhusen. Den ”bygel” som syns på förgasarens högra
Förgasaren på typ A hänger under sida är kroken som man manövrerar choken med.
insugningsröret som i sin tur är
fäst vid ventilhusen med två skru- Det som A/S Fisker & Nielsen tog Vid ramnummer 501, alltså vid
var placerade ovanför varandra i till sig av Scheblerförgasarens kon- introduktionen av typ B, kom också
varje ventilhus från ramnummer struktion var det variabla bensin- en ny förgasare. Detta var en hori-
14. Tidigare, på prototyperna, munstycket. Nimbusförgasaren av sontalförgasare med kolvformad
hade skruvarna varit placerade 1921 års modell saknade de två trottel. En koniskt slipad nål i trot-
parvis längs en horisontell linje. luftintagen som Scheblers förgasa- teln styr bensintillförseln och cho-
re hade, men bensinmunstycket keanordningen manövreras liksom
Förgasaren till typ A kallar fabriken med en nål som styrs av en kam vid typ A med en krok som dras ut
en förgasare efter Scheblers prin- på gasreglaget finns där. Förgasa- eller skjuts in och vrids för att stäl-
cip. Den genomgick några små för- ren är ganska svår att justera, las i olika hack.
ändringar under åren, bland annat antingen går den bra på tomgång
krympte flottörhuset något. eller vid högre varv. Samtidigt med den nya förgasaren
Vad var då en förgasare av Scheblers typ? En tidig Scheblerförgasare var modell H förändrades också ventilhus och
som användes på många amerikanska standardmotorcyklar under perioden 1908- insugningsrör. Om man ser det
1926, bland annat på Harley Davidson F och J. Denna förgasare hade två luftintag, från förgasarsidan, alltså från
ett fast för tomgångsluft och ett fjäderbelastat som fungerade vid högre motorhas- motorcykelns vänstra sida, är ven-
tigheter. Finessen låg i det variabla bensinmunstycket där en nål ökade eller ströp tilhusen liksom tidigare samman-
mängden bensin i bränsle/luft blandningen. Nålen styrdes av en kam som i sin tur byggda två och två. Nu är de där-
påverkades av gasvajern som direkt manövrerade den kombinerade choken och emot spegelvända mot varandra
trotteln. och med insugsöppningarna i
Vid kallstart sögs luften in endast genom det fasta luftintaget och det fjäderbelasta- motorns mitt, mellan cylinder 2
de luftintaget var helt stängt genom att fjädern spändes. Eftersom det fasta luftin- och 3. Förgasarens öppning mot
taget var av liten diameter fick luften förbi bensinmunstycket hög hastighet samti- insuget har därför två öppningar
digt som nålen i bensinventilen släppte fram mycket bensin. Motorn fick därmed en bredvid varandra.
fet blandning vid kallstarten.
Vid varm motor på tomgång kommer luften fortfarande genom det fasta startluftin-
taget, men det fjäderbelastade intaget kan nu göra tjänst eftersom fjädern har
slaknats. Nålen i bensinmunstycket är nästan stängd och trotteln är stängd, så när
som ett hack i trottelytan. Detta ger en mager tomgångsblandning. Om gasreglaget
öppnas mera öppnas också trotteln mera, motorn vill ha mera luft och det fjäderbe-
lastade luftintaget öppnas något samtidigt som gasvajern även påverkar kammen
som styr nålen i bensinmunstycket så att mer bränsle sugs in i motorn. Med rätt
justerad förgasare fås på detta sätt en någorlunda blandning av bränsle och luft vid
olika motorhastigheter och belastningar. Svårigheten är att ställa in rörelsen hos
den kam som kontrollerar bränslenålen. Här är den totala rörelsen mycket liten och
därmed kraven på korrekt inställning stora. Scheblerförgasare vid fullt pådrag.
Källa: http://webspace.webring.com/people/qp/pravg/schebler.htm
14