Page 14 - SNT_15
P. 14

Motorns konstruktion ändrades på
        flera punkter under produktions-
        tiden, men det var för det mesta
        ändringar som inte syntes utifrån.
        Vad gäller ventilhus, stötstångs-
        arrangement, samt insugningsrör
        och förgasare var ändringarna dock
        synliga. Vi förbigår här de varianter
        som bara fanns på prototyperna
        eftersom inga prototyper är beva-
        rade, endast några fragment av
        dem finns kvar.

        Insugningsportarna på ventilhusen
        typ A satt symmetriskt i mitten av
        huset. Ventilhusen sitter på högra
        sidan av motorn med avgassidan
        mot höger och insugssidan in mot
        motorcykelns mittaxel. Insugsröret
        ansluter till det främre ventilhuset
        mellan cylinder 1 och cylinder 2
        och till det bakre mellan cylinder 3
        och 4. Därefter korsar insuget
        cylindrarna så att förgasaren an-
        sluter till insuget  på vänstra sidan
        av motorn, mellan cylinder 2 och    Insugssidan av Nimbus nr 137, alltså en typ A tillverkad 1922. Den stora
        cylinder 3.                         förgasaren är monterad hängande och insugningsröret korsar motorn till
                                            de symmetriska ventilhusen. Den ”bygel” som syns på förgasarens högra
        Förgasaren på typ A hänger under    sida är kroken som man manövrerar choken med.
        insugningsröret som i sin tur är
        fäst vid ventilhusen med två skru-  Det som A/S Fisker & Nielsen tog   Vid ramnummer 501, alltså vid
        var placerade ovanför varandra i    till sig av Scheblerförgasarens kon-  introduktionen av typ B, kom också
        varje ventilhus från ramnummer      struktion var det variabla bensin-  en ny förgasare. Detta var en hori-
        14. Tidigare, på prototyperna,      munstycket. Nimbusförgasaren av    sontalförgasare med kolvformad
        hade skruvarna varit placerade      1921 års modell saknade de två     trottel. En koniskt slipad nål i trot-
        parvis längs en horisontell linje.   luftintagen som Scheblers förgasa-  teln styr bensintillförseln och cho-
                                            re hade, men bensinmunstycket      keanordningen manövreras liksom
        Förgasaren till typ A kallar fabriken   med en nål som styrs av en kam   vid typ A med en krok som dras ut
        en förgasare efter Scheblers prin-  på gasreglaget finns där. Förgasa-  eller skjuts in och vrids för att stäl-
        cip. Den genomgick några små för-   ren är ganska svår att justera,    las i olika hack.
        ändringar under åren, bland annat   antingen går den bra på tomgång
        krympte flottörhuset något.         eller vid högre varv.              Samtidigt med den nya förgasaren
        Vad var då en förgasare av Scheblers typ?  En tidig Scheblerförgasare var modell H   förändrades också ventilhus och
        som användes på många amerikanska standardmotorcyklar under perioden 1908-  insugningsrör. Om man ser det
        1926, bland annat på Harley Davidson F och J. Denna förgasare hade två luftintag,   från förgasarsidan, alltså från
        ett fast för tomgångsluft och ett fjäderbelastat som fungerade vid högre motorhas-  motorcykelns vänstra sida, är ven-
        tigheter. Finessen låg i det variabla bensinmunstycket där en nål ökade eller ströp   tilhusen liksom tidigare samman-
        mängden bensin i bränsle/luft blandningen. Nålen styrdes av en kam som i sin tur   byggda två och två. Nu är de där-
        påverkades av gasvajern som direkt manövrerade den kombinerade choken och   emot spegelvända mot varandra
        trotteln.                                                              och med insugsöppningarna i

        Vid kallstart sögs luften in endast genom det fasta luftintaget och det fjäderbelasta-  motorns mitt, mellan cylinder 2
        de luftintaget var helt stängt genom att fjädern spändes. Eftersom det fasta luftin-  och 3. Förgasarens öppning mot
        taget var av liten diameter fick luften förbi bensinmunstycket hög hastighet samti-  insuget har därför två öppningar
        digt som nålen i bensinventilen släppte fram mycket bensin. Motorn fick därmed en   bredvid varandra.
        fet blandning vid kallstarten.

        Vid varm motor på tomgång kommer luften fortfarande genom det fasta startluftin-
        taget, men det fjäderbelastade intaget kan nu göra tjänst eftersom fjädern har
        slaknats. Nålen i bensinmunstycket är nästan stängd och trotteln är stängd, så när
        som ett hack i trottelytan. Detta ger en mager tomgångsblandning. Om gasreglaget
        öppnas mera öppnas också trotteln mera, motorn vill ha mera luft och det fjäderbe-
        lastade luftintaget öppnas något samtidigt som gasvajern även påverkar kammen
        som styr nålen i bensinmunstycket  så att mer bränsle sugs in i motorn. Med rätt
        justerad förgasare fås på detta sätt en någorlunda blandning av bränsle och luft vid
        olika motorhastigheter och belastningar. Svårigheten är att ställa in rörelsen hos
        den kam som kontrollerar bränslenålen. Här är den totala rörelsen mycket liten och
        därmed kraven på korrekt inställning stora.                            Scheblerförgasare vid fullt pådrag.
        Källa:  http://webspace.webring.com/people/qp/pravg/schebler.htm

                                                            14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19