Page 15 - SNT_15
P. 15
Ytterligare några synliga skillnader
finns mellan typ A och typ B. I ori-
ginal hade båda ett stöd på fram-
hjulet och ett stöd på bakhjulet,
idag har de flesta ett sidostöd.
Bakhjulsstödet var detsamma på
båda typerna medan framhjulsstö-
den är olika. Det främre stödet på
typ A är en stabil konstruktion som
är bredare vid foten än vid fästet i
gaffeln. På typ B finns ett mindre
stabilt ställ som är smalare vid
foten än vid fästet.
En annan skillnad är växelanord-
ningen. På typ A fanns en säker-
hetsanordning som gjorde att man
inte kunde flytta växelspaken ur
läge om man inte hade frikopplat,
men detta togs bort på typ B.
Anordningen ser ut som en klo
längst ned på växelspaken, men
den är oftast avmonterad idag.
Horisontalförgasaren och insuget till typ B ovan, är helt annorlunda än till
typ A. Detta är den sista varianten monterad på cyklarna 1001 till och
med 1252. Skillnaden är den vulst som finns på förgasarens övre del som I 1924 års reservdelskatalog avbil-
en förstärkning för fästet av gasvajern. Vulsten saknades på förgasarna das växelspaken på detta sätt. Till
till 500-1000, den äldre förgasaren hade också en låsskruv invid luftinta- vänster syns klon för säkerhets-
get. spärren. I bildtexten står: Gear-
stang levereres uden Laas. Det var
troligen så att man inte fått fram
Fyra bultar håller förgasaren vid in-
sugsrören, de är placerade klockan något foto på den nya växelspaken
elva och klockan fem respektive utan klo.
klockan ett och klockan sju.
Ventilhusens utseende vid stöt- Avsikten med den här artikeln är
stängerna kan också vara en hjälp inte att vi skall stirra oss blinda på
vid identifikation av de olika Rörty- vad som är original och inte, på de
perna. Vi skall då se på motorns Kakelugnsrör vi ser. Nej meningen
högra sida. På de första typ A, är att mera kunskap om de föränd-
nummer 13-301, går stötstängerna ringar man gjorde på motorcyklar-
genom hål både i ventilhusens bas na under produktionstiden skall
mellan fästena till cylindrarna och i hjälpa oss se mera än ”bara en
ventilhusens övre del, närmast Stötstänger på typ A av den senare gammal fin motorcykel” när vi ser
vipparmarna. På de senare typ A, typen, 302-500. ett Rör. Ökad kunskap ger ett stör-
302-500, ändrades ventilhusens re intresse.
nedre del så att stötstängerna
löper fritt vid ventilhusets bas och Ett Kakelugnsrör är en fantastisk
endast hålen mellan vipparmarna motorcykel, både för sin tid och
är kvar. idag. Det viktigaste tycker jag är
att de körs och syns och ger sina
På typ B går stötstängerna helt fritt ägare och oss andra glädje. Sedan
från ventilhusen, men även här har det ingen betydelse om det är
finns två varianter. På motor 501- några delar som egentligen inte är
1000 är ventilhusbasen bakom original, om man monterat en för-
stötstängerna rundad så att stöt- gasare från en typ C eller något
stängerna går på ett litet avstånd annat. Även ”årsringarna” i form
från basen. På motor 1001-1252 är av slitage och tidigare ägares om-
däremot basens kant rak så att byggnader skall få synas.
stötstängerna här nästan har kon- Stötstänger på typ B av den senare
takt med ventilhuset. typen, 1001-1252. Rören har haft långa liv. □
15