Page 12 - SNT_15
P. 12
Typ A och typ B
Den gamle Nimbus, som fabriken Här skall vi med hjälp av de synli- de flesta fall ordentligt ombyggda
ofta kallade Rören när den nya, typ ga yttre ändringarna försöka reda med nyare delar och när de senare
C, var i produktion, hade en lång ut hur man kan se skillnad på en renoverades användes ibland delar
tid från det att de första ritningar- typ A och en typ B och kanske göra med mycket olika ålder till att byg-
na gjordes till dess att produktion ännu exaktare dateringar av de ga upp en maskin. Detta med
och försäljning kom igång. För typ cyklar vi ser i olika sammanhang. Rörens ombyggnader när de fortfa-
C rörde det sig troligen om cirka Artikeln bygger naturligtvis till rande var bruksmaskiner kan man
tre år, medan det för Rören kan största delen på den oumbärliga läsa om i SNT nummer 6.
handla om kanske det dubbla. Om boken om Rören, Nimbus 1918-28,
vi får tro P.A. Fisker så började Kakkelovnsrøret av René Friborg Den tydligaste utseendemässiga
man fundera på motorcykeltillverk- Andersen och Knud Jørgensen. skillnaden mellan typ A och typ B
ning ”redan före kriget”, det vill Men stor hjälp har jag också haft är framgaffeln. Den första prototy-
säga senast sommaren 1914. De av samtal med Poul Jørss, Henning pen, prototyp 0 som den kallas i
första provkörningarna av det som Pedersen och flera andra. Pouls Andersens och Jørgensens bok,
idag kallas prototyp 0 skall ha kunskaper och arkiv är en nästan hade en gaffelkonstruktion som
skett strax efter vapenstilleståndet outsinlig källa till kunskap om Nim- helst skall glömmas. Enligt Bjarne
1918. Den egentliga produktionen busmotorcyklarna. Henning, Skov Andersen, som byggde upp
började inte på allvar förrän 1921 Rørdoktorn kallad, har renoverat ett Rör med sådan framgaffel, var
med femtio tillverkade motorcyk- ett stort antal Rör och reparerat köregenskaperna i det närmaste
lar. Under 1919 och 1920 hade ännu flera. Båda är mycket frikos- livsfarliga, i alla fall när den gick
bara prototyperna 2-10 tillverkats. tiga med att dela med sig av sina som solomaskin.
Man kan alltså tänka sig att det var kunskaper. Naturligtvis har alla
en relativt färdig produkt man Rörägare jag frågat varit mycket De följande prototyperna, fram till
släppte ut på marknaden, i alla fall hjälpsamma också och tålmodigt och med nr 12, fick en mera stan-
mer utprovad än vad man hade förklarat sakernas tillstånd. dardbetonad framgaffel av parallel-
haft möjlighet till med typ C år logram-typ, liknande den som
1934. Ändå var det flera ändringar Det är viktigt att komma ihåg att många europeiska motorcyklar
som genomfördes tidigt i produk- de olika egenskaperna som karak- hade. Två spiralfjädrar, placerade i
tionen, ja så många att man talar täriserade typ A respektive typ B höjd med kronröret, stod för av-
om två typer av Kakelugnsrör, typ gällde när motorcyklarna lämnade fjädringen.
A fram till och med ramnummer fabriken på Peter Bangsvej. Sedan
500 och typ B från nummer 501 kan naturligtvis mycket ha hänt. Produktionsmodellerna 13-500, typ
och resten av produktionen fram Många av Rören har levt ett hårt A, fick en annan framgaffel av tun-
till och med mc 1252. Men det in- liv från 1930-talet och framöver. na stålrör som slaglöddes samman
fördes även en hel del ändringar De som överlevde Andra Världskri- i muffar till en fast rektangulär
exempelvis vid ramnummer 60-61. get och fortfarande rullade blev i konstruktion. En rörlig bottenlänk
bar framaxeln och var avfjädrad av
en spiralfjäder inuti ytterligare ett
tunt rör på varje sida.
Framgaffel till en sen typ B. Obser-
vera den lilla vingen på muffen.
Prototyp 0, den första Nimbusen. Observera framgaffeln och framaxelns
position långt framför kronrörets förlängning. Ramen är också annorlunda Med år 1924 gjorde man flera änd-
än på de senare Rören, framförallt är tanken mer horisontell. Prototyp 0 ringar i konstruktionen från och
existerar inte längre, flera av delarna användes till att bygga prototyp 1. med ramnummer 501. Detta är
Förgasaren är en Schebler model H, se sid. 10. Från Poul Jørss arkiv.
alltså den första av typ B. Fram-
12