Page 12 - SNT_15
P. 12

Typ A och typ B

        Den gamle Nimbus, som fabriken      Här skall vi med hjälp av de synli-  de flesta fall ordentligt ombyggda
        ofta kallade Rören när den nya, typ   ga yttre ändringarna försöka reda   med nyare delar och när de senare
        C, var i produktion, hade en lång   ut hur man kan se skillnad på en   renoverades användes ibland delar
        tid från det att de första ritningar-  typ A och en typ B och kanske göra   med mycket olika ålder till att byg-
        na gjordes till dess att produktion   ännu exaktare dateringar av de   ga upp en maskin. Detta med
        och försäljning kom igång. För typ   cyklar vi ser i olika sammanhang.   Rörens ombyggnader när de fortfa-
        C rörde det sig troligen om cirka   Artikeln bygger naturligtvis till   rande var bruksmaskiner kan man
        tre år, medan det för Rören kan     största delen på den oumbärliga    läsa om i SNT nummer 6.
        handla om kanske det dubbla. Om     boken om Rören, Nimbus 1918-28,
        vi får tro P.A. Fisker så började   Kakkelovnsrøret av René Friborg    Den tydligaste utseendemässiga
        man fundera på motorcykeltillverk-  Andersen och Knud Jørgensen.       skillnaden mellan typ A och typ B
        ning ”redan före kriget”, det vill   Men stor hjälp har jag också haft   är framgaffeln. Den första prototy-
        säga senast sommaren 1914. De       av samtal med Poul Jørss, Henning   pen, prototyp 0 som den kallas i
        första provkörningarna av det som   Pedersen och flera andra. Pouls    Andersens och Jørgensens bok,
        idag kallas prototyp 0 skall ha     kunskaper och arkiv är en nästan   hade en gaffelkonstruktion som
        skett strax efter vapenstilleståndet   outsinlig källa till kunskap om Nim-  helst skall glömmas. Enligt Bjarne
        1918. Den egentliga produktionen    busmotorcyklarna. Henning,         Skov Andersen, som byggde upp
        började inte på allvar förrän 1921   Rørdoktorn kallad, har renoverat   ett Rör med sådan framgaffel, var
        med femtio tillverkade motorcyk-    ett stort antal Rör och reparerat   köregenskaperna i det närmaste
        lar. Under 1919 och 1920 hade       ännu flera. Båda är mycket frikos-  livsfarliga, i alla fall när den gick
        bara prototyperna 2-10 tillverkats.   tiga med att dela med sig av sina   som solomaskin.
        Man kan alltså tänka sig att det var   kunskaper. Naturligtvis har alla
        en relativt färdig produkt man      Rörägare jag frågat varit mycket   De följande prototyperna, fram till
        släppte ut på marknaden, i alla fall   hjälpsamma också och tålmodigt   och med nr 12, fick en mera stan-
        mer utprovad  än vad man hade       förklarat sakernas tillstånd.      dardbetonad framgaffel av parallel-
        haft möjlighet till med typ C år                                       logram-typ, liknande den som
        1934. Ändå var det flera ändringar   Det är viktigt att komma ihåg att   många europeiska motorcyklar
        som genomfördes tidigt i produk-    de olika egenskaperna som karak-   hade. Två spiralfjädrar, placerade i
        tionen, ja så många att man talar   täriserade typ A respektive typ B   höjd med kronröret, stod för av-
        om två typer av Kakelugnsrör, typ   gällde när motorcyklarna lämnade   fjädringen.
        A fram till och med ramnummer       fabriken på Peter Bangsvej. Sedan
        500 och typ B från nummer 501       kan naturligtvis mycket ha hänt.   Produktionsmodellerna 13-500, typ
        och resten av produktionen fram     Många av Rören har levt ett hårt   A, fick en annan framgaffel av tun-
        till och med mc 1252. Men det in-   liv från 1930-talet och framöver.   na stålrör som slaglöddes samman
        fördes även en hel del ändringar    De som överlevde Andra Världskri-  i muffar till en fast rektangulär
        exempelvis vid ramnummer 60-61.     get och fortfarande rullade blev i   konstruktion. En rörlig bottenlänk
                                                                               bar framaxeln och var avfjädrad av
                                                                               en spiralfjäder inuti ytterligare ett
                                                                               tunt rör på varje sida.






















                                                                               Framgaffel till en sen typ B. Obser-
                                                                               vera den lilla vingen på muffen.
        Prototyp 0, den första Nimbusen. Observera framgaffeln och framaxelns
        position långt framför kronrörets förlängning. Ramen är också annorlunda   Med år 1924 gjorde man flera änd-
        än på de senare Rören, framförallt är tanken mer horisontell. Prototyp 0   ringar i konstruktionen från och
        existerar inte längre, flera av delarna användes till att bygga prototyp 1.   med ramnummer 501. Detta är
        Förgasaren är en Schebler model H, se sid. 10. Från Poul Jørss arkiv.
                                                                               alltså den första av typ B. Fram-

                                                            12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17