Page 16 - SNT_15
P. 16

Röret på Ängelholms Tekniska museum

        Det finns, vad vi säkert vet, tre
        stycken Kakelugnsrör i Sverige,
        fast det går naturligtvis rykten om
        flera på olika ställen i landet. Vi
        hade under flera somrar talat om
        att göra en Nimbustur till Ängel-
        holm för att se en av dem, Roland
        och jag. Motorcykeln står på
        Ängelholms Tekniska museum i
        Hembygdsparken. Muséet är bara
        öppet sommartid och tiden gick så
        den sista öppna helgen 2014 blev
        det äntligen av. Planen var att köra
        Nimbus givetvis, men vädrets
        makter var inte med oss. Dagen
        randades med tungt och intensivt
        dagsregn så med tanke på kamera
        och lite vanlig bekvämlighet så
        blev det bil istället. Vi blev blöta
        nog på hemresan från årsträffen
        ett par helger tidigare.

        För den tekniskt intresserade är
        Ängelholm kanske mest känt för
        Trafikverkets Banmuseum, den del    Målet för vår resa stod trångt i ett hörn.
        av Sveriges Järnvägsmuseum som
        är inriktat mest på själva järnvä-  Scout och en Harley från tjugo-    och så att det var en fyrcylindrig
        gen, till skillnad från muséet i Gäv-  talet. För oss var det först och   motor, ioe, det vill säga inlet over
        le som visar lok och vagnar. Men    främst Röret som drog så den sto-  exhaust. Slutligen cylinderdimen-
        det lilla tekniska muséet i Hem-    ra cykel- och motorcykelsalen blev   sioner och slagvolym. Ramnumret
        bygdparken visade sig också vara    första målet.                      på kronröret var 97 och efter
        väl värt ett besök, inte minst för                                     diverse gymnastiska övningar kun-
        motorcyklarnas skull.               Där stod den, längst in i hörnet,   de vi konstatera att motornumret
                                            lite svår att komma till och ganska   var N436. Detta skulle ge en typ A
        Det började redan vid entrén där    svår att fotografera. Informationen   tillverkad tidigt 1922 och med en
        en rad med tre motorcyklar, en      var knapphändig: Nimbus            motor från 1923. Motorcykeln är i
        Triumph från 1912, en tidig Indian   ”Kakelugnsröret” 1922, Danmark    relativt fint skick som syns av
                                                                               bilderna, men bromsen på bakhju-
                                                                               let är inte monterad, broms- samt
                                                                               kopplingshandtag saknas och för-
                                                                               gasaren är från ett Humlebi. Gas-
                                                                               lyktan är av AGAs tillverkning, men
                                                                               från en annan äldre motorcykel,
                                                                               eller möjligen en bil av storleken
                                                                               att döma, och gasflaskan hade
                                                                               monterats på det ena gaffelbenet.

                                                                               Med hjälp av informationen i arti-
                                                                               keln om skillnaderna mellan typ A
                                                                               och B på sidan 8 och framåt här i
                                                                               tidningen skall vi nu studera cykeln
                                                                               lite närmare.

                                                                               Först ser vi naturligtvis att fram-
                                                                               gaffeln inte är typ A utan typ B,
                                                                               men av den äldre modellen, besla-
                                                                               get på gaffeln har inte den flik som
                                                                               infördes vid ramnummer 1001. Ser
                                                                               vi nu på den bakre delen av
                                                                               cykeln, vid fästet för bakfjädringen
                                                                               så upptäcker vi kännetecknet på
                                                                               en ram av typ B, tvåpunktsfästet
        Vid entrén stod Triumph 1912, Indian Scout och Harley.                 för den främre delen av bagagehål-


                                                            16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21