Page 15 - SNT_15
P. 15

Ytterligare några synliga skillnader
                                                                                finns mellan typ A och typ B. I ori-
                                                                                ginal hade båda ett stöd på fram-
                                                                                hjulet och ett stöd på bakhjulet,
                                                                                idag har de flesta ett sidostöd.
                                                                                Bakhjulsstödet var detsamma på
                                                                                båda typerna medan framhjulsstö-
                                                                                den är olika. Det främre stödet på
                                                                                typ A är en stabil konstruktion som
                                                                                är bredare vid foten än vid fästet i
                                                                                gaffeln. På typ B finns ett mindre
                                                                                stabilt ställ som är smalare vid
                                                                                foten än vid fästet.

                                                                                En annan skillnad är växelanord-
                                                                                ningen. På typ A fanns en säker-
                                                                                hetsanordning som gjorde att man
                                                                                inte kunde flytta växelspaken ur
                                                                                läge om man inte hade frikopplat,
                                                                                men detta togs bort på typ B.
                                                                                Anordningen ser ut som en klo
                                                                                längst ned på växelspaken, men
                                                                                den är oftast avmonterad idag.





          Horisontalförgasaren och insuget till typ B ovan, är helt annorlunda än till
          typ A. Detta är den sista varianten monterad på cyklarna 1001 till och
          med 1252. Skillnaden är den vulst som finns på förgasarens övre del som   I 1924 års reservdelskatalog avbil-
          en förstärkning för fästet av gasvajern. Vulsten saknades på förgasarna   das växelspaken på detta sätt. Till
          till 500-1000, den äldre förgasaren hade också en låsskruv invid luftinta-  vänster syns klon för säkerhets-
          get.                                                                  spärren. I bildtexten står: Gear-
                                                                                stang levereres uden Laas. Det var
                                                                                troligen så att man inte fått fram
          Fyra bultar håller förgasaren vid in-
          sugsrören, de är placerade klockan                                    något foto på den nya växelspaken
          elva och klockan fem respektive                                       utan klo.
          klockan ett och klockan sju.

          Ventilhusens utseende vid stöt-                                       Avsikten med den här artikeln är
          stängerna kan också vara en hjälp                                     inte att vi skall stirra oss blinda på
          vid identifikation av de olika Rörty-                                 vad som är original och inte, på de
          perna. Vi skall då se på motorns                                      Kakelugnsrör vi ser. Nej meningen
          högra sida. På de första typ A,                                       är att mera kunskap om de föränd-
          nummer 13-301, går stötstängerna                                      ringar man gjorde på motorcyklar-
          genom hål både i ventilhusens bas                                     na under produktionstiden skall
          mellan fästena till cylindrarna och i                                 hjälpa oss se mera än ”bara en
          ventilhusens övre del, närmast     Stötstänger på typ A av den senare   gammal fin motorcykel” när vi ser
          vipparmarna. På de senare typ A,   typen, 302-500.                    ett Rör. Ökad kunskap ger ett stör-
          302-500, ändrades ventilhusens                                        re intresse.
          nedre del så att stötstängerna
          löper fritt vid ventilhusets bas och                                  Ett Kakelugnsrör är en fantastisk
          endast hålen mellan vipparmarna                                       motorcykel, både för sin tid och
          är kvar.                                                              idag. Det viktigaste tycker jag är
                                                                                att de körs och syns och ger sina
          På typ B går stötstängerna helt fritt                                 ägare och oss andra glädje. Sedan
          från ventilhusen, men även här                                        har det ingen betydelse om det är
          finns två varianter. På motor 501-                                    några delar som egentligen inte är
          1000 är ventilhusbasen bakom                                          original, om man monterat en för-
          stötstängerna rundad så att stöt-                                     gasare från en typ C eller något
          stängerna går på ett litet avstånd                                    annat. Även ”årsringarna” i form
          från basen. På motor 1001-1252 är                                     av slitage och tidigare ägares om-
          däremot basens kant rak så att                                        byggnader skall få synas.
          stötstängerna här nästan har kon-  Stötstänger på typ B av den senare
          takt med ventilhuset.              typen, 1001-1252.                  Rören har haft långa liv.             □


                                                            15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20