Page 16 - SNT_15
P. 16
Röret på Ängelholms Tekniska museum
Det finns, vad vi säkert vet, tre
stycken Kakelugnsrör i Sverige,
fast det går naturligtvis rykten om
flera på olika ställen i landet. Vi
hade under flera somrar talat om
att göra en Nimbustur till Ängel-
holm för att se en av dem, Roland
och jag. Motorcykeln står på
Ängelholms Tekniska museum i
Hembygdsparken. Muséet är bara
öppet sommartid och tiden gick så
den sista öppna helgen 2014 blev
det äntligen av. Planen var att köra
Nimbus givetvis, men vädrets
makter var inte med oss. Dagen
randades med tungt och intensivt
dagsregn så med tanke på kamera
och lite vanlig bekvämlighet så
blev det bil istället. Vi blev blöta
nog på hemresan från årsträffen
ett par helger tidigare.
För den tekniskt intresserade är
Ängelholm kanske mest känt för
Trafikverkets Banmuseum, den del Målet för vår resa stod trångt i ett hörn.
av Sveriges Järnvägsmuseum som
är inriktat mest på själva järnvä- Scout och en Harley från tjugo- och så att det var en fyrcylindrig
gen, till skillnad från muséet i Gäv- talet. För oss var det först och motor, ioe, det vill säga inlet over
le som visar lok och vagnar. Men främst Röret som drog så den sto- exhaust. Slutligen cylinderdimen-
det lilla tekniska muséet i Hem- ra cykel- och motorcykelsalen blev sioner och slagvolym. Ramnumret
bygdparken visade sig också vara första målet. på kronröret var 97 och efter
väl värt ett besök, inte minst för diverse gymnastiska övningar kun-
motorcyklarnas skull. Där stod den, längst in i hörnet, de vi konstatera att motornumret
lite svår att komma till och ganska var N436. Detta skulle ge en typ A
Det började redan vid entrén där svår att fotografera. Informationen tillverkad tidigt 1922 och med en
en rad med tre motorcyklar, en var knapphändig: Nimbus motor från 1923. Motorcykeln är i
Triumph från 1912, en tidig Indian ”Kakelugnsröret” 1922, Danmark relativt fint skick som syns av
bilderna, men bromsen på bakhju-
let är inte monterad, broms- samt
kopplingshandtag saknas och för-
gasaren är från ett Humlebi. Gas-
lyktan är av AGAs tillverkning, men
från en annan äldre motorcykel,
eller möjligen en bil av storleken
att döma, och gasflaskan hade
monterats på det ena gaffelbenet.
Med hjälp av informationen i arti-
keln om skillnaderna mellan typ A
och B på sidan 8 och framåt här i
tidningen skall vi nu studera cykeln
lite närmare.
Först ser vi naturligtvis att fram-
gaffeln inte är typ A utan typ B,
men av den äldre modellen, besla-
get på gaffeln har inte den flik som
infördes vid ramnummer 1001. Ser
vi nu på den bakre delen av
cykeln, vid fästet för bakfjädringen
så upptäcker vi kännetecknet på
en ram av typ B, tvåpunktsfästet
Vid entrén stod Triumph 1912, Indian Scout och Harley. för den främre delen av bagagehål-
16